چه کنیم که مجبور به تعمیر یخچال نشویم؟

چهارشنبه, 01 ارديبهشت 1400
686

تعمیر یخچال اتفاقی است که باید تا حد ممکن از آن جلوگیری کرد. یخچال یکی از مهم‌ترین وسایل برقی خانگی است. به همین دلیل باید به‌خوبی و به‌طور منظم از آن مراقبت کنید تا کارتان به تعمیر یخچال نرسد. خراب شدن یخچال همه خانواده را به دردسر می‌اندازد بنابراین بهتر است نکات زیر را در تمیز کردن و مراقبت از آن رعایت کنید تا مجبور به تعمیر یخچال نشوید. مقاله آشنایی با اجزا و قطعات یخچال به شما در شناسایی قطعات و تمیز کردن آنها کمک می‌کند.

1- کویل‌های کندانسور را مرتبا تمیز کنید

کویل‌های کندانسور را مرتبا تمیز کنید

بیشتر مشکلات یخچال از اختلال در عملکرد کویل‌های کندانسور ناشی می‌شوند. اگر کویل‌ها را به طور منظم تمیز کنید، ۷۰ درصد احتمال تعمیر یخچال را پایین می‌آورید. حداقل دو بار در سال گرد و خاکی را که روی کویل‌ها جمع شده تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از برس یا جاروبرقی استفاده کنید. اگر کویل‌ها در پشت یخچال قرار دارند، کافیست یخچال را از دیوار فاصله بدهید و اگر در قسمت پایین قرار دارند، دریچه جلو و پایین یخچال را باز کنید تا به آنها دسترسی داشته باشید. در برخی یخچال‌ها هم دسترسی به کویل‌ها امکان ندارد، در این صورت کار شما راحت می‌شود.

نکته: وظیفه کویل‌های کندانسور خنک کردن و تقطیر مبرد است. اگر این کویل‌ها با گرد و خاک پوشیده شوند، نمی‌توانند به‌خوبی گرما را آزاد کنند. بنابراین کمپرسور مجبور است سخت‌تر و به مدت طولانی‌تری کار کند. در نتیجه انرژی بیشتری مصرف شده و از عمر دستگاه شما کم می‌شود.

تذکر: همواره قبل از هرگونه تمیزکاری یا تعمیر یخچال، آن را از برق بکشید.

2- فن کندانسور را تمیز کنید

فن کندانسور را تمیز کنید

یک کار ساده دیگر برای جلوگیری از تعمیر یخچال، تمیز کردن فن کندانسور است. گرد و خاک و آشغال ممکن است بر روی فن چسبیده و جلوی چرخیدن آن را بگیرد. به راحتی می توان با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کرد. برای دسترسی به فن کندانسور باید پنل پشت یخچال را در قسمت پایین باز کنید. فن کندانسور هوا را در اطراف کویل‌ها به جریان انداخته و آنها را خنک می‌کند.

نکته: یخچال‌هایی که کویل‌های آنها در خارج قرار دارند، نیازی به فن ندارند.

3- لاستیک دور درب یخچال را تمیز کنید

لاستیک دور درب یخچال را تمیز کنید

لاستیک دور درب یخچال را هر چند وقت یکبار با آب گرم و اسفنج تمیز کنید. از مایع ظرفشویی برای این کار استفاده نکنید، چون به لاستیک آسیب می‌رساند. تمیز نگه داشتن این قطعه ساده در اطراف درب یخچال هزینه بالای تعویض آن را در صورت خرابی از دوش شما برمی‌دارد. احتمال ریختن شربت، مربا، ژله و هر چیز چسبناک دیگری از محتویات یخچال بر روی سطوح داخلی آن وجود دارد. این مواد بعد از خشک شدن می‌توانند لاستیک دور درب را به بدنه یخچال بچسبانند و در صورت باز کردن درب یخچال باعث پاره شدن لاستیک می‌شوند. بنابراین لاستیک دور درب و خود یخچال را تمیز کنید تا هوای سرد در داخل محفظه یخچال بماند و نیازی به تعمیر یخچال نباشد.

4- دریچه‌های هوای فریزر را تمیز کنید

دریچه‌های هوای فریزر را تمیز کنید

این دریچه‌ها در یخچال‌های بدون برفک باعث گردش هوا در داخل فریزر می‌شوند. بنابراین بسته‌های مواد غذایی را از جلوی آنها بردارید و اجازه ندهید خرده‌های نان یا هر چیز دیگری وارد این دریچه‌ها شوند. به این ترتیب جلوی تعمیر یخچال گرفته شده و کارایی آن افزایش می‌یابد.

نکته: برای کمک به صرفه‌جویی در انرژی تنها سه چهارم ظرفیت فریزر را پر کنید تا هوا به خوبی در داخل محفظه جریان داشته باشد.

5- دمای یخچال را روی یک دمای متوسط تنظیم کنید

دمای یخچال را روی یک دمای متوسط تنظیم کنید

این کار لزوما از تعمیر یخچال پیشگیری نمی‌کند ولی کارآمدی دستگاه شما را افزایش داده و هزینه برق مصرفی را پایین می‌آورد. اکثر یخچال‌ها حداقل دو دکمه کنترل دما دارند (به جز یخچال‌هایی که به صورت دستی یخ‌زدایی می‌شوند). یک دکمه برای بخش نگهداری مواد غذایی است که در واقع ترموستاتی است که کمپرسور را روشن و خاموش می کند و دکمه دوم مخصوص فریزر است. این دکمه یک دریچه هواست که اجازه ورود هوا از فریزر به یخچال را می‌دهد و بستن آن دمای فریزر را پایین‌تر می‌آورد.

تذکر: دمای مطلوب در فصل گرما برای یخچال 3 و برای فریزر منفی ۲۰ درجه سانتیگراد است. این دما در فصل سرما به ترتیب ۴ و منفی ۱۷ درجه سانتیگراد توصیه می‌شود.

6-منافذ خروج آب را تمیز کنید

تمیز کردن منافذ خروج آب

منافذ خروج آب، آب حاصل از یخ‌زدایی را به یک سینی در کنار کمپرسور می‌رسانند تا در آنجا تبخیر شود. مکان این سینی را از روی دفترچه راهنمای یخچال پیدا کنید. اگر این منافذ بسته شوند، آب زیر کشوهای یخچال جمع شده و به روی زمین نشت می‌کند.

 قبلاً ابزارهای لازم جهت تعمیر یخچال و فریزر را معرفی کرده‌ایم ولی برای انجام اقداماتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، فقط در اختیار داشتن یک پیچ‌گوشتی چهارسو کافی است. با این اقدامات ساده می‌توانید مانع تعمیر یخچال خود شوید ولی اگر یخچال شما به مرحله تعمیر رسید، از یک متخصص کمک بخواهید. البته می‌توانید با مشاهده فیلم آموزش یخچال در سامانه رهجو خودتان به یک متخصص تبدیل شوید. اساتید ما در این دوره مجازی تمام اطلاعات لازم در مورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، تعمیر و عیب‌یابی یخچال را در اختیار شما قرار می‌دهند و بعد می‌توانید مدرک رسمی خود را از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کنید و به عنوان یک تعمیرکار مشغول به کار شوید.