۷ علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و راه‌حل آن

چهارشنبه, 09 آذر 1401
653

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یکی از اصلی‌ترین مشکلات این وسیله پرکاربرد در خانه ما ایرانی‌هاست.‌ اگر لباسشویی آبگیری نکند، یعنی عملاً شستشویی در کار نخواهد بود. قبلاً درمورد دلایل تخلیه نشدن آب از ماشین لباسشویی در مقاله دیگری صحبت کرده‌ایم و حالا مشکل ما درست برعکس است. دلایل متعددی برای آبگیری نکردن ماشین لباسشویی وجود دارد. برخی از این مشکلات را به‌راحتی می‌توان برطرف کرد و برای حل برخی دیگر نیاز به تعمیرکار متخصص دارید. در اینجا قصد داریم ۷ دلیل اصلی آبگیری نکردن لباسشویی را برایتان توضیح دهیم و به راه‌حل برطرف کردن آنها بپردازیم. درضمن، مطالعه مقاله آشنایی با قطعات ماشین لباسشویی به شما در درک دلایل این مشکل کمک خواهد کرد.

خطر: قبل‌از انجام هرگونه عملیات عیب‌یابی و تعمیر، لباسشویی را از برق بکشید تا مانع برق‌گرفتگی شوید.

نکته: ارور ورود آب در ماشین لباسشویی معمولاً E4 یا E1 است که در بخش کدهای خطای ماشین لباسشویی به آن پرداخته‌ایم.

پیچ‌خوردگی یا خرابی شلنگ‌های آب دلیل عدم آبگیری ماشین لباسشویی

پیچ‌خوردگی یا خرابی شلنگ‌های آب دلیل عدم آبگیری ماشین لباسشویی

ساده‌ترین دلیل آبگیری نکردن لباسشویی پیچ خوردن یا حتی پارگی شلنگ‌های ورودی آب لباسشویی است. اگر دلیل عدم آبگیری لباسشویی شما این است، باید بگوییم که خیلی خوش‌شانس هستید، چون به‌راحتی و با یک بررسی ساده و در صورت لزوم تعویض شلنگ، می‌توانید مشکل را برطرف کرده و جریان آب را به لباسشویی خود برگردانید.

در مقاله مربوط به آموزش نصب ماشین لباسشویی، درمورد نحوه نصب شلنگ آب سرد و گرم لباسشویی صحبت کردیم. این شلنگ‌ها از پشت لباسشویی به شیر آب ورودی متصل می‌شوند. در انتهای هر شلنگ هم یک توری یا صافی برای جلوگیری از ورود رسوبات و اجسام خارجی به دستگاه وجود دارد. این صافی را بردارید و تمیز یا تعویض کنید. از عدم گرفتگی شلنگ‌ها هم مطمئن شوید. برای انجام این کار، انتهای شلنگ را از پشت لباسشویی باز کرده و در یک سطل قرار دهید. شیر آب ورودی را باز کنید تا از جریان درست آب از شلنگ و فشار مناسب آن مطمئن شوید. در صورت پارگی شلنگ، حتماً آن را تعویض کنید.

تذکر: اگر فشار آب ساختمان مناسب است و شلنگ‌ها و صافی سر آن‌ها هم مشکلی ندارند، قدم بعدی بررسی شیر آب ورودی به لباسشویی است.

آبگیری نکردن لباسشویی به‌خاطر خرابی یا گرفتگی شیر ورودی آب

آبگیری نکردن لباسشویی به‌خاطر خرابی یا گرفتگی شیر ورودی آب

عدم آبگیری ماشین لباسشویی می‌تواند به‌خاطر خرابی شیر ورودی آب باشد. یعنی اصلاً آبی وارد شلنگ نمی‌شود که به لباسشویی راه پیدا کند. معمولاً در این شرایط یک صدای وزوز می‌شنوید که با صدای آبگیری لباسشویی متفاوت است. یعنی لباسشویی تلاش می‌کند آب را از شیر بگیرد، ولی موفق نیست. در این شرایط، اگر مرحله اول را طی کردید و شلنگ‌ها مشکلی نداشتند، حتماً مشکل از شیر ورودی آب است. ممکن است خیلی ساده صافی سر شیر گرفته باشد که به‌راحتی قابل تعمیر کردن و در صورت لزوم قابل تعویض است. مطمئن شوید که شیر آب باز است. از وصل بودن آب کل ساختمان هم اطمینان حاصل کنید و در صورت حل نشدن مشکل، کل مجموعه شیر را عوض کنید.

خراب شدن شیر برقی دلیل آبگیری نکردن لباسشویی

وظیفه شیر برقی ماشین لباسشویی کنترل ورود آب به دستگاه است و خراب شدن آن می‌تواند یکی از دلایل عدم آبگیری لباسشویی باشد. جهت بررسی سالم بودن شیر برقی، اتصالات آن را جدا کرده و پراب‌های مولتی‌متر را روی آن قرار دهید. معمولاً وقتی مولتی متر عدد ۴ اهم را نشان می‌دهد، یعنی شیر برقی سالم است. فیلتر بین شلنگ ورودی آب و شیر برقی را هم چک کنید و در صورت گرفتگی، آن را تمیز یا تعویض کنید.

نکته: گاهی دلیل کار نکردن شیر برقی عدم وجود ولتاژ ورودی است که می‌تواند به‌معنای خرابی قطعات دیگر مثل فلوسوئیچ یا تایمر باشد.

آبگیری نکردن لباسشویی به‌دلیل خرابی سوئیچ فشار

آبگیری نکردن لباسشویی به‌دلیل خرابی سوئیچ فشار

سوئیچ فشار سطح آب داخل لگن لباسشویی را بررسی می‌کند و خراب شدن این سوئیچ می‌تواند باعث عدم آبگیری دستگاه شود، چون اجازه روشن شدن شیر برقی و ورود آب به لباسشویی را نمی‌دهد. سوئیچ فشار معمولاً پشت پنل کنترل قرار دارد. البته در ماشین‌های لباسشویی جدید که الکترونیکی کنترل می‌شوند، می‌توانید این سوئیچ را زیر لگن و در نزدیکی سامپ پیدا کنید. با استفاده از مولتی‌متر جریان و ولتاژ سوئیچ را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در غیر این صورت، باید سوئیچ فشار را تعویض کنید.

خطر: خرابی سوئیچ فشار گاهی باعث می‌شود لباسشویی بدون آب شروع به فعالیت کند. دراین‌صورت اگر المنت هم بکار بیفتد و آبِ نداشته دستگاه را گرم کند، خطر آتش‌سوزی وجود دارد. در این شرایط فوراً ماشین لباسشویی را خاموش کنید.

تذکر: اگر لباسشویی آبگیری می‌کند، اما سطح آب به حد قابل‌قبول نمی‌رسد، ممکن است آب هم‌زمان از طرف دیگر تخلیه می‌شود. دراین‌صورت شلنگ تخلیه را هم بررسی کنید.

خرابی برد کنترل مانع اصلی آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

برد کنترل در تمام وسایل برقی و الکترونیکی مغز متفکر دستگاه است. خراب شدن این قطعه در ماشین لباسشویی هم مشکلات متعددی به وجود می‌آورد که یکی از آنها عدم آبگیری ماشین لباسشویی است. در صورت خرابی برد کنترل معمولاً چاره‌ای جز تعویض آن ندارید.

نکته: در مدل‌های قدیمی‌تر، به‌جای برد کنترل از تایمر استفاده می‌شود.

پایین بودن فشار آب از دلایل عدم آبگیری ماشین لباسشویی

قبل‌از نصب ماشین لباسشویی بهتر است فشار آب محل نصب را بررسی کنید. میزان جریان آب باید حداقل ۱ لیتر در هر ۷ ثانیه یا بین ۳۰ تا ۱۰۰۰ کیلو پاسکال باشد.

کثیف بودن جاپودری دلیلی ساده برای آبگیری نکردن لباسشویی

کثیف بودن جاپودری دلیلی ساده برای آبگیری نکردن لباسشویی

گاهی لباسشویی درواقع آبگیری می‌کند، یعنی آب از شلنگ‌ها عبور کرده و وارد لباسشویی می‌شود، ولی نمی‌تواند از جا پودری رد شود. آب ورودی به ماشین لباسشویی ابتدا به جاپودری هدایت می‌شود تا با پودر یا مایع شستشو مخلوط شود و بعد وارد لگن می‌شود. اگر راه ورود آب از جاپودری به لگن گرفته باشد، هیچ آبی منتقل نخواهد شد. حل کردن این مشکل بسیار ساده است. کافیست جاپودری را خارج کرده و آن را به‌خوبی تمیز کنید.

مواردی که گفتیم ۷ دلیل اصلی مشکل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی هستند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد این وسیله پرکاربرد خانگی بدست آورید، دوره آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.