چرا آموزش فنی و حرفه ای؟

یکشنبه, 07 دی 1399
1201

آموزش‌های فنی و حرفه ای فعالیت‌هایی هستند که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارایی و توانایی او را در انجام آنها افزایش می‌دهند.

رشد اقتصاد کشور تا حد زیادی بستگی به جذب نیروی انسانی بالقوه موجود در بازار کار دارد و آموزش فنی و حرفه ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال و کاهش بیکاری و همچنین ایجاد ارتباط بین آموزش با نیازهای اقتصادی. تربیت نیروی کار کارآمد یکی از عوامل رشد اقتصاد جامعه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای یکی از موسسات تربیت‌کننده نیروی انسانی متخصص است.

آموزش‌های فنی و حرفه ای

واضح است که آموزش‌های فنی و حرفه ای به دلیل همراه کردن آموزش‌های نظری و عملی توانایی بالایی برای ایجاد یک سرمایه انسانی ماهر و تربیت کارگران دانش‌مدار دارد. آموزش فنی و حرفه ای می‌تواند از طریق بسترسازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری هم کمک کند.

آموزش فنی و حرفه ای علوم نظری دانشگاهی را با تجربه و عمل ترکیب کرده و همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار ایجاد می‌کند تا امکان بیشتری برای جذب کارآموزان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم شود.

ضرورت آموزش فنی و حرفه ای

ضرورت آموزش فنی و حرفه ای

نکته: آموزش فنی و حرفه ای از طریق تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازار نقش مهمی در ایجاد سرمایه انسانی در بسیاری از کشورها دارد.

با پیچیده‌تر شدن مشاغل و پیشرفت تکنولوژی، اهمیت آموزش مهارت به کارکنان در کنار علوم نظری بالا رفته‌است. منظور از آموزش، آموختن مهارت‌هایی است که فردی بامهارت و دانش‌مدار را وارد بازار کار کند. مسلماً بین فردی که مستقیم با یک دستگاه کار کرده و کسی که به طور غیرمستقیم و تئوری مطالبی را آموخته تفاوت بسیاری وجود دارد و مطمئناً فرد اول موفقیت بیشتری در یادگیری و استفاده از مهارت خود خواهد داشت.

آموزش فنی و حرفه ای یعنی تلاش در جهت کسب تخصص حرفه‌ای ماشینی و فنی و همچنین کسب مهارت در امور مدیریتی. در آموزش فنی و حرفه ای فرد با مواد اولیه و دستگاه‌هایی سر و کار دارد که پس از خاتمه کار باید در محیط واقعی با آنها کار کند بنابراین آماده‌تر است.

بهبود فضای کسب و کار با آموزش فنی و حرفه ای

بهبود فضای کسب و کار با آموزش فنی و حرفه ای

رشد اقتصادی که بیانگر تغییرات فعالیت‌های اقتصادی یک کشور و یا منطقه طی یک دوره زمانی مشخص است، رابطه مستقیمی با بهبود فضای کسب و کار دارد.

نکته: آموزش فنی و حرفه ای با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت کسب و کارها و رفع نواقص به رشد اقتصاد و فضای کسب و کار کمک می‌کند.

برای داشتن یک کسب و کار مناسب حتماً نباید مدرک خاصی داشت یا فارغ التحصیل دکترا بود، بسیاری از کارآفرینان موفق حتی مدرک دانشگاهی هم ندارند و بسیاری از میلیاردرهای خودساخته از هوش متوسطی برخوردار بوده‌اند. آنها فقط تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را دیده و با آموختن درست شکوفا کرده‌اند. علاقه به آموختن کلید موفقیت در دنیای امروز با تغییرات سریع فناوری است.

پیشرفت و توسعه با آموزش فنی و حرفه ای

برای رسیدن به سطح توسعه کشورهای پیشرفته باید خلأ مهارت در کسب و کارها را پر کرد و جامعه‌ای خلاق و بامهارت ساخت. باید استعدادهای حرفه‌ای جوانان را کشف و با آموزش درست فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت‌های آنها را ایجاد کرد.

نکته: پیشرفت و توسعه جوامع در گروی سرمایه‌های انسانی صاحب مهارت آنهاست.

امروز آموزش فنی و حرفه ای و مهارت‌آموزی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است. امروز برای توسعه باید نگاهی بین‌المللی به آموزش فنی و حرفه ای داشت. ما ناگزیر باید بتوانیم با دیپلماسی مناسب مهارت و فناوری بدون اتکا به منابع نفتی نقشی شایسته در اقتصاد جهان داشته باشیم و آموزش درست فنی و حرفه ای در این راه بسیار موثر است.

هدف از تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای

هدف از تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای

بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۹، از ادغام سه واحد آموزشی «اداره کل تعلیمات حرفه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی»، «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال ۱۳۶۰ به «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» تغییر نام یافت.

اهداف این سازمان عبارتند از:

  • آموزش مهارت
  • پژوهش
  • تولید استاندارد آموزشی
  • ارزیابی نیروی کار

سازمان آموزش فنی و حرفه ای در جهت رسیدن به اهداف آموزش درست مهارت و تولید استاندارد آموزشی با موسسه انعکاس تصویر در برگزاری دوره‌های مجازی مهارت‌آموزی به کمک ویدیوهای آموزشی همکاری کرده‌است تا با روشی کارآمد و جدید سطح مهارت و توانایی مهندسین و دانشجویان کشور را بالا ببرد.