۹ راهکار برای اینکه مجبور به تعمیر کولر گازی نشویم

دوشنبه, 30 فروردين 1400
582

تعمیر کولر گازی کار چندان خوشایندی نیست و ما در اینجا راهکارهایی برای جلوگیری از تعمیر آن ارائه می‌دهیم. خرید بهترین سیستم کولر گازی و استفاده از بهترین متخصصان برای نصب آن، بدان معنا نیست که هیچ‌وقت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و نیازی به تعمیر کولر گازی نخواهید داشت. به هر حال کولر گازی هم یک ماشین است و تمامی ماشین‌ها بالاخره روزی با مشکل مواجه می‌شوند.

 همانطور که در مقاله آموزش قطعات و اجزای کولر گازی توضیح دادیم، کولر گازی از قطعات متفاوتی تشکیل شده و مشکل‌دار شدن یک قطعه به معنای اختلال در عملکرد کل سیستم آن است، بنابراین شاید نتوان صد در صد به عملکرد درست کولر گازی اعتماد کرد، ولی می‌توان با چند اقدام ساده جلوی بسیاری از مشکلات و در نهایت تعمیر کولر گازی را گرفت.

 در اینجا ۹ مورد از این اقدامات را برایتان توضیح می‌دهیم:

1- اطمینان از نصب درست کولر گازی

در مورد آموزش نصب کولر گازی در مقاله دیگری با شما صحبت کردیم. با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم و استفاده از یک متخصص برای انجام این کار، از نصب درست دستگاه مطمئن شوید. با نصب درست، حداقل تا زمانی که دستگاه شما فرسوده نشده باشد، نیازی به تعمیر کولرگازی نخواهد بود.

2- تمیز کردن فیلترهای هوا

یک کار بسیار ساده مثل تمیز کردن فیلترهای هوا می‌تواند از تعمیرکولرگازی جلوگیری کرده و عمر مفید آن را طولانی‌تر کند. اگر فیلترهای کولر گازی کثیف باشند، جلوی جریان هوا را گرفته و مانع توزیع درست هوا در سراسر خانه می‌شوند، بنابراین کولر باید سخت‌تر کار کند و این به معنای آسیب ماندگار و افزایش مصرف انرژی است.

تمیز کردن فیلترهای هوا

تذکر: حداقل هر سه ماه یک بار فیلترهای هوای کولر گازی را تمیز یا در صورت لزوم تعویض کنید.

3- تمیز کردن یونیت خارجی

یونیت خارجی کولر گازی در معرض هوای آزاد قرار دارد و گرد و خاک به‌راحتی در آن جمع شده و مانع عملکرد درست کویل‌های کندانسور در بیرون فرستادن گرما می‌شود. بنابراین دستگاه فشار بیشتری را متحمل شده و سخت‌تر کار می‌کند. برای جلوگیری از تعمیر یونیت خارجی کولر گازی، آن را هر چند وقت یکبار تمیز کنید.

خطر: قبل از اقدام به تمیز کردن یونیت خارجی، حتماً آن را از برق بکشید.

تذکر: همواره حواستان به شرایط کلی یونیت خارجی باشد تا شاخ و برگ گیاهان یا هرگونه جسم خارجی وارد آن نشود و به فن آسیب نرساند. بنابراین سعی کنید محیط اطراف یونیت خارجی را حداقل تا فاصله یک تا دو متری تمیز نگه دارید تا مانع آسیب دیدگی کویل‌ها و فن کندانسور شوید. اگر در نزدیکی یونیت خارجی درختی قرار دارد، شاخه‌های آن را هرس کنید تا در بالای یونیت قرار نگیرد و احتمال افتادن آنها بر روی یونیت نباشد.

4- نصب فلوسوئیچ در کولر گازی

یک مشکل و دلیل دیگر برای تعمیر کولر گازی، چکه کردن آب از دستگاه است. نشتی آب معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که لوله تخلیه با آشغال گرفته شده باشد. این آبریزش نه تنها فضای اطراف کولر گازی را به هم می‌ریزد، بلکه باعث به وجود آمدن بوی نم و ایجاد کپک و قارچ در فضای خانه می‌شود. نصب یک فلوسوئیچ می‌تواند جلوی این مشکل را بگیرد، چون قبل از بروز نشتی کل دستگاه را خاموش می‌کند و شما می‌توانید به موقع لوله تخلیه را تمیز کنید.

5- بررسی مداوم قطعات الکتریکی

اختلال در عملکرد قطعات الکتریکی گاهی منجر به تعمیر کولر گازی می‌شود. بیش از حد گرم شدن کولر گازی باعث پریدن فیوز برق می‌شود که گاهی می‌توان به راحتی با روشن کردن دوباره فیوز آن را برطرف کرد. ولی سیم‌کشی نادرست کولر گازی باعث به وجود آمدن مشکلات غیرقابل جبرانی خواهد شد. بنابراین بررسی مداوم سیستم برق کولر گازی می‌تواند جلوی اختلالات آن و در نهایت جلوی تعمیر کولر گازی را بگیرد.

6- نصب یک ترموستات هوشمند

سیستم‌های کنترل قدیمی‌تر عملکرد دقیقی ندارند و دما را به‌درستی تنظیم نمی‌کنند که بیش از همه باعث افزایش مصرف انرژی می‌شوند و بعد هم دلیلی خواهند بود برای تعمیر کولر گازی. بنابراین با تعویض این ترموستات با یک ترموستات قابل تنظیم و هوشمند می‌توانید دمای اتاق را همواره ثابت نگه دارید و مانع کارکرد بالای دستگاه و فرسایش آن شوید.

7- شارژ کافی مبرد

یکی از دلایل اصلی یخ زدن کولر گازی، مقدار ناکافی مبرد در آن است. وقتی سطح مبرد در کولر گازی پایین باشد، یعنی هنگام نصب مبرد کافی در آن شارژ نشده است. اگر دلیل سطح پایین مبرد نشتی آن است، باید تعمیر شود.

شارژ کافی مبرد

تذکر: نشتی مبرد هم به دستگاه آسیب می‌رساند و هم به محیط زیست.

8- نادیده نگرفتن تغییرات کولرگازی

تغییر در عملکرد کولر گازی حتی موارد کوچک مثل قبض بالاتر برق یا صداهای غیر معمول می‌تواند نشان از یک مشکل جدی در کولر گازی باشد. پس قبل از اینکه یک مسئله کوچک تبدیل به یک مشکل بزرگ شود و در نهایت به تعمیر کولر گازی بینجامد، به آن رسیدگی کنید.

9- سرویس و نگهداری منظم

از یک متخصص بخواهید سالی یک تا دو بار دستگاه کولر گازی شما را بررسی کند تا به این ترتیب بر عمر مفید آن افزوده شده و از تعمیرات احتمالی جلوگیری شود. در حین این سرویس‌های سالیانه، لوله‌های کولر گازی تمیز، مبرد لازم شارژ و هرگونه آسیب‌دیدگی و خرابی بررسی می‌شود تا جلوی تعمیر احتمالی کولر گازی و هزینه‌های اضافی گرفته شود.

 اقداماتی که ذکر کردیم، راه‌هایی بودند برای جلوگیری از تعمیر دستگاه کولر گازی شما که با رعایت آنها جلوی بسیاری از آسیب‌ها گرفته می‌شود. ولی اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درباره کولر گازی و تعمیر و نگهداری آن بالا ببرید و خودتان یک تعمیرکار حرفه‌ای باشید، دوره آموزش کولر گازی را در سامانه رهجو از دست ندهید. بهترین اساتید کشور در این دوره‌ها شما را با جزئی‌ترین اطلاعات در مورد نصب و راه اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی آشنا می‌کنند.