آموزش 10 صدای مربوط به یخچال و دلایل آن

جمعه, 06 فروردين 1400
10881

آموزش صداهای غیرمعمول یخچال به شناسایی مشکلات یخچال شما کمک می‌کند. وقتی یک یخچال نو خریداری می‌شود، شنیدن کمی سر و صدا از آن کاملا طبیعی است. تمام یخچال‌های نو حداقل کمی صدا تولید می‌کنند ولی برخی صداها غیر معمول هستند و باید باعث نگرانی باشند. در اینجا آموزش 10 صدایی را که از یخچال شنیده می‌شود خواهیم داشت و به دلایل احتمالی آن و تا حدی راه حل برطرف کردن آنها در صورت غیرعادی بودن صداها خواهیم پرداخت.

 این آموزش در دو مرحله ارائه می‌شود: در مرحله اول آموزش شناسایی انواع صداهای یخچال را داریم و در مرحله بعدی آموزش ارتباط هر صدای یخچال با محل به وجود آمدن آن را خواهیم داشت.

آموزش شناسایی صداهای مختلف در یخچال

1- صدای لرزش

معمولا زمانی این صدا را می‌شنوید که یخچال تراز نباشد یا روی یک سطح صاف قرار نگرفته باشد. پایه‌های قابل‌تنظیم یخچال را بپیچانید تا یخچال تراز شود. تراز شدن یخچال را می‌توانید با ابزار مخصوص چک کنید.

صدای لرزش

2- صدای چک چک آب

صدای چک چک آب در یخچال می‌تواند به خاطر جریان روغن در کمپرسور یا جریان مبرد کمپرسور باشد. این صدا کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. صدای جریان مبرد می‌تواند به صورت هیس هیس هم به گوش برسد که کاملا طبیعی است .

3- صدای شرشر

این صدا می‌تواند در اثر تغییر دمای داخل و خارج یخچال و همچنین تولید یخ ایجاد شود. عملکرد یخ‌زدایی یخچال باعث می‌شود صدای شرشر از یخچال شما به گوش برسد که صدای آب‌شدن یخ و وارد شدن آن به سینی تخلیه است. این صدا کاملا طبیعی است و به معنای اجرای درست فرایند یخ‌زدایی در یخچال است. ولی اگر به دنبال شنیدن صدای شرشر یا چک چک شاهد بیرون ریختن آب از یخچال هم بودید، حتما مجاری تخلیه یا درین آب با مشکل روبرو شده‌اند و باید یخچال را به دست تعمیرکار بسپارید.

صدای شرشر

4- صدای وز وز

این صدا می‌تواند در نتیجه پر شدن آب در بخش آب‌سردکن یخچال باشد. اگر آب‌سردکن یخچال شما به لوله آب آشپزخانه متصل است، شنیدن این صدا کاملا طبیعی است ولی اگر اینگونه نیست، باید آب‌سردکن یا یخ‌ساز یخچال را خاموش کنید.

تذکر: روشن نگه داشتن یخ‌ساز در صورت متصل نبودن به شیر آب باعث خراب شدن آن می‌شود.

 این صدا ممکن است طی تنظیم کمپرسور یا فن‌های یخچال برای بالا بردن سطح عملکردشان هم شنیده شود و کاملا طبیعی است. ولی اگر این صدای وز وز به یک صدای بلند تبدیل شود، حتما باید منشا آن بررسی و در صورت لزوم تعمیر شود.

5- صدای تیک تیک

اگر این صدا را در حالی که یخچال شما به شیر آب وصل است می‌شنوید، جای نگرانی نیست. ولی اگر این اتصال وجود ندارد، آب‌سردکن یا یخ‌ساز را خاموش کنید.

 یک دلیل دیگر صدای تیک تیک یخچال، دریچه اواپراتور است که سرمایش را تنظیم می‌کند. این صدا هم طبیعی است مخصوصا وقتی یخچال عملکرد خود را برای خنک کردن بخش‌های مختلف تغییر داده و تنظیم می‌کند. کمپرسور و فن هم هرازگاهی برای بالا بردن عملکرد خود تنظیم شده و این صدا را ایجاد می‌کنند. در این صورت ممکن است صدای ضربان مانندی هم شنیده شود.

6- صدای تق تق

صدای تق تق ممکن است در اثر حرکت لوله‌ها و مجاری آب در داخل یخچال به گوش برسد یا ناشی از حرکت اجسام روی یخچال باشد. سعی کنید تا حد امکان هیچ وسیله‌ای را روی یخچال قرار ندهید و اگر هم وسیله‌ای هست، آن را محکم کنید. بلند بودن صدای تق تق از داخل یخچال باید بررسی شود تا خسارت بیشتری وارد نکند.

گاهی اوقات دیواره‌های یخچال با دیوار یا کابینت اطراف برخورد می‌کنند. بنابراین فضای کافی در اطراف یخچال در نظر بگیرید.

نکته: در نظر گرفتن فضای تهویه مناسب در اطراف یخچال، هم مانع صداهای آزار دهنده آن می‌شود و هم تهویه مناسب را برای عملکرد درست یخچال فراهم می‌کند.

7- صدای جلز ولز

این صدا نشان‌دهنده چکیدن آب روی هیتر هنگام عمل یخ‌زدایی و کاملا طبیعی است.

8- صدای جیر جیر

صدای افتادن قطعات یخ از یخساز به داخل محفظه یخ می‌تواند همراه با صدای جیرجیر مثل صدای لولای در باشد که به خاطر حرکت قالب یخ به گوش می‌رسد و کاملا طبیعی است.

صدای جیر جیر

9- صدای ضربه ناگهانی

این صدا می‌تواند ناشی از انقباض و انبساط دیواره‌های داخلی یخچال باشد و کاملا طبیعی است و بیشتر زمانی شنیده می‌شود که یخچال برای اولین بار سرد می‌شود یا عمل یخ‌زدایی را انجام می‌دهد.

10- صدای ممتد کمپرسور

کمپرسور یخچال‌های مدل جدید زمان کارکرد طولانی‌تری نسبت به یخچال‌های قدیمی‌تر دارند. این شرایط کاملا طبیعی است و اگر اتاق شما گرم باشد، به تازگی مواد غذایی زیادی در یخچال قرار داده باشید، در یخچال زیاد باز و بسته شود یا به طور تصادفی باز مانده باشد، کمپرسور بیشتر روشن می‌ماند و صدای آن را بیشتر می‌شنوید.

تذکر: در یخچال‌های بزرگ عملکرد آهسته و طولانی کمپرسور طبیعی است ولی اگر یخچال یکسره کار می‌کند و باعث بالا رفتن قبض برق شما شده است، حتما مشکلی وجود دارد.

آموزش دلایل صدای یخچال با توجه به منشا آنها

1- صداهایی که از داخل یخچال شنیده می‌شوند

این صداها معمولا مربوط به فنی می‌شوند که پشت صفحه عقب محفظه داخلی یخچال قرار دارد. سوئیچ درب را فشار دهید. اگر صدا بلندتر شد، مطمئنا منشا آن همین فن است و باید آن را تعویض یا تعمیر کنید.

2- صداهایی که از پشت یخچال شنیده می‌شوند

صداهای پشت یخچال مربوط به کمپرسور، فن کندانسور یا تایمر دیفراست می‌شوند. آموزش اجزا و قطعات یخچال و کاربرد آنها به شما در شناسایی این صداها کمک می‌کند. اگر فن کندانسور با گرد و خاک پوشیده شده باشد، عامل ایجاد صداهای اضافی است و باید تعمیر یا تعویض شود.

 اگر مشکل مربوط به کمپرسور یا تایمر دیفراست است، باید تعویض شوند‌.

صداهایی که از پشت یخچال شنیده می‌شوند

نکته: همان‌طور که گفتیم گرد و خاک و آشغال جمع شده بر روی فن کندانسور باعث ایجاد صدای اضافی توسط آن می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، یخچال را یک بار در سال به مدت ۷۲ ساعت از برق بکشید. پنل پشتی یخچال را باز و گرد و خاک جمع شده را تمیز کنید.

 حالا با آموزش انواع صداهای شنیده شده از یخچال و دلایل آن که کاملا به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید ما در سامانه رهجو رسیده‌اند، می‌توانید آنها را در صورت لزوم برطرف کنید. ولی اگر هنوز هم صداهای غیر معمولی از یخچال می‌شنوید که قابل شناسایی نیستند، حتما با یک سرویس‌کار متخصص تماس بگیرید.

 اگر می‌خواهید خودتان در زمینه سرویس و تعمیر یخچال به تخصص برسید، فیلم آموزش یخچال را در سامانه رهجو از دست ندهید. با تماشای این دوره آموزشی می‌توانید مهارت‌های لازم را در زمینه نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال به دست آورده و با معرفی به سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک لازم را دریافت کنید.