آموزش 10 صدای غیرمعمول کولر گازی و دلایل آن

چهارشنبه, 04 فروردين 1400
2960

کولرهای گازی جدید بسیار کم‌صدا هستند. کیفیت بالا و فناوری جدید به کاررفته در آنها برای مهار صدا و همچنین کمپرسورهای دو مرحله‌ای با سرعت متغیر، سطح صدای کولرهای گازی را زیر ۵۵ دسی‌بل نگه می‌دارند . پس اگر صدای غیرمعمولی از کولر گازی خود شنیدید، بی‌توجه نباشید چون می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد. ما در اینجا آموزش آموزش صداهای غیرمعمول کولر گازی به شناسایی مشکلات کولر گازی شما کمک می‌کند.۱۰ صدای غیر معمول کولر گازی را خواهیم داشت، چون غفلت از این صداها می‌تواند یک مشکل کوچک را به یک مسئله بزرگ پرهزینه تبدیل کند. برای رفع این سر و صداها شاید تنها یک تنظیم ساده کافی باشد ولی گاهی نیاز به تعمیرات پرهزینه و حتی تعویض قطعات یا کل دستگاه کولر گازی است. با آموزشی که در مورد صداهای نابهنجار کولر گازی می‌بینید، می‌توانید هر چه سریع‌تر دلیل آن را پیدا کرده و جلوی یک فاجعه مالی را برای خودتان بگیرید . برخی از صداهایی که از کولر گازی خود می‌شنوید عبارتند از:

1- صدای تلق تلق

آموزش صداهای نابهنجار کولر گازی را از معمول‌ترین صدا یعنی صدای تلق تلق شروع می‌کنیم که مطمئنا حاکی از شل شدن یا شکستن یکی از قطعات کولر گازی است. ممکن است یکی از لوله‌های رابط، پین پیستون یا میل‌لنگ داخل کمپرسور شکسته باشد. شاید هم فن دمنده کولر در جای خود محکم نیست. صدای تلق تلق در کولر گازی می‌تواند نشانه لزوم تعویض کمپرسور باشد.

2- صدای ضربه یا تق تق (مثل صدای به هم خوردن دو جسم فلزی)

این صدا هم حاکی از شل شدن و از تعادل خارج شدن قطعات کولر گازی است. آموزش عملکرد قطعات کولر گازی به شناسایی بهتر دلیل این صداها کمک می‌کند. احتمال دارد کمپرسور در جای خود لغزش داشته باشد که در این صورت باید تعویض شود. شاید هم به این معنا باشد که فن دمنده یونیت داخلی یا فن یونیت خارجی و پره‌های آن از حالت تعادل خارج شده و به سایر قطعات برخورد می‌کنند. اگر این صدا و این دلایل احتمالی را نادیده بگیرید، مشکلات جدی‌تری را باعث می‌شوند.

3- صدای تیک تیک

شنیدن صدای تیک تیک قطعات الکتریکی هنگام روشن و خاموش شدن دستگاه بخشی از عملکرد طبیعی دستگاه کولر گازی است. ولی صدای ممتد و ادامه‌دار تیک تیک اصلا عادی نیست و می‌تواند نشان از خراب شدن کنترل یا ترموستات باشد. اگر دستگاه کولر گازی شما تیک تیک می‌کند ولی روشن نمی‌شود، حتما یک مشکل الکتریکی مربوط به ترموستات، خازن یا کمپرسور یا برد الکترونیکی به وجود آمده است.

تذکر: قطعات الکتریکی بسیاری در دستگاه کولر گازی وجود دارد. پس بهتر است مشکلات مربوط به برق کولر گازی را جدی بگیرید تا به مسائل بزرگتری تبدیل نشوند.

 اگر صدای تیک تیک در حین کار کردن دستگاه شنیده می‌شود، شاید به این دلیل باشد که چیزی مانع چرخش فن در یونیت خارجی می‌شود.

4- صدای وزوز (مثل صدای زنبور)

شنیدن صدای وزوز می‌تواند دلایل زیادی داشته باشدکه در ادامه آموزش صداهای غیر معمول کولر گازی به چند مورد از آنها می‌پردازیم:

  • شل شدن قطعات
  • جمع شدن آشغال در یونیت داخلی و خارجی
  • شل شدن فن موتور یونیت خارجی
  • شل شدن و از تعادل خارج شدن پره‌های فن
  • تماس لوله‌های مسی رابط بین یونیت خارجی و داخلی با یکدیگر
  • کثیف شدن کویل‌های کندانسور
  • کثیف شدن فیلترهای هوا
  • خراب شدن یا از تعادل خارج شدن فن دمنده
  • نشتی مبرد و یخ زدن کولر گازی در نتیجه آن (مخصوصا اگر کولر گازی خنک نمی‌کند)

5- صدای جیغ کوتاه (مثل صدای کشیده شدن ناخن روی تخته) 

موتور فن یونیت خارجی و دمنده یونیت داخلی در صورت خراب شدن صدای بلند جیغ مانندی ایجاد می‌کنند. در برخی دستگاه‌های کولر گازی، این صدا هنگام روشن شدن دستگاه عادی است و باید بتوانید آن را از صدای ریز غیرمعمول دستگاه تشخیص دهید. اگر این صدا را بیشتر هنگام کار کردن دستگاه می‌شنوید، مشکل از یاتاقان‌های فن یا بوشن‌ها است که باید فورا توسط روغن یا گریس روان‌کاری یا در صورت برطرف نشدن و داشتن ارتعاش، تعویض شوند. در این صورت فورا دستگاه را خاموش کنید.

6- صدای زمزمه (مثل صدایی که با دهان بسته ایجاد می‌شود)

این صدا در میان سایر مواردی که طی آموزش صداهای نابهنجار کولرگازی به آن اشاره کردیم، اهمیت چندانی ندارد ولی نشان می‌دهد یک چیزی در داخل کولر گازی شما درست نیست. قطعات شل شده و پمپ مبرد باعث ایجاد لرزش کمی می‌شوند و در صورت ادامه و بررسی نشدن می‌توانند مسائل پیچیده‌تری را ایجاد کنند. تعویض واشرهای لاستیکی پایه‌های موتور و سایر اجزا باعث کاهش قابل توجه این صدا می‌شود.

 گاهی این صدا به مشکلات الکتریکی برمی‌گردد. مانند معیوب بودن کنتاکتورها که با سرویس یا تعویض آنها برطرف می‌شود یا اگر کمپرسور این صدای زمزمه مانند را دارد و روشن نمی‌شود، احتمالا موتور آن ایراد پیدا کرده است. اتصالات سیم‌کشی شل هم می‌تواند این صدا را ایجاد کند.

7- صدای لرزش مثل صدای برخورد سریع و مداوم

این صدا نشان می‌دهد دستگاه کیفیت خود را از دست داده و برخی از قطعات آن شل شده‌اند. کنتاکتور الکتریکی کولر گازی هم می‌تواند این صدا را ایجاد کند و در صورت ادامه به قطعات دیگر از جمله کمپرسور آسیب می‌رساند. مقصر بعدی می‌تواند فن باشد که در صورت شل شدن، صدای لرزش ایجاد می‌کند.

 اولین کاری که می‌توانید برای عیب‌یابی و برطرف کردن صدا انجام دهید، محکم کردن تمام پیچ و مهره‌های کولر گازی و تمیز کردن کویل‌های کندانسور و تعویض فیلتر هوای یونیت داخلی است.

8- صدای جیغ ممتد

اگر صدای بلند جیغ یا سوت از کولر گازی شنیده شود، مهمترین دلیل نشت مبرد است که نه تنها به دستگاه کولر گازی شما آسیب می‌رساند بلکه سلامتی خانواده را هم تهدید می‌کند. صدای جیغ شاید نشانه‌ای از فشار بالای داخل کمپرسور باشد که بسیار خطرناک است.

نکته: اگر کولر گازی شما به خودی خود خاموش می‌شود، نترسید. نشانه خوبی است. یعنی سنسور کولر گازی وظیفه خود را برای حفاظت از شما در شرایط مخاطره‌آمیز به درستی انجام می‌دهد.

9- صدای قل قل (مثل صدای جوشیدن)

اگر کولر گازی شما صدای قل قل یا نوشیدن آب را پس از روشن شدن می‌دهد، یعنی لوله تخلیه آب یا مدار مبرد با مشکل مواجه شده‌اند. شاید بتوانید لوله تخلیه آب را خودتان چک کنید ولی مسائل مربوط به مبرد نیاز به آموزش‌های لازم در مورد کولر گازی دارد و باید به متخصص سپرده شود.

10- صدای زیر و گوش‌خراش (مثل صدای ترمز ماشین)

آموزش صداهای نامعمول کولر گازی را با گوش‌خراش‌ترین آنها به پایان می‌رسانیم. این صدا معمولا با روشن شدن کولر گازی شنیده می‌شود و حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. اگر این صدا بیشتر شبیه صدای هیس باشد، یعنی فشار کمپرسور شما بسیار بالا است و اگر صدایی شبیه کشیده شدن دو فلز روی هم باشد، یعنی فن موتور احتمالا نیاز به تعویض دارد.

مطالبی که طی آموزش صداهای ناهنجار کولر گازی بیان کردیم به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید باتجربه ما در سامانه رهجو رسیده است. در انتها باید یادآوری شویم که شنیدن این صداها و تفکیک و تشخیص آنها نیازمند تجربه زیاد و تخصص است.

 اگر صدای غیر معمولی از کولر گازی خود شنیدید، فوراً دستگاه را خاموش کنید و آن را به دست یک متخصص بسپارید تا تعمیر شود. اگر می‌خواهید خودتان به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید، دوره آموزش کولر گازی را در سامانه رهجو از دست ندهید. با گذراندن این دوره مجازی به‌راحتی می‌توانید مدرک خود را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.