آموزش ۱۱ دلیل صدای ناهنجار ماشین لباسشویی

دوشنبه, 09 فروردين 1400
2074

آموزش صداهای غیرمعمول ماشین لباسشویی به شناسایی مشکلات ماشین لباسشویی شما کمک می‌کند. ما معمولاً به شنیدن صداهای مختلف از ماشین لباسشویی عادت داریم ولی باید حواسمان به صداهای غیر معمول باشد و بتوانیم آنها را به‌درستی تشخیص دهیم. دلایل زیادی وجود دارد که باعث تولید صداهای مختلف توسط ماشین لباسشویی می‌شود. در اینجا به آموزش برخی از دلایل صدای ناهنجار ماشین لباسشویی می‌پردازیم . منشأ این صداها، شدت و زمان ایجاد آنها که در چه مرحله‌ای از شستشو باشد، اهمیت زیادی دارد و باید در نظر گرفته شود. اگر مقاله مربوط به آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید پس از خواندن مطالب این صفحه، دلیل مشکل دستگاه خود را بیابید.

دلایل احتمالی صدای غیر معمول در ماشین لباسشویی عبارتند از :

  • خارج شدن لاستیک آب‌بندی درب ماشین لباسشویی از جای خود
  • گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  • خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی
  • قرار گرفتن یک جسم در فاصله بین آبکش و دیگ ماشین لباسشویی
  • خراب شدن شیر برقی ماشین لباسشویی
  • خراب شدن بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی
  • نامتعادل شدن وزنه تعادل ماشین‌لباسشویی
  • فرسوده شدن شوک‌گیر ماشین لباسشویی
  • خراب شدن موتور ماشین لباسشویی
  • خراب شدن پولی ماشین لباسشویی
  • خراب شدن تسمه ماشین لباسشویی

حالا به تفصیل آموزش تک‌تک این دلایل را در ماشین لباسشویی خواهیم داشت:

1- خارج شدن لاستیک آب‌بندی دور درب ماشین لباسشویی 

آموزش شناسایی صدای نابهنجار ماشین لباسشویی را از دم‌دست‌ترین قطعه یعنی درب دستگاه آغاز می‌کنیم. لاستیک آب‌بندی دور درب ماشین لباسشویی فضای داخل و خارج ماشین را از هم جدا می‌کند. این لاستیک ممکن است تغییر شکل داده و فرسوده شود و در آخر با آبکش داخل ماشین برخورد کند. اگر ماشین لباسشویی شما هنگام چرخش صدای بلندی ایجاد می‌کند، مشکل از همین لاستیک آب‌بندی است. در این صورت لاستیک را به‌آرامی در جای خود قرار دهید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

خارج شدن لاستیک آب‌بندی دور درب ماشین لباسشویی

2- گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه چندین بار طی دوره شستشو آب داخل ماشین لباسشویی را خالی می‌کند. اگر در هر تخلیه آب، صدای غیر معمولی از دستگاه خود شنیدید، باید فیلتر تخلیه را از جای خود خارج کرده و مطمئن شوید هیچ چیزی در داخل محفظه‌ای که به پمپ می‌رسد وجود ندارد. اگر پس از بررسی فیلتر تخلیه باز هم صدای غیرعادی شنیدید، باید در فکر عوض کردن پمپ تخلیه باشید.

گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

3- خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی

درب ماشین لباسشویی شما از طریق یک سیم پیچ الکترومغناطیسی قفل می‌شود. صدای معمولی که باید هنگام قفل شدن و باز شدن درب بشنوید، یک کلیک کوچک است. اگر این صدای کلیک را به طور مداوم هنگام باز و بسته شدن درب شنیدید، یعنی یک چیزی مانع قفل شدن درب می‌شود. ولی اگر هیچ مانعی وجود نداشت، احتمالا باید قفل درب را تعویض کنید.

خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی

4- قرار گرفتن یک جسم بین آبکش و دیگ ماشین لباسشویی

گاهی اوقات یک چیزی مثل یک تکه لباس کوچک وارد فاصله بین آبکش ماشین لباسشویی و دیگ آن شده و صدای کلیک کلیک طی شستشو یا مرحله آبگیری ایجاد می‌کند. اگر در حالی که ماشین خاموش است، آبکش را با دست بچرخانید، می‌توانید متوجه این مشکل شوید.

تذکر: برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، لباس های کوچک مثل جوراب ها را در توری‌های مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شده قرار دهید.

برای خارج کردن این لباس‌ها باید به زیر دیگ دسترسی پیدا کنید که اصلا کار ساده‌ای نیست و نیاز به آموزش باز کردن قطعات ماشین لباسشویی دارد.

قرار گرفتن یک جسم بین آبکش و دیگ ماشین لباسشویی

5- خراب شدن شیر برقی ماشین لباسشویی

شیر برقی مسئول قطع و وصل کردن جریان آب داخل ماشین لباسشویی است. اگر این شیر گرفته باشد یا شیر آب بسته باشد، ماشین لباسشویی در هر بار آبگیری صدای لرزش ایجاد می‌کند. اگر هیچ مشکلی با ورود آب به ماشین ندارید، ولی همچنان این صدای بلند را هنگام آبگیری می‌شنوید، شیر برقی را باز کرده و آن را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

خراب شدن شیر برقی ماشین لباسشویی

6- خراب شدن بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی

بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی به آن امکان چرخش آزادانه حول محورش را می‌دهد. اگر این بلبرینگ خراب شده باشد، هنگام چرخش صدای نسبتا بلندی می‌شنوید. برای مطمئن شدن از این مشکل، در حالی که ماشین خاموش است، آبکش را با دست بچرخانید. اگر صدای قل خوردن شنیدید، یعنی بلبرینگ خراب است و باید تعویض شود.

نکته: در بیشتر ماشین‌های لباسشویی جدید، بلبرینگ قالب‌گیری شده و به دیگ متصل است. در این صورت باید کل دیگه ماشین را تعویض کنید.

خراب شدن بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی

7- نامتعادل شدن وزنه تعادل ماشین لباسشویی

در تمام ماشین‌های لباسشویی، وزنه‌های تعادل بتونی قرار دارند که مانع حرکت دستگاه می‌شوند. اگر در اثر لرزش، پیچ‌های این وزنه‌ها باز شده یا شکسته باشند، هنگام چرخش ۱۰۰۰ دور در ثانیه ماشین طی مرحله آبگیری، صدای تق تق برخورد می‌شنوید. در این صورت باید وزنه‌ها را چک و در صورت لزوم آنها را محکم کنید. اگر تغییری در صدا ایجاد نشد، وزنه‌ها را عوض کنید. قاب نگهدارنده این وزنه‌ها را هم بررسی کنید .

نکته: جنس وزنه تعادل گاهی از چدن یا حتی پلاستیک است.

نامتعادل شدن وزنه تعادل ماشین لباسشویی

8- فرسوده شدن شوک‌گیر ماشین لباسشویی

شوک‌گیرها ماشین لباسشویی شما را حین فعالیت ثابت نگه می‌دارند. اگر فرسوده شده باشند، ماشین لباسشویی حرکت کرده و طی دوره چرخش سریع، صدای تق تق زیادی ایجاد می‌کنند. در این شرایط سعی کنید تا حد ممکن ماشین را به وسیله پایه‌های قابل تنظیم ثابت نگه دارید. ولی اگر چندین سال از عمر ماشین شما می‌گذرد و طی مرحله چرخش حرکت زیادی دارد، شاید لازم است آنها را عوض کنید.

فرسوده شدن شوک‌گیر ماشین لباسشویی

9- خراب شدن موتور ماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی مسئول به چرخش درآوردن آبکش آن است. اگر موتور صدای اضافی داشته باشد، یعنی بلبرینگ‌های آن خراب شده‌اند. در این صورت باید موتور را تعویض کنید. اگر موتور ماشین لباسشویی شما دارای کربن براش است که فرسوده شده‌اند یا طولشان کمتر از یک سانتیمتر است، سر و صدای زیادی ایجاد خواهد شد و احتمالا باید تعویض شوند.

خراب شدن موتور ماشین لباسشویی

10- خراب شدن پولی ماشین لباسشویی

اگر در ماشین لباسشویی شما از جلو باز می‌شود، پولی آن در قسمت عقب قرار دارد و اگر از بالا باز می‌شود، پولی در دو طرف ماشین قرار گرفته است. پولی آبکش ماشین را توسط تسمه می چرخاند. اگر یکی از پره‌های پولی آسیب دیده یا شکسته باشد، با هر بار چرخش آن صدای تق می‌شنوید. در این صورت باید آن را تعویض کنید. در مورد پولی و عملکرد آن در بخش آموزش قطعات ماشین لباسشویی توضیحات لازم را داده‌ایم.

خراب شدن پولی ماشین لباسشویی

11- خراب شدن تسمه ماشین لباسشویی

آبکش ماشین لباسشویی با کمک تسمه می‌چرخد. تسمه موتور را به پولی متصل می‌کند. اگر در آغاز هر چرخش آبکشی ماشین لباسشویی صدای جیغ مانند یا جیر جیر شنیدید، آن را روغن کاری کنید. اگر صدا قطع نشد، باید تعویض شود.

خراب شدن تسمه ماشین لباسشویی

آنچه در اینجا ارائه دادیم، آموزش ۱۱ دلیل صدای نابهنجار ماشین لباسشویی بود. اگر هیچ کدام از این‌ها دلیل سر و صدای دستگاه شما نبود، حتماً از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. ولی می‌توانید با تماشای فیلم آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو خودتان به یک متخصص تبدیل شوید. اساتید ما در سامانه رهجو جزئی‌ترین نکات لازم را در این دوره مجازی به شما آموزش خواهند داد.