10 دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی

یکشنبه, 12 ارديبهشت 1400
653

آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید برای روشن نشدن ماشین لباسشویی چه راه‌کاری دارید؟ شاید نکات بسیاری را در مورد استفاده از ماشین لباسشویی خود بدانید مثل اینکه از چه نوع پودری استفاده کنید یا چطور لاستیک دور درب را تمیز کنید و یا حتی اینکه چطور ماشین لباسشویی خود را تراز کنید. ولی روشن نشدن ماشین لباسشویی مشکل بزرگ‌تری است.

 پاسخ به این سوال به دلیل این مشکل برمی‌گردد و ما قصد داریم در اینجا ۱۰ دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی را برای شما ارائه دهیم. اگر مقاله آموزش آشنایی با اجزا و قطعات ماشین لباسشویی را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را همراهی کرده و دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی خود را متوجه شوید.

۱۰ مورد از این دلایل عبارتند از :

 حالا به تفصیل به هرکدام از دلایل روشن نشد ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

1- برق به ماشین لباسشویی نمی‌رسد

مهمترین و اولین دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی قطعی برق آن است. ببینید آیا دستگاه شما درست به برق متصل شده است؟ گاهی لرزش ماشین لباسشویی هنگام چرخش باعث می‌شود دوشاخه از پریز بیرون بیاید. آیا پریز برق شما جریان دارد؟ برای اطمینان از وجود جریان برق در پریز کافیست یک وسیله برقی دیگر مثل سشوار را به آن متصل کنید. اگر این وسیله هم روشن نشد، یعنی کلا پریز برق ندارد. در این صورت فیوز برق را چک کنید. شاید فیوز مربوط به پریز ماشین لباسشویی پریده باشد.

برق به ماشین لباسشویی نمی‌رسد

2- برنامه درست شستشو انتخاب نشده است

یک نکته ساده دیگر که باید هنگام روشن شدن ماشین لباسشویی بررسی کنید برنامه شستشوی ماشین است. اگر ماشین لباسشویی شما یک پیچ چرخشی برای انتخاب برنامه دارد، مطمئن شوید که آن را بین دو برنامه تنظیم نکرده باشید و نشانگر پیچ درست روی شماره برنامه مورد نظر قرار داشته باشد. شاید برنامه شستشو را روی «شستشو با تأخیر» گذاشته باشید یا شاید فراموش کرده‌اید دکمه استارت یا شروع را فشار دهید.

برنامه درست شستشو انتخاب نشده است

نکته: برخی ماشین‌های لباسشویی با گرداندن پیچ انتخاب برنامه روشن می‌شوند بنابراین شاید دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی شما خرابی این پیچ باشد و باید تعویض شود.

3- درب ماشین به‌خوبی بسته نشده است

برای اینکه درب ماشین لباسشویی هنگام کار کردن باز نشود و آب بیرون نریزد، یک سیستم ایمنی قفل برای درب در نظر گرفته شده است. این سیستم در صورت باز بودن درب مانع روشن شدن آن می‌شود. بنابراین چک کنید که درب ماشین به‌خوبی بسته شده باشد. ممکن است لاستیک دور درب از جای خود خارج شده و مانع بسته شدن درب شود. آن را در جای خود قرار دهید و درب ماشین را محکم کنید. تا یکی از موانع روشن نشدن ماشین لباسشویی شما برطرف شود.

درب ماشین به‌خوبی بسته نشده است

4- شیر ورودی آب درست نصب نشده است

اگر هنگام کار کردن شیر برقی صدای لرزش می‌شنوید، حتماً شیر ورودی آب را چک کنید تا کاملاً باز باشد و مطمئن شوید که شلنگ شیر ورودی هیچ پیچ‌خوردگی ندارد. اگر شیر ورودی آب درست نصب نشده باشد، جریان ورود آب به داخل ماشین لباسشویی بسیار آهسته خواهد بود و  زمان آبگیری ماشین طولانی می‌شود. اگر مشکل شیر ورودی آب را حل کردید و هنوز هم جریان آب خوب نیست، فیلتر انتهای شلنگ را در ورودی ماشین لباسشویی چک کنید. شاید این فیلتر گرفته و مانع ورود آب می‌شود. عدم آبگیری ماشین لباسشویی به معنای روشن نشدن ماشین لباسشویی است.

شیر ورودی آب درست نصب نشده است

5- قفل ایمنی یا میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شده است

همانطور که در بالا توضیح دادیم، ماشین لباسشویی یک سیستم ایمنی دارد که اجازه نمی‌دهد درب دستگاه هنگام کار کردن باز شود. اگر این قطعه خراب شده باشد، پیغام بسته بودن درب را به برد کنترل ماشین لباسشویی نمی‌دهد و مسلماً ماشین روشن نخواهد شد. خراب شدن زبانه درب هم می‌تواند دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد. اگر زبانه درب خراب باشد، نمی‌تواند قفل را فعال کند و باید تعویض شود.

قفل ایمنی یا میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شده است

تذکر: قبل از هرگونه تعمیر ماشین لباسشویی حتماً آن را از برق بکشید.

6- شیر برقی ماشین لباسشویی خراب شده است

شیر برقی ماشین لباسشویی ورود آب به ماشین را کنترل می‌کند. خراب شدن این شیر می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد. برای بررسی سالم بودن شیر برقی، اتصالات آن را جدا کرده و پراب‌های مولتی‌متر را روی هر کدام از آنها قرار دهید. اگر مولتی‌متر ۴ کیلو اهم را نشان داد، یعنی شیر برقی درست کار می‌کند. فیلتر بین شلنگ ورودی آب و شیر برقی را هم چک کنید تا گرفته نباشد و اگر لازم بود آن را تعویض کنید.

شیر برقی ماشین لباسشویی خراب شده است

نکته: نحوه کار با مولتی‌متر و و ابزارهای لازم برای تعمیر لوازم خانگی را می‌توانید در مقاله‌ای با همین عنوان در سامانه رهجو مطالعه کنید.

7- المنت ماشین لباسشویی خراب شده است

 برخی ماشین‌های لباسشویی مراحل شستشو را با گرم کردن آب وارد شده به ماشین آغاز می‌کنند. اگر المنت خراب شده باشد، عملکرد ماشین لباسشویی در همین مرحله متوقف می‌ماند. می‌توانید سالم بودن المنت را با استفاده از یک مولتی‌متر در حالت اهم‌متر بررسی کنید. المنت معمولاً نزدیک به سنسور دمای NTC در زیر لگن ماشین لباسشویی قرار دارد. اتصالات المنت را قطع کنید و پراب‌های مولتی‌متر را روی ترمینال‌های آن قرار دهید. باید ۳۰ اهم را نشان دهد. در غیر اینصورت المنت را تعویض کنید.

المنت ماشین لباسشویی خراب شده است

8- موتور ماشین لباسشویی خراب شده است

وظیفه موتور چرخاندن آبکش ماشین لباسشویی است. بنابراین خراب شدن آن باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی می‌شود و باید آن را به دست تعمیرکار سپرد. ولی گاهی می‌توان با گوش دادن به صدای موتور از سالم بودن یا خراب بودن آن مطمئن شد. اگر موتور ماشین لباسشویی رو به خرابی برود، معمولا صدای زمزمه، وز وز یا زوزه می‌دهد و این صدا به‌تدریج بلندتر می‌شود. در مقاله آموزش صداهای ناهنجار ماشین لباسشویی، به انواع دلایل این صداها پرداخته‌ایم. اگر موتور ماشین لباسشویی مدام روشن و خاموش می‌شود هم یعنی خراب شده است.

موتور ماشین لباسشویی خراب شده است

9- دکمه شروع یا تایمر ماشین خراب شده است

یکی از چالش‌برانگیزترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی خراب شدن دکمه استارت یا تایمر دستگاه است. با فشار دادن دکمه استارت عملیات شستشو آغاز می‌شود و تایمر هم زمان‌بندی دوره‌های شستشو را مشخص می‌کند و تنها راه حل برطرف کردن این مشکل تعویض این قطعات است.

دکمه شروع یا تایمر ماشین خراب شده است

10- برد کنترل ماشین لباسشویی خراب شده است

برد کنترل در واقع مغز ماشین لباسشویی شماست و عملکرد تمام اجزای ماشین لباسشویی را کنترل می‌کند. اگر همه موارد را چک کرده‌اید و مشکلی نبوده پس احتمالاً مشکل از برد کنترل است و باید تعویض شود.

برد کنترل ماشین لباسشویی خراب شده است

تذکر: تعویض برد کنترل هزینه زیادی دارد پس اول از سایر دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی خود مطمئن شوید.

دلایلی که برای روشن نشدن ماشین لباسشویی ذکر کردیم، به راحتی قابل ردیابی هستند ولی در صورت مواجهه با هرگونه مشکلی که تحت کنترل شما نیست، از یک متخصص کمک بگیرید. البته می‌توانید با استفاده از دوره‌های مجازی سامانه رهجو خودتان به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید. اساتید ما در دوره‌ آموزش ماشین لباسشویی اطلاعات لازم در مورد نصب، سرویس، تعمیر و عیب‌یابی ماشین را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید با اخذ مدرک از سازمان فنی و حرفه‌ای خودتان به یک تعمیرکار تبدیل شده و کسب درآمد کنید.