آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و کاربرد آنها

آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی و کاربرد آنها

در این مقاله قصد داریم به آموزش و معرفی اجزا و قطعات اصلی ماشین لباسشویی بپردازیم و نحوه کار آنها را در اختیارتان قرار دهیم. ماشین لباسشویی یک دستگاه پیچیده است. اجزا و قطعات مختلف به کار رفته در ساختار ماشین لباسشویی با همکاری هم فرآیندی را ایجاد می‌کنند که طی آن لباس‌های شما تمیز می‌شوند. از آن جایی که هر ماشین لباسشویی طراحی و ویژگی‌های خاص خود را دارد، آموزش ماشین لباسشویی را به قطعاتی اختصاص داده‌ایم که بین همه آنها مشترک هستند.

آموزش قطعات اصلی ماشین لباسشویی

 

محفظه ماشین لباسشویی

محفظه ماشین لباسشویی

آموزش قطعات ماشین لباسشویی را از بزرگ‌ترین قطعه یعنی محفظه اصلی ماشین لباسشویی آغاز می‌کنیم. اصلا می‌دانستید ماشین لباسشویی شما دو محفظه دارد؟ یکی محفظه‌ای است که شما می‌بینید و لباس‌های خود را در آن قرار می‌دهید. این همان محفظه داخلی یا آبکش است که می‌چرخد و  سوراخ‌هایی برای ورود و خروج آب دارد. دیگ خارجی محفظه داخلی را دربرگرفته، از آن محافظت کرده و مانع نشتی آب به سایر بخش‌های ماشین لباسشویی می‌شود. دیگ خارجی به بدنه دستگاه چفت شده است. چون محفظه داخلی حین شستشو حرکت و لرزش دارد، دیگ خارجی باید طوری نصب شود که مانع انتقال حرکات آن به سایر بخش‌های ماشین شود.

شیر ورودی آب

شیر ورودی آب

پس از روشن کردن ماشین لباسشویی و تعیین برنامه شستشو، شیر آب به‌طور اتوماتیک باز شده و آب وارد محفظه داخلی می‌شود. سطح آب داخل محفظه بر اساس نوع دستگاه و برنامه تعیین شده مشخص می‌شود.

پمپ آب (پمپ تخلیه)

پمپ آب (پمپ تخلیه)

وظیفه پمپ آب طی دوره شستشو و هنگام آبگیری پس از تکمیل شستشو، تخلیه آب است.

لوله تخلیه

لوله تخلیه

آب حاصل از شستشوی لباسها در ماشین لباسشویی از طریق لوله تخلیه و به کمک پمپ تخلیه به فاضلاب هدایت می‌شود.

برد الکترونیکی

برد الکترونیکی

اطلاعات این بخش برای کمک به عملیات‌های ماشین لباسشویی شما با توجه به نوع لباس‌ها برنامه‌ریزی شده است و در واقع به‌عنوان مغز متفکر ماشین عمل می‌کند.

المنت گرم کننده (هیتر)

المنت گرم کننده (هیتر)

این بخش آب داخل ماشین را به دمای مورد نظر رسانده و گرمای آن را طبق برنامه تنظیم می‌کند. المنت روی قسمت تحتانی مخزن اصلی لباسشویی و زیر آبکش قرار گرفته و کاملا آب‌بندی شده است.

ترموستات

ترموستات

دمای آب ورودی را اندازه گیری کرده و به المنت دستور گرم کردن آب را می‌دهد. در واقع ترموستات وظیفه کنترل دما را برعهده دارد. وقتی دما به حد قابل قبولی رسید، ترموستات برق‌رسانی به المنت را متوقف می‌کند.

هیدروستات

هیدروستات

این بخش مسئول تنظیم سطح آب ورودی به ماشین لباسشویی است. پس از این که سطح آب داخل دیگ به سطح برنامه‌ریزی شده رسید، هیدروستات جریان آب را متوقف می‌کند.

میکروسوئیچ

میکروسوئیچ

وظیفه اصلی میکروسوئیچ اطمینان از بسته بودن درب ماشین لباسشویی و آغاز فعالیت شستشو است. اگر درب ماشین لباسشویی بسته نباشد، میکروسوئیچ مانع انتقال برق به شیر ورودی آب می‌شود و در نتیجه آب وارد مخزن نمی‌شود. میکروسوئیچ‌های داخل ماشین لباسشویی هم سطح آب دستگاه، زاویه لگن و فیلترها را بررسی می‌کنند.

خطر: باز شدن در ماشین لباسشویی هنگامی که دمای آب داخل ماشین بالاست می‌تواند باعث سوختگی شما شود.

خطر: اگر میکروسوییچ خوب عمل نکرده و در ماشین هنگام چرخش آبکش باز شود، داخل کردن دست بسیار خطرناک بوده و استخوانهای شما را خرد می‌کند.

پولی

پولی

پولی ماشین لباسشویی یک چرخ گرد بزرگ است که پشت آبکش قرار دارد و توسط یک تسمه که به دور آن کشیده شده به موتور متصل می‌شود. چرخش پولی دیگ داخلی را می‌چرخاند. به عبارت دیگر، پولی‌های بزرگ و کوچک ماشین لباسشویی مسئول انتقال قدرت بین موتور و آبکش هستند.

تسمه

تسمه

قطعه‌ای است که موتور را به پولی پشت آبکش متصل کرده و باعث چرخاندن آن در طول زمان شستشو می‌شود.در واقع وظیفه تسمه انتقال انرژی موتور از طریق دو پولی است.

حالا که به این مرحله رسیده و آموزش ساده‌ای از قطعات و اجزای اصلی ماشین لباسشویی ارائه داده‌ایم، بیایید آموزش کوتاهی هم درمورد عملکرد ماشین لباسشویی داشته باشیم.

 

آموزش نحوه کار ماشین لباسشویی

همانطور که می‌دانید بیشتر عملکرد ماشین لباسشویی مثل عملکرد محفظه‌ها، شیرها، پمپ، موتور و المنت به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. ما در اینجا آموزش مرحله به مرحله فعالیت ماشین لباسشویی طی دوره شستشو را بیان می‌کنیم.

  1. لباس‌ها را در ماشین قرار می‌دهید و برنامه مورد نظر را انتخاب می‌کنید.
  2. برد ماشین لباسشویی به طور اتوماتیک فرمان باز شدن شیرها را می‌دهد تا آب سرد و گرم وارد و محفظه‌های ماشین پر شوند. بخشی از آب هم وارد محفظه پودر می‌شود، آن را شسته و به داخل دیگ می‌برد.
  3. پس از ورود آب تا اندازه تعیین شده شیرها بسته می‌شوند.
  4. ترموستات دمای آب وارد شده به ماشین را اندازه‌گیری کرده و در صورت لزوم آن را گرم و به دمای مورد نظر می‌رساند.
  5. آبکش یا همان محفظه داخلی شروع به چرخیدن می‌کند و به این ترتیب لباس‌ها با آب گرم و مواد شوینده مخلوط می‌شوند. حرکت متناوب آبکش در دو جهت متفاوت باعث خارج شدن چرک و آلودگی شده و مواد شوینده به این فرآیند کمک می‌کنند.
  6. شیرها دوباره باز شده و آب کثیف از لگن خارج می‌شود. پمپ تخلیه به خارج شدن این آب کمک می‌کند.
  7. آب تمیز دوباره وارد محفظه ماشین شده دوباره شروع به چرخش می‌کند.
  8. پس از پایان شستشو، آبکش با سرعت بالا می‌چرخد و آب اضافی را خارج می‌کند. این آب از سوراخ‌های کوچک آن وارد دیگ خارجی شده و از دستگاه خارج می‌شود.

 

اطلاعاتی که در اینجا در اختیارتان قرار دادیم، آموزش مختصری بود از قطعات و اجزای اصلی ماشین لباسشویی و نحوه کارکرد آنها که به تأیید مهندس بهمن بصره‌ئی زاد، از متخصصین سامانه رهجو رسیده است. مسلما دستگاه پیچیده ماشین لباسشویی از قطعات و اجزای بسیار بیشتری تشکیل شده‌است. برای آشنایی بیشتر با ساختار ماشین لباسشویی، نحوه کار، عیب‌یابی و حتی تعمیر مشکلات ایجاد شده می‌توانید از ویدئوی آموزش ماشین لباسشویی استفاده کنید. ما در این فیلم‌های آموزشی، تجربه‌های بهترین متخصصان کشور را در اختیار شما قرار داده‌ایم.