آموزش ۸ دلیل صدای غیرمعمول ماشین ظرفشویی

چهارشنبه, 11 فروردين 1400
1050

آموزش صداهای غیرمعمول ماشین ظرفشویی به شناسایی مشکلات ماشین ظرفشویی شما کمک می‌کند. این امکان وجود دارد که ماشین ظرفشویی شما در هر مرحله‌ای از دوره شستشو مثل آبگیری، آبکشی یا تخلیه آب، صدای غیرعادی ایجاد کند. دلایل متعددی برای این صداها وجود دارد که باید بتوانید آنها را از صداهای طبیعی دستگاه تشخیص دهید.

 آنچه در اینجا می آوریم آموزش دلایل اصلی صداهای غیر معمول ماشین ظرفشویی است. ۸ مورد از اصلی‌ترین این صداها عبارتند از:

  • باز نشدن کامل شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی شیر برقی ماشین ظرفشویی
  • بسته نشدن کامل درب ماشین ظرفشویی و فرسوده شدن لاستیک آب‌بندی
  • قرار گرفتن نادرست ظروف در داخل ماشین ظرفشویی
  • گرفتگی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن محفظه‌ توزیع مایع شوینده ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی
  • خراب شدن سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی

 حالا به تفصیل به آموزش این دلایل برای صدای اضافی ماشین ظرفشویی می‌پردازیم:

1- باز نشدن کامل شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی

 اگر شیر ورودی آب کاملا باز نباشد، یک صدای لرزش ادامه‌دار و طولانی می‌شنوید. این صدا توسط شیر برقی ایجاد می‌شود. اگر جریان ورود آب به داخل دستگاه کافی نباشد، شیر برقی لرزش خواهد داشت. برای جلوگیری از این صدا به‌سادگی شیر ورودی آب را بررسی کرده و دوره شستشو را از ابتدا آغاز کنید. مقاله آموزش قطعات ماشین ظرفشویی و عملکرد آنها شما را در شناسایی بهتر این صداها کمک خواهد کرد.

باز نشدن کامل شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی

2- گرفتگی شیر برقی ماشین ظرفشویی

شیر برقی یا شیر سلونوئید جریان ورود آب به داخل ماشین ظرفشویی را کنترل می‌کند. اگر این شیر لرزش داشته باشد، بدین معناست که شیر ورودی آب کاملا باز نیست و یا فشار آب کافی نیست و حتی ممکن است فیلتر شیر برقی توسط شن یا هر چیز دیگری گرفته شده باشد.

گرفتگی شیر برقی ماشین ظرفشویی

 

3- بسته نشدن کامل درب ماشین ظرفشویی و فرسودگی لاستیک آب‌بندی

اگر درب ماشین ظرفشویی به‌خاطر بد قرار گرفتن سبدهای بالایی و پایینی یا فرسوده شدن لاستیک آب‌بندی خوب بسته نشود، صدای جریان آب در اطراف درب را می‌شنوید. در این صورت سبدها را تا انتها در جای خود فشار دهید و در صورت لزوم لاستیک دور درب را تعویض کنید .

بسته نشدن کامل درب ماشین ظرفشویی و فرسودگی لاستیک آب‌بندی

4- قرار گرفتن نادرست ظروف در داخل ماشین ظرفشویی

معمول‌ترین صدا در آموزش صداهای ناهنجار ماشین ظرفشویی مربوط به قرار گرفتن نادرست ظروف در داخل سبدهای این دستگاه می‌شود. بازوهای آبفشان داخل محفظه ظرفشویی گاهی با ظروف برخورد کرده و صدایی سوت مانند ایجاد می‌کنند. بنابراین مطمئن شوید بشقاب‌ها، قاشق‌ها و چنگال‌ها و به طور کلی تمام ظروف به‌درستی در داخل سبدها قرار گرفته‌اند. برای اطمینان از اینکه منشأ صدا همین است یا نه، اول سبد پایینی را خارج و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. اگر صدا ادامه داشت، سبد بالایی را خارج کنید. اگر باز هم صدا ادامه پیدا کرد، حتماً باید آنها را تعویض کنید.

قرار گرفتن نادرست ظروف در داخل ماشین ظرفشویی

5- گرفتگی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

وظیفه پمپ تخلیه خارج کردن آب از ماشین ظرفشویی است. اگر پمپ گرفته باشد، صدای بلندی ایجاد خواهد کرد. اگر می‌خواهید خودتان پمپ را تمیز کنید، باید اول آن را از دستگاه باز کنید. در بخش باز و بست قطعات ظرفشویی در فیلم آموزش ماشین ظرفشویی، باز کردن پمپ به سادگی برای شما نشان داده شده است.

تذکر: حتماً قبل از انجام کار، دستکش محافظ بپوشید و دستگاه را از برق بکشید تا آسیب نبیند یا دچار برق گرفتگی نشوید.

گرفتگی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

6- خراب شدن محفظه مایع ظرفشویی

محفظه مایع ظرفشویی مواد شوینده را در زمان درست وارد چرخه شستشو می‌کند. اگر درپوش این محفظه صدای لرزشی ایجاد می‌کند که شبیه صدای شل شدن چفت در است، باید آن را عوض کنید.

خراب شدن محفظه مایع ظرفشویی

7- خراب شدن پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی

پمپ ماشین ظرفشویی آب را با فشار وارد آب‌فشان‌ها می‌کند. اگر صدای سوت یا لرزش پمپ شنیدید، باید آن را باز کنید تا مطمئن شوید چیزی مثل یک تکه شکسته از ظروف یا تکه‌های غذا مانع از عملکرد آن نشده باشند. پمپ شستشو را می‌توانید در  زیر ماشین ظرفشویی پیدا کنید. اگر صدا ادامه پیدا کرد، ماشین ظرفشویی را رسوب‌زدایی کنید و اگر مشکل باز هم برطرف نشد، شاید لازم باشد پمپ را عوض کنید.

تذکر: برای باز کردن پمپ ماشین ظرفشویی یا هر قطعه دیگری، باید آموزش لازم در مورد ماشین ظرفشویی را دیده باشید. در غیر اینصورت کار را به تعمیرکار بسپارید.

خراب شدن پمپ شستشوی ماشین ظرفشویی

8- خراب شدن سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی

این سوئیچ فشار سطح آب را در داخل ماشین ظرفشویی کنترل می‌کند. اگر این قطعه خراب شده باشد، آب کافی وارد ماشین نمی‌شود. کمبود آب در داخل ماشین ظرفشویی یک صدای غیرعادی مثل ضربه‌های سریع و کوتاه ایجاد می‌کند. در این شرایط پس از بررسی گرفته نبودن محفظه فشار ،سوئیچ فشار را تعویض کنید.

خراب شدن سوئیچ فشار ماشین ظرفشویی

با آموزش کامل تمام نکات مربوط به ماشین ظرفشویی می‌توانید دلایل دیگر صداهای دستگاه را غیر از این ۸ دلیل اصلی بیابید. فیلم آموزش ماشین ظرفشویی در سامانه رهجو این تخصص را به شما می‌دهد. اساتید ما در این دوره آموزشی تمام نکات مربوط به باز و بست قطعات ماشین ظرفشویی، سرویس، ارزیابی و تعمیر آن را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس از گذراندن این دوره مجازی می‌توانید مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده و خودتان تبدیل به یک متخصص شوید.