آموزش دیفراست یا برفک زدایی کولر گازی

دوشنبه, 25 مرداد 1400
1141

در این مقاله قصد داریم به آموزش برفک زدایی کولر گازی بپردازیم. برفک زدن کولر گازی مخصوصاً در گرمای تابستان کارآیی آن را پایین آورده و آرامش و راحتی ما را بر هم می‌زند. در جای دیگری به دلایل برفک زدن کولر گازی می‌پردازیم. استفاده از کولر گازی که برفک آن را پوشانده به کمپرسور آسیب می‌رساند و همانطور که می‌دانید تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی هزینه بالایی دارد. بنابراین بهتر است تا حد ممکن جلوی این اتفاق را بگیریم و در صورت مشاهده برفک در صدد دیفراست یا برفک زدایی کولر گازی باشیم.

آموزش نحوه جلوگیری از برفک زدن کولر گازی

پیشگیری همواره و در هر زمینه‌ای بهتر از درمان است. پس بهتر است قبل از آموزش نحوه برفک زدایی کولر گازی، روش‌های جلوگیری از این مشکل را یاد بگیریم.

فیلتر کولر گازی را تمیز کنید

فیلتر کولر گازی را تمیز کنید

کولر گازی را خاموش کنید. بست‌های اطراف فیلتر یونیت داخلی را باز کرده و فیلتر را خارج کنید. می‌توانید گرد و خاک روی فیلتر را بگیرید یا آن را با آب شسته و اجازه دهید کاملا خشک شود. فیلترهای کثیف باعث کثیف شدن کویل‌های کولر گازی شده و عامل برفک زدن آن و لزوم برفک زدایی کولر گازی هستند.

تذکر: اگر مدت زیادی از نصب‌ فیلتر می‌گذرد و تمیز کردن آن مشکلی را حل نمی‌کند، فیلتر را تعویض کنید.

کویل‌های کولر گازی را تمیز کنید

کویل‌های کولر گازی را تمیز کنید

کولر گازی را خاموش کنید. پنل پشت کندانسور را باز کرده و تمام کویل‌های آن را با اسپری مخصوص تمیز کنید. با توجه به دستورالعمل روی اسپری، چند دقیقه صبر کرده و بعد کویل‌ها را با یک تکه پارچه پاک کنید. البته می‌توانید از آب هم برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.

نکته: کثیف شدن کویل‌ها باعث می‌شود دمای آنها بیش از حد پایین آمده و رطوبت جمع شده روی کویل‌ها یخ بزند. به این ترتیب برفک زدایی کولر گازی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

لوله تخلیه کولر گازی را از نظر گرفتگی بررسی کنید

لوله تخلیه کولر گازی را از نظر گرفتگی بررسی کنید

یک لوله مسی یا pvc در نزدیکی یونیت خارجی کولر گازی قرار دارد که لوله تخلیه آب از دستگاه است. بررسی کنید که چیزی باعث گرفتگی این لوله نشده باشد. جمع شدن آب در بخشی از کولر گازی یا چکه کردن آن هم می‌تواند دلیل گرفتگی لوله تخلیه باشد.

تذکر: در صورت گرفتگی لوله تخلیه، کمی سرکه سفید را در لوله ریخته، نیم ساعت منتظر بمانید و بعد آن را با فشار آب تمیز کنید تا یکی از عوامل لزوم برفک زدایی کولر گازی برطرف شود.

میزان مبرد کولر گازی را چک کنید

کمبود مبرد می‌تواند باعث برفک زدن کولر گازی شود. بنابراین از کافی بودن سطح مبرد در دستگاه خود مطمئن شوید.

خطر: شارژ مبرد برای فردی که تخصص آن را ندارد خطرناک است. بنابراین هرگز خودتان دست به این کار نزنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. در مقاله جداگانه‌ای در مورد ایمنی کار با مبردها صحبت کرده‌ایم.

دمای کولر گازی را از ۲۶ درجه پایین‌تر نیاورید

دمای ۲۶ درجه سانتیگراد دمای بهینه برای کولر گازی شماست. پایین بودن بیش از حد دمای ترموستات باعث برفک زدن دستگاه و لزوم برفک زدایی کولر گازی می‌شود.

نکته: بهتر است دمای کولر گازی طی ساعات خواب شما روی ۲۸ درجه تنظیم شده باشد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

آموزش نحوه برفک زدایی کولر گازی

اگر با وجود تمام اقدامات شما کولر گازی برفک زد، به روشی بسیار ساده می توانید یخ و برفک آن را برطرف کنید. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به محض مشاهده برفک در کولر گازی دستگاه را خاموش کنید. مشاهده دانه‌های برفک یا باد گرم زدن کولر گازی می‌تواند از نشانه‌های برفک‌زدن آن باشد.
  2. اجازه دهید برفک‌ها به تدریج طی ۲۴ ساعت آب شوند. اگر حجم برفک کم باشد، طی چند ساعت آب می‌شود ولی برفک زدایی حجم بالایی از یخ حداقل به یک شبانه‌روز زمان نیاز دارد. از آب شدن کامل کل برفک مطمئن شوید.

 نکته: اگر می‌خواهید روند برفک زدایی کولر گازی را تسریع کنید، می‌توانید از یک سشوار با باد گرم استفاده کنید.

خطر: هرگز برای برفک زدایی کولر گازی روی آن آب داغ نریزید. کولر گازی یک سیستم الکتریکی است و خطر برق‌گرفتگی و خرابی دستگاه وجود دارد.

  1. پس از آب شدن برفک‌ها، کویل‌ها را با حوله خشک کنید تا رطوبت اضافی برطرف شود. احتمال یخ زدن این رطوبت با به کار افتادن مجدد کولر گازی وجود دارد.
  2. کولر گازی را روشن و ترموستات آن را روی دمای بهینه تنظیم کنید. حتماً از روش‌هایی که در بالا برای جلوگیری از برفک زدن کولر گازی گفتیم استفاده کنید تا دوباره با این مشکل مواجه نشوید.

نکته: برخی کولرهای گازی جدید عملکرد دیفراست خودکار دارند. یعنی به محض جمع شدن برفک بر روی کویل‌ها، فرایند دیفراست یا برفک زدایی به طور اتوماتیک فعال شده و برفک طی ۱۰ تا ۴۵ دقیقه آب می‌شود.

آموزش برفک زدایی کولر گازی کار چندان پیچیده‌ای نیست ولی دستگاه کولر گازی شما می‌تواند با مشکلات جدی‌تری مواجه شود. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد کولر گازی و تعمیر آن به دست آورید، فیلم آموزش کولر گازی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما شما را با جدیدترین نکات و اطلاعات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی آشنا می‌کنند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.