آموزش 7 مشکل معمول پکیج دیواری و راه حل برطرف کردن آنها

چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1400
947

آموزش پکیج دیواری و مشکلات مربوط به آن به شما در استفاده بهینه از این دستگاه کمک می‌کند. پکیج دیواری از جمله دستگاه‌هایی است که قطعات بسیار پیچیده‌ای دارد و حتی اگر به طور مرتب آن را سرویس کرده باشید، گاهی مشکلات غیر مترقبه‌ای رخ خواهد داد. نداشتن آب گرم و گرم نبودن خانه، هم احساس راحتی شما را از بین می‌برد و هم برای سلامت کودکان مضر است. بنابراین باید هرچه سریعتر به مشکلات آن رسیدگی کرد. ما در اینجا آموزش هفت مشکل معمول پکیج دیواری را به شما ارائه و تا حد امکان راه‌های بر طرف کردن آنها را نشانتان می‌دهیم. اگر مقاله آموزش اجزا و قطعات پکیج دیواری را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را همراهی کنید.

1- پکیج دیواری آب را گرم نمی‌کند

 چند دلیل برای این مشکل وجود دارد که در آغاز آموزش پکیج دیواری به آنها می‌پردازیم:

  • پایین بودن تنظيم دمای آب پکیج: گاهی خیلی ساده با افزایش دمای پکیج می‌توان دوباره آب گرم بدست آورد.
  • وجود هوا در لوله‌ها: اگر در لوله‌های پکیج دیواری هوا وجود داشته باشد، وقتی شیر آب گرم را باز می‌کنید، صدای خاصی از لوله‌ها می‌شنوید. چاره این مشکل هواگیری پکیج است. این مشکل در اثر كمبود فشار يا عوامل ديگر ايجاد می‌شود و می‌توان با تنظيم فشار تا حدی از بروز آن جلوگيری کرد. برای تنظيم فشار از شیر پرکن در زیر پکیج استفاده کنید. این شیر را باز کنید تا وقتی درجه فشارسنج به 1 برسد و بعد آن را ببندید.
  • فشار پایین آب ساختمان: کم بودن فشار آب باعث خاموش و روشن شدن مداوم پکیج شده و تعادل آب گرم خروجی از لوله‌ها را بر هم می‌زند. بهتر است با نصب یک پمپ، فشار آب ساختمان خود را بهتر کنید تا همیشه آب گرم در دسترس داشته باشید.
  • رسوب گرفتن مبدل ثانویه: این مبدل باید هر چند سال یکبار تعویض یا با رسوبزدایی تمیز شود که کار یک تعمیرکار متخصص است.

پکیج دیواری آب را گرم نمی‌کند

 2- پکیج دیواری چکه می‌کند

چکه کردن و نشتی آب در پکیج می‌تواند صدمات زیادی به دستگاه بزند که در نهایت منجر به کاهش دما و یا از کار افتادن پکیج می‌شود. بنابراین باید همیشه دقت شود که هیچ چکه یا نشتی آبی در پکیج وجود نداشته باشد. در مقاله جداگانه‌ای آموزش علت آب دادن پکیج دیواری را ارائه داده‌ایم . از جمله دلایل این مشکل عبارتند از:

  • بالا بودن فشار آب پکیج
  • خراب شدن برخی قطعات پکیج دیواری
  • شل شدن اتصالات دستگاه
  • فرسایش لوله‌ها
  • سوراخ شدن مبدل حرارتی

 فشار بالای پکیج را به‌راحتی با تنظیم دوباره فشار پکیج و پایین آوردن آن تا 1 بار می‌توان حل کرد. راه حل قطعات خراب شده هم تعویض آنهاست.

پکیج دیواری چکه می‌کند

نکته: شیر اطمینان و مبدل حرارتی از جمله قطعاتی هستند که خراب شدن آنها باعث چکه کردن پکیج می‌شود.

3- پکیج دیواری سر و صدای غیر معمول دارد

پکیج های دیواری صداهای زیادی از خود می‌آورند که برخی طبیعی و برخی غیرعادی هستند، صداهایی مثل صدای سوت کتری، صدای ضربه و صدای لرزش. در مقاله آموزش ۷ دلیل صدای غیر معمول پکیج دیواری به تفصیل به دلایل این صداها پرداخته‌ایم. جمع شدن رسوبات در مبدل حرارتی، کاهش فشار آب و وجود هوا در لوله‌ها می‌توانند از عوامل این صداها باشند. با متعادل کردن فشار آب پکیج و هواگیری آن می‌توان از دست بسیاری از این صداها خلاص شد.

پکیج دیواری سر و صدای غیر معمول دارد

4- رادیاتورها گرم نمی‌شوند

اگر پکیج دیواری شما مشکل خاصی ندارد ولی رادیاتورها گرم نمی‌شوند، احتمالاً دلیل آن وجود هوای اضافی داخل رادیاتورهاست و باید هواگیری شود. آموزش هواگیری پکیج را در جای دیگری خواهیم آورد. اگر هواگیری مشکل را حل نکرد، باید از یک متخصص برای تخلیه و پر کردن دوباره سیستم استفاده کنید. شاید هم مشکل خراب شدن پمپ باشد که نمی‌تواند آب را در رادیاتورها به جریان بیندازد.

رادیاتورها گرم نمی‌شوند

نکته: اگر رادیاتورها در قسمت پایین سرد هستند و در بالا گرم، احتمالا رسوبات و آشغال در داخل بخش پایینی جمع شده است و باید توسط متخصص تمیز شوند.

5- لوله چگالش پکیج دیواری یخ زده است

پکیج‌های چگالشی یک لوله چگالش دارند. یک لوله پلاستیکی که آب اسیدی را از پکیج خارج می‌کند و به خاطر موقعیت مکانی احتمال یخ زدن آن در طی زمستان وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، کد خطای مربوط به آن نشان داده می‌شود. می‌توانید با استفاده از آب گرم یا یک پارچه گرم یخ این لوله را آب کنید.

تذکر: برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌های پکیج دیواری، در صورت لزوم آنها را عایق کنید.

6- پکیج دیواری خود به خود خاموش می‌شود

پکیج‌ها یک مکانیسم ایمنی دارند که در صورت بروز برخی مشکلات خاص، دستگاه را خاموش می‌کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • پایین بودن فشار آب
  • یخ زدن لوله چگالش
  • وجود هوا در سیستم
  • مشکل ورود گاز
  • گرفته شدن سیستم

 در صورت بروز این مشکلات و قبل از خبر کردن تعمیرکار، پکیج دیواری را هواگیری کرده و فشار آن را اگر کمتر از یک بار است، تنظیم کنید. شاید مشکل پکیج برطرف شود.

7- فشار پکیج پایین است

در پایان آموزش مشکلات پکیج دیواری، به آخرین مشکل می‌رسیم. اگر فشار پکیج به طور مداوم پایین می‌افتد و نیاز به تنظیم دوباره و دوباره دارد، احتمالاً دستگاه نشتی دارد یا شیر فشار آن خراب شده است.

فشار پکیج پایین است

تذکر: اگر بوی گاز در اطراف پکیج حس می‌کنید، یعنی دستگاه شما نشت گاز دارد. شیر ورودی گاز را ببندید، پنجره‌ها و درها را باز و  فورا سرویس‌کار مجاز را خبر کنید. حواستان باشد از هیچ وسیله برقی حتی گوشی همراه خود استفاده نکنید چون باعث انفجار می‌شود.

مطالبی که ارائه دادیم مشکلات معمول پکیج دیواری بودند و به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید ما در سامانه رهجو رسیده‌اند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، فیلم آموزش پکیج دیواری را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات و نکات را در مورد آموزش نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری در اختیار شما قرار می‌دهند.