۱۰ نکته برای کاهش مصرف برق در سردخانه

یکشنبه, 26 ارديبهشت 1400
875

کاهش مصرف برق در سردخانه تأثیر زیادی در بهره‌وری سردخانه‌ها دارد. هزینه برق نگرانی بزرگی برای اکثر کسب و کارهاست چون می‌تواند بر روی سوددهی آنها تاثیر داشته باشد و اگر شما مالک یک سردخانه باشید، این نگرانی برایتان جدی‌تر است چون مصرف برق دومین هزینه بالای عملیاتی در سردخانه‌هاست.

حفظ دمای متعادل مخصوصاً در صنعت سردخانه نیازمند فرایند مداوم سرمازایی و در نتیجه مصرف بالای برق است و پیدا کردن راه‌هایی برای برقراری تعادل بین هزینه برق مصرفی در سردخانه و دمای ثابت، یک مسئله مهم برای اپراتورهای سردخانه‌هاست. درست است که نحوه کار سردخانه‌ها مشابه است، ولی این بدان معنا نیست که استاندارد ساخت آنها یکی است و همه به یک اندازه مصرف انرژی دارند.

 در اینجا نکاتی را برای کاهش مصرف برق و انرژی و پایین آوردن صورت‌حساب برق سردخانه ارائه می‌دهیم:

راه حل‌های عملکردی برای کاهش مصرف برق در سردخانه

راه حل‌های عملکردی برای کاهش مصرف برق در سردخانه

نحوه اداره و راهبری سردخانه توسط شما تاثیر زیادی بر صورت‌حساب برق سردخانه دارد. در ادامه برخی نکات عملکردی را بدون دخالت در نحوه کار سردخانه بیان می‌کنیم:

  1. با کاهش زمان باز بودن درب سردخانه و تعداد دفعات باز و بسته شدن درب، جلوی خروج سرما از سردخانه و ورود هوای گرم بیرون را به محیط سردخانه بگیرید. مطمئن شوید درب‌های سردخانه همواره بعد از ورود و خروج بسته می‌شوند.
  2. هنگام بارگیری و تخلیه بار، اگر حجم بار زیاد است، سردخانه را خاموش کنید و سعی کنید دمای محیط بیرون سردخانه یعنی درست پشت درب سردخانه را هم تا حد ممکن پایین بیاورید. محصولات را در بسته‌بندی‌های بزرگ وارد و خارج کنید تا زمان کمتری طول بکشد. استفاده از یک شیوه کارآمد در بارگیری و تخلیه بار به کاهش هزینه برق در سردخانه کمک می‌کند.
  3. سعی کنید همواره ۶۰ درصد ظرفیت اتاق بالای صفر و ۷۵ درصد اتاق فریزر پر باشد تا عملکرد سرمازایی به بهترین شکل صورت گیرد و مصرف برق سردخانه بهینه شود.
  4. دمای کارکرد سردخانه را تا حد ممکن روی سطح توصیه شده تنظیم کنید. برای این کار با تولیدکننده یا نصب‌کننده صحبت کنید تا دمای مناسب را به دست آورید. تنظیم نامناسب دما هزینه برق سردخانه را افزایش می‌دهد. سعی کنید دمای اواپراتور روی حداکثر باشد تا کارایی افزایش یابد .

 نکات نصب و مهندسی جهت کاهش مصرف برق سردخانه

نکات نصب و مهندسی جهت کاهش مصرف برق سردخانه

رعایت برخی نکات هنگام نصب و مهندسی سردخانه کمک‌ می‌کند تجهیزات سردخانه از همان ابتدای کار عملکرد بهینه داشته باشند که باعث پایین آمدن هزینه برق سردخانه می‌شود.

  1. اگر امکان دارد از سنسور تشخیص حضور افراد یا سوئیچ زمان‌دار استفاده کنید تا مصرف روشنایی سردخانه کنترل شود و بار کمپرسور هم کاهش یابد.
  2. اگر محیط اطراف سردخانه‌های صنعتی گرم باشد، دو برابر انرژی بیشتری برای فعالیت سردخانه لازم است که باعث استهلاک سیستم‌های سرمایشی و افزایش مصرف برق در سردخانه می‌شود. بنابراین با عایق‌بندی مناسب دیوارها، کف و سقف سردخانه، میزان نفوذ گرما را به داخل به حداقل برسانید.
  3. از ترموستات الکترومکانیکی مخصوص سردخانه‌ها و یخچال‌های بزرگ استفاده کنید. این ترموستات به طور خودکار و در صورت لزوم سرعت فن یا فن‌های اواپراتور را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، در مصرف برق سردخانه صرفه‌جویی می‌شود.
  4. استفاده از کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی در سردخانه‌های متحرک کارآمدتر است چون تا ۲۰ درصد از مصرف برق سردخانه را کاهش می‌دهند.

 سرویس و نگهداری به موقع رمز کاهش مصرف برق سردخانه

سرویس و نگهداری به موقع رمز کاهش مصرف برق سردخانه

سرویس و نگهداری منظم نه تنها عملکرد سردخانه رادر سطح بهینه نگه می‌دارد و مصرف برق سردخانه را پایین می‌آورد، بلکه هزینه تعمیرات را هم از دوش شما برداشته و عمر سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد.

  1. یک برنامه و الگوی منظم برای بررسی مکانیکی و الکتریکی تجهیزات داشته باشید و گوشتان برای شنیدن صداهای غیرمعمول تیز باشد چون می‌توانند نشانه یک مشکل در عملکرد سردخانه باشند.
  2. اتصالات، لولا‌ها و لاستیک عایق دور درب‌ها را به طور منظم چک کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

 

با رعایت این ۱۰ نکته ساده اما کاربردی می‌توانید هم در هزینه برق سردخانه و هم در سایر هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کنید.

 اگر طالب اطلاعات جامع‌تری در مورد سردخانه و برق سردخانه هستید، حتماً در دوره‌های مجازی آموزش سردخانه و دوره برق در سردخانه در سامانه رهجو شرکت کنید. متخصصین ما جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات لازم را در مورد سردخانه، نصب، عیب‌یابی و تعمیرات آن در اختیار شما قرار می‌دهند.