۱۳ دلیل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی و راه حل آن

پنج شنبه, 13 خرداد 1400
765

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی دلایل متعددی دارد. ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی پرکاربرد مخصوصاً در خانواده‌های ایرانی است. در اینجا به توضیح 13 دلیل معمول نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

نکته: مطالعه مقاله آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی به شما در عیب‌یابی و تعمیر راحت‌تر دستگاهتان کمک می‌کند.

1-  نرسیدن برق دلیل اصلی نچرخیدن دیگ لباسشویی

 اولین کاری که در مواجهه با نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باید انجام دهید، بررسی سیم برق ورودی به ماشین است. ببینید آیا دستگاه شما به طور عادی روشن می‌شود؟ اتصالات الکتریکی آن را چک کنید. ماشین را از برق بکشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید و دوباره آن را به برق بزنید. گاهی موثر خواهد بود و دیگ ماشین شروع به چرخیدن می‌کند.

2- قرارنگرفتن یکنواخت لباس‌ها عامل نچرخیدین دیگ لباسشویی

لباس‌ها به طور یکنواخت در ماشین لباسشویی قرار نگرفته‌اند

این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که یک یا دو تکه لباس خیلی سنگین را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید و یک سمت دیگ ماشین سنگین‌تر از سمت دیگر می‌شود و می‌تواند عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. راه حل برطرف کردن این مشکل ساده است. کافیست ماشین را خاموش کنید. صبر کنید تا قفل درب باز شود و خیلی راحت با دست لباس‌ها مرتب کنید تا به‌صورت متعادل قرار بگیرند. در برخی ماشین‌های لباسشویی، خود دستگاه در صدد برطرف کردن مشکل برمی‌آید، یعنی جهت چرخش را عوض کرده و دوباره برنامه شستشو را آغاز می‌کند ولی اگر مجدداً این اتفاق بیفتد، آن وقت چرخش را متوقف می‌کند و خاموش می‌شود.

نکته: گاهی قرار گرفتن یکنواخت لباس‌ها نتیجه عکس دارد یعنی دوره شستشوی ماشین تمام نمی‌شود و چرخش ادامه پیدا می‌کند.

3- نچرخیدن دیگ لباسشویی به علت حجم بالای لباس‌ها

مقدار لباس داخل ماشین بیش از حد ظرفیت آن است

اگر بیش از حد لباس در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، تعادل آن بر هم خورده و موتور نمی‌تواند به خوبی دیگ ماشین را بچرخاند. در صورت بروز این مشکل، خیلی ساده چند تا از لباس‌ها را از ماشین خارج و دوباره برنامه شستشو را فعال کنید.

تذکر: همواره همان مقدار لباس داخل ماشین بریزید که در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی ذکر شده است. معمولا باید به اندازه یک وجب یا حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله خالی تا پر شدن کامل ماشین باقی بماند تا عملکرد درست آن تضمین شده و باعث نچرخیدن ماشین لباسشویی نشود.

4- گرفتگی پمپ تخلیه و نچرخیدن دیگ لباسشویی

پمپ تخلیه یا فیلتر ماشین لباسشویی گرفته است

پمپ تخلیه آب را از ماشین لباسشویی خارج می‌کند. اگر پمپ یا فیلتر تخلیه گرفته باشد، آب خارج نشده و دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد. رفتن به مرحله بعد در برنامه شستشو مستلزم تکمیل مرحله قبل است. بنابراین خارج نشدن آب مانع گذر از این مرحله و باعث نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خواهد بود. پمپ تخلیه را چک کرده و از چرخیدن آزادانه پروانه آن مطمئن شوید. اگر مشکل برطرف شد و پمپ باز هم آب را تخلیه نکرد، آن را با استفاده از مولتی‌متر بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

نکته: در مقاله ابزار مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی می‌توانید با مولتی‌متر و عملکرد آن و سایر ابزارهای لازم برای تعمیر ماشین لباسشویی خود آشنا شوید.

5- گرفتگی شلنگ تخلیه از دلایل نچرخیدن دیگ لباسشویی

اگر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی شما درست کار می‌کند، پس مشکل می‌تواند گرفتگی شلنگ تخلیه باشد. شلنگ تخلیه در زیر دستگاه و بین دیگ و پمپ تخلیه قرار گرفته است. شاید دلیل گرفتگی لوله، جوراب‌های ناپدید شده شما یا سکه داخل جیب لباستان باشد که در نهایت عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خواهند بود. ماشین لباسشویی را خاموش کرده و گرفتگی لوله را برطرف و در صورت آسیب‌دیدگی لوله، آن را تعویض کنید.

6- تولید بیش از حد کف مانع چرخیدن دیگ لباسشویی

کف زیادی هنگام چرخش ماشین ایجاد شده است

چرخش دیگ ماشین لباسشویی گاهی باعث تولید مقدار زیادی کف می‌شود که نتیجه استفاده بیش از حد از پودر شستشو است. ایجاد شدن کف زیاد باعث نچرخیدن ماشین لباسشویی می‌شود.

نکته: پودرهای لباسشویی دوست‌دار محیط زیست کف بیشتری تولید می‌کنند، پس باید به میزان کمتری استفاده شوند.

تذکر: اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب آن پایین است، از پودر کمتری در محفظه ماشین لباسشویی استفاده و ترجیحاً مایع ماشین لباسشویی را جایگزین آن کنید.

7- شل شدن و پاره شدن تسمه عامل نچرخیدن دیگ لباسشویی

تسمه ماشین لباسشویی شل یا پاره شده است

تسمه ماشین لباسشویی موتور را به پولی دیگ متصل می‌کند و با انتقال قدرت موتور باعث چرخیدن دیگ می‌شود. بنابراین شل شدن یا پاره شدن آن عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خواهد بود و لباس‌های شما شسته نمی‌شوند. برای حل این مشکل کافی است تسمه را در جای خود محکم و در صورت پارگی، آن را تعویض کنید.

8- نچرخیدن دیگ لباسشویی به علت خرابی سوئیچ فشار

سوئیچ فشار ماشین لباسشویی خراب شده است

سوئیچ فشار به ماشین امکان تعیین سطح آب در دیگ را می‌دهد و نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی از پیامدهای خراب شدن این قطعه است، چون اطلاعات درست به برد ماشین لباسشویی برای ادامه مراحل شستشو نمی‌رسد. قبل از تعویض سوئیچ فشار، محفظه آن را چک کنید تا گرفتگی وجود نداشته باشد و بعد اقدام به تعویض کنید.

نکته: در ماشین‌های قدیمی می‌توان با استفاده از مولتی‌متر از سالم بودن سوئیچ فشار مطمئن شد ولی در ماشین‌های جدیدتر و دیجیتال این امکان وجود ندارد.

9- فرسودگی کربن براش موتور عامل نچرخیدن دیگ لباسشویی

کربن براش موتور ماشین لباسشویی فرسوده شده است

 کربن براش‌های موتور ماشین لباسشویی برق را به آرمیچر موتور منتقل می‌کنند. فرسودگی این قطعات به مرور زمان باعث نرسیدن برق به موتور و ایجاد مشکل در عملکرد آن و در نتیجه نچرخیدن ماشین لباسشویی می‌شود. گاهی دیگ ماشین می‌چرخد ولی عدم توانایی موتور برای تنظیم سرعت مناسب چرخش مخصوصاً در چرخش آخر ماشین، باعث عدم آبگیری مناسب لباس‌ها می‌شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل تعویض کربن براش است.

نکته: طول کربن براش‌های ماشین لباسشویی باید بیشتر از یک سانتیمتر باشد.

10- خراب شدن سوئیچ درب از عوامل نچرخیدن دیگ لباسشویی

سوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شده است

ماشین لباسشویی زمانی آغاز به کار می‌کند که درب آن کاملاً بسته شده باشد. در صورت خراب شدن این سوئیچ، پیغام بسته بودن درب به برد نمی‌رسد و ماشین شروع به کار نمی‌کند. بنابراین دیگ هم نمی‌چرخد و هیچ شستشویی انجام نمی‌شود.

تذکر: چفت درب ماشین با سوئیچ و سیستم قفل آن متفاوت است. چفت درب یک قطعه مکانیکی است که خراب شدن آن هم عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خواهد بود.

11- نچرخیدن دیگ لباسشویی به خاطر روشن ماندن شیر برقی

13 causes for washing machine not spinning 10

اگر هرگونه شن یا آشغالی در لوله ورودی آب ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، شیر برقی روشن می‌ماند و آب را به آرامی و به تدریج وارد ماشین می‌کند . پر نشدن دیگ ماشین لباسشویی از آب، عامل نچرخیدن ماشین لباسشویی و شسته نشدن لباس‌ها خواهد بود. بعد از گذشت چند ساعت متوجه می‌شوید که روی لباس‌ها خشک است ولی از زیر خیس شده‌اند. چاره کار در این شرایط تمیز کردن شیر برقی و در صورت لزوم تعویض آن است.

12- خرابی موتور از عوامل اصلی نچرخیدن دیگ لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی خراب شده است

این اتفاق معمولاً بسیار نادر است ولی خرابی موتور و اجزای مرتبط با آن می‌تواند از عوامل نچرخیدن ماشین لباسشویی باشد. اگر موتور کار می‌کند ولی صدای غیرعادی دارد هم باید آن را عیب‌یابی و تعمیر کنید.

تذکر: در صورتی که متوجه خرابی موتور شدید، حتما اجزای وابسته به آن مثل کلاچ، اسپیلن‌ها، کوپلر و بلبرینگ‌ها را هم چک کنید.

13- خراب شدن برد کنترل و نچرخیدن دیگ لباسشویی

برد کنترل ماشین لباسشویی فعالیت‌های دستگاه شما را کنترل می‌کند. اگر تمام قطعات ماشین را بررسی کرده‌اید، خراب شدن برد کنترل می‌تواند عامل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شما باشد.

 مواردی که در اینجا ارائه دادیم ۱۳ دلیل نچرخیدن ماشین لباسشویی هستند. این مشکل می‌تواند دلایل و راه حل‌های دیگری هم داشته باشد. با مشاهده فیلم آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو می‌توانید با انواع مشکلات ماشین لباسشویی و تعمیر آن آشنا شوید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم در مورد نصب و راه‌اندازی، عیب‌یابی، سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.