۵ روش برای تعمیر نشتی آب یخچال

شنبه, 08 خرداد 1400
1016

تعمیر نشتی آب یخچال کار چندان پیچیده‌ای نیست و می‌توان به‌راحتی آن را برطرف کرد. نشتی آب از یخچال باعث کاهش کارایی آن می‌شود، بنابراین غذاها در درون یخچال به‌خوبی خنک نمی‌شوند. به علاوه، خیس شدن کف آشپزخانه احتمال لیز خوردن شما را بالا می‌برد و به تاسیسات کف هم آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود. در اینجا به ۵ دلیل احتمالی نشتی آب و تعمیر این مشکل یخچال می‌پردازیم .

تذکر: قبل از اقدام به هرگونه سرویس و تعمیر یخچال، حتماً آن را از برق بکشید تا از آسیب دیدن خودتان و دستگاه جلوگیری شود .

تعمیر نشتی آب یخچال با تعویض سینی تخلیه

تعمیر نشتی آب یخچال با تعویض سینی تخلیه

  1. حفاظ پایین یخچال را بیرون بکشید. در بسیاری از یخچال ها این کار به سادگی انجام می‌شود ولی در برخی باید پیچ‌های آن را باز کنید.سینی تخلیه در برخی یخچال‌ها در کنار کمپرسور قرار دارد و باید از پشت یخچال به آن دسترسی پیدا کرد.
  2. سینی تخلیه را بیرون بیاورید. این سینی معمولاً مربع یا مستطیل شکل به ابعاد حدود 5 25 25 سانتیمتر است. سینی تخلیه احتمالاً پر از آب است، پس آن را به آرامی بیرون بیاورید و به دنبال هرگونه سوراخ، شکستگی و هر آسیب دیگری باشید.
  3. سینی تخته را تعویض کنید. یک سینی تخلیه درست مشابه و هم‌اندازه سینی قبلی تهیه کنید و آن را در جای خود در زیر یخچال قرار دهید. به این ترتیب تعمیر نشتی یخچال شما انجام شده است.

نکته: سینی تخلیه حاوی آب حاصل از فرآیند چگالش در یخچال است، بنابراین اگر یخچال درست کار کند، آب جمع شده در این سینی به سرعت قبل از پر شدن آن، توسط گرمای کمپرسور تبخیر می‌شود.

تعمیر نشتی آب یخچال با تراز کردن آن

تعمیر نشتی آب یخچال با تراز کردن آن

  1. تراز بودن یخچال خود را به‌راحتی با یک ابزار تراز چک کنید. ابزار تراز را روی یخچال و همچنین در داخل یخچال قرار دهید.کشوی پایین یخچال را درآورده و تراز را کف یخچال قرار دهید تا کاملاً از تراز بودن دستگاه خود مطمئن شوید.
  2. یخچال شما باید به سمت عقب کمی شیب داشته باشد. انتهای یخچال باید حدود یک سانتیمتر پایین‌تر از جلوی یخچال باشد تا تخلیه آب به‌خوبی انجام شود و درب یخچال کاملا بسته بماند.
  3. به منظور تراز کردن و تعمیر نشتی یخچال حفاظ پایین آن را بیرون بیاورید. گاهی این حفاظ پیچ‌هایی دارد که باید باز کنید.
  4. پایه‌های یخچال را با استفاده از یک آچار بپیچانید و ارتفاع آن را تنظیم کنید. چرخاندن پایه در جهت عقربه‌های ساعت ارتفاع آن را کم و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ارتفاع آن را زیاد می‌کند. این کار را با هر دو پایه جلویی انجام دهید. معمولاً تنظیم پایه‌های جلویی برای تراز کردن یخچال کافی است.

 

نکته: در صورت تراز بودن کامل یخچال، حباب ابزار تراز باید کاملاً در وسط دو خط نشانه آن قرار داشته باشد ولی برای تراز کنار یخچال، اگر خط نشانه عقب در وسط حباب قرار بگیرد، یعنی تراز عقب درست انجام شده است.

تذکر: اگر برای تراز کردن یخچال لازم بود که پایه‌های عقب آن را هم تنظیم کنید، یخچال را از برق بکشید و از یک نفر بخواهید آن را برای شما به جلو خم کند تا بتوانید به پایه‌های عقب دسترسی داشته باشید. نحوه تنظیم پایه‌های عقب هم مثل پایه‌های جلو است.

تعمیر نشتی آب یخچال با تمیز کردن لوله تخلیه

تعمیر نشتی آب یخچال با تمیز کردن لوله تخلیه

  1. مواد غذایی که مانع جریان هوا به لوله تخلیه در انتهای یخچال می‌شوند را بردارید. موقعیت لوله تخلیه آب در یخچال‌های مختلف متفاوت است و معمولاً در پشت کشوهای داخلی یخچال قرار دارد.
  2. در صورت گرفته شدن لوله تخلیه، یخچال را از برق بکشید و از مخلوط آب و جوش شیرین برای باز کردن آن استفاده کنید (یک قاشق چایخوری جوش شیرین و دو فنجان آب). اگر لوله شما یخ زده است، با ریختن آب گرم می‌توانید گرفتگی آن را برطرف کنید.
  3. سینی تخلیه را بارها بررسی و در صورت لزوم آن را خالی کنید. اگر هیچ آبی در سینی تخلیه ندیدید، یعنی لوله هنوز هم گرفته است و باید تعمیر نشتی یخچال را جدی‌تر دنبال کنید.
  4. برای  دسترسی به لوله تخلیه آب، باید پنل پشت یخچال را باز کنید.
  5. لوله تخلیه را تمیز و در صورت لزوم تعویض کنید. این مرحله تعمیر یخچال کمی پیچیده‌تر است و در صورت لزوم باید آن را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

 

نکته: لوله تخلیه در یخچال‌های بدون برفک وظیفه خارج کردن آب حاصل از ذوب شدن یخ‌های روی کویل‌های اواپراتور را به داخل سینی تخلیه دارد و گرفته شدن آن باعث جمع شدن آب در یخچال و نشتی آن می‌شود.

تذکر: حواستان باشد لوله تخلیه آب را با لوله ورودی آب یخچال اشتباه نگیرید. لوله تخلیه تا زیر یخچال کشیده شده است.

تعمیر نشتی آب یخچال با تعمیر لوله و شیر ورودی آب

تعمیر نشتی آب یخچال با تعمیر لوله و شیر ورودی آب

  1. یخچال را از برق بکشید و آن را از دیوار فاصله بدهید.
  2.  لوله‌های ورودی آب را در پشت یخچال بررسی کنید. اگر یخچال شما یخ‌ساز یا آب‌سردکن دارد، لوله‌های بیشتری را در پشت یخچال می‌بینید. این لوله‌ها بیشتر از جنس پلاستیک انعطاف‌پذیر هستند. پس به دنبال سوراخ، ترک، گرفتگی و هر آسیب دیگری در لوله‌ها بگردید.
  3. اتصالات لوله‌ها را در صورت مشاهده نشتی محکم کنید. اکثر این اتصالات را می‌توانید با کمک آچار و چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت محکم کنید.
  4. در صورت برطرف نشدن نشتی، شیر اصلی ورودی آب را ببندید و لوله را تعویض کنید. البته بهتر است برای تعمیر این بخش از یخچال از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

نکته: اگر درب یخچال بسته باشد، مواد غذایی داخل آن تا ۴ ساعت دمای مناسبی خواهند داشت و مواد غذایی داخل فریزر هم تا ۲۴ ساعت ایمن هستند.

نکته: برخی لوله‌های ورودی آب در یخچال از فلز قابل‌انعطاف ساخته شده‌اند.

تعمیر نشتی آب یخچال با تعویض لاستیک دور درب

تعمیر نشتی آب یخچال با تعویض لاستیک دور درب

  1. اگر خراب بودن لاستیک دور درب باعث ورود هوای مرطوب به داخل یخچال شود، عمل چگالش در یخچال افزایش یافته و باعث ایجاد قطرات اضافی آب و در نهایت نشتی یخچال می‌شود.
  2. یخچال را از برق بکشید و لاستیک دور درب را خارج کنید. کافیست لاستیک را کمی بلند کرده و پیچ نگهدارنده آن را شل کنید. نیاز به درآوردن پیچ‌ها نیست، لاستیک به راحتی خارج می‌شود.
  3. لاستیک جدید را قبل از نصب، چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید تا کارتان راحت‌تر شود.
  4. یک گوشه لاستیک را روی قسمت بالای درب یخچال قرار داده و جا بزنید. سایر قسمت‌های لاستیک به‌راحتی جایگذاری می‌شوند و بعد هم پیچ‌های نگهدارنده را ببندید.

نکته: در بعضی از مدل‌های جدید کافیست برای تعویض نوار لاستیکی دور درب، آن را بیرون بکشید و بعد با کمی فشار جا بزنید و هیچ پیچی وجود ندارد.

مواردی که ذکر کردیم پنج مورد از دلایل اصلی نشتی آب و تعمیر یخچال بود که کاملا به تأیید مهندس هادی خجسته، از اساتید ما در سامانه رهجو رسیده‌اند. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در مورد عملکرد یخچال و تعمیر مشکلات آن به دست آورید، فیلم آموزش یخچال در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال را در اختیارتان قرار می‌دهند تا به‌راحتی به یک تعمیر کار حرفه‌ای تبدیل شوید.