ایمنی هنگام کار با مبردها

چهارشنبه, 29 ارديبهشت 1400
1073

 کار کردن به عنوان یک تکنسین و تعمیرکار تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع شاید جذاب بوده و درآمد خوبی داشته باشد ولی همواره خطراتی هم به خاطر کار با تجهیزات دارای ولتاژ بالا و همچنین مواد شیمیایی مثل مبردها وجود دارد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که شاغلین این حوزه از نکات ایمنی لازم آگاه بوده و نحوه درست استفاده از تجهیزات ایمنی را بدانند. در اینجا قصد داریم به مبردها و نکات ایمنی کار با آنها بپردازیم تا جلوی بسیاری از حوادث گرفته شود.

خطر مبردها برای سلامتی

میزان سمی بودن مبردهای فلوروکربن پایین است ولی در برخی شرایط غیرعادی و در صورت اشتباه در نحوه استفاده از آن‌ها احتمال آسیب‌دیدگی یا حتی مرگ وجود دارد. بخار مبردها چندین برابر سنگین‌تر از هواست، بنابراین باید تهویه خوبی در مکان مورد استفاده از این مبردها وجود داشته باشد. چون حجم بالای این بخارهای سنگین می‌تواند جایگزین اکسیژن شود. تنفس بخار فشرده مبرد خطرناک است و ممکن است باعث مرگ شود.

 تماس با حجم بالای فلوروکربن‌ها بالاتر از حد معمول توصیه شده، باعث از دست رفتن تمرکز و خواب‌آلودگی می‌شود. گزارشاتی از آریتمی قلبی کشنده در افرادی وجود دارد که در معرض حجم بالای این مبردها قرار گرفته‌اند.

 تماس چشم و پوست با این مبردها هم باعث خارش و حالت سرمازدگی در پوست می‌شود.

خطر مبردها برای سلامتی

تذکر: در صورت تنفس بخار مبرد، فرد را در معرض هوای آزاد قرار دهید. اگر مصدوم نفس نمی‌کشد، تنفس مصنوعی برایش انجام دهید و در صورت لزوم به او اکسیژن برسانید. هرگز آدرنالین به مصدوم تزریق نکنید چون تاثیرات مخربی بر روی قلب او دارد. فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

خطر مبردها برای سلامتی

 

تذکر: روی پوستی که با مبرد تماس داشته، آب بریزید. آب نباید داغ باشد. به هر شیوه‌ای که می‌توانید پوست را آرام‌آرام گرم کنید.

تذکر: در صورت تماس مبرد با چشم، به مدت حداقل ۱۵ دقیقه مدام چشم‌های خود را با آب فراوان بشویید و با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر ترکیبات هالوژنه در دمای بالا تجزیه می‌شوند مانند آنهایی که با شعله گاز یا هیترهای برقی سر و کار دارند. مواد شیمیایی حاصل از تجزیه این ترکیبات شامل اسید هیدروکلریک هستند. اگر ترکیب شامل کلر باشد، اسید هیدروکلریک هم تشکیل می‌شود و اگر منبع آب و اکسیژن هم فراهم باشد، کمی گاز بی‌رنگ و سمی فسژن هم تشکیل می‌شود.

خوشبختانه اسیدهای هالوژن یک بوی تند و گزنده دارند که در مقادیر پایین‌تر از سطح مسمومیت شناسایی می‌شود. این اسیدها هشدار می‌دهند که عمل تجزیه صورت گرفته است. بنابراین در صورت حس کردن این بو باید فورا محل را تخلیه کنید تا زمانی که هوای محیط از مواد حاصل از تجزیه پاک شود.

رهنمودهای لازم هنگام کار با مبردها

  • همواره برچسب ‌روی مبرد و اطلاعات مربوط به ایمنی کار با آن را مطالعه کنید.
  • هنگام کار با مبردها از تجهیزات ایمنی کامل و مخصوصاً دستکش استفاده کنید. تماس مستقیم مبرد با دست باعث سوختگی بسیار شدید می‌شود.
  • از مبردها در فضایی استفاده کنید که تهویه کافی داشته باشد. اکثر رویدادهای منجر به مرگ با مبردها به خاطر کمبود اکسیژن بوده است.
  • هرگز مبرد را در معرض شعله، جرقه یا سطوح داغ قرار ندهید.
  • سایت گلاس وسیله‌ای برای نشان دادن مقدار مبرد و میزان رطوبت درون سیستم است. در صورت پوشانده شدن آن با یخ، از اسپری الکل جهت تمیز کردن آن استفاده کنید.
  • هنگام نشت‌یابی سیستم، از نیتروژن برای افزایش فشار بعد از ریکاوری مبرد استفاده کنید. با استفاده از گیج فشار روی کپسول نیتروژن از فشار ایمن آن در سیستم مطمئن شوید.
  • هرگز از اکسیژن و هوای فشرده برای حفظ فشار استفاده نکنید. برخی مبردها تحت فشار و ترکیب با هوا منفجر می‌شوند.
  • هرگز به عنوان یک پزشک از آدرنالین برای درمان تماس طولانی مدت با مبرد استفاده نکنید.

 اطلاعاتی که ارائه دادیم نکات ایمنی در استفاده از مبردها بود که در سیستم‌های برودتی از آنها استفاده می‌شود. اگر طالب اطلاعات بیشتری در مورد سیستم تبرید و مبردها هستید، فیلم آموزش سردخانه را در سامانه رهجو از دست ندهید.