آموزش دلایل بوی بد یخچال و راه حل برطرف کردن آن

دوشنبه, 25 مرداد 1400
969

استشمام بوی بد یخچال هنگام باز کردن درب آن تجربه خوشایندی نیست. بنابراین آموزش دلایل بوی بد یخچال کمک می‌کند از بروز این مشکل جلوگیری شود. در این مقاله به راه‌های برطرف کردن این مشکل هم می‌پردازیم. دلایل متعددی می‌تواند برای بوی بد یخچال وجود داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • تمیز نبودن یخچال
  • جمع شدن قارچ و کپک در داخل یخچال
  • بالا یا پایین بودن بیش از حد دمای یخچال
  • جمع شدن برفک در یخچال
  • کثیف بودن سینی تخلیه یخچال
  • خراب بودن کمپرسور یخچال
  • کار نکردن فن یخچال

حالا به تفصیل به هر کدام از دلایل بوی بد یخچال می‌پردازیم:

تمیز نبودن یخچال عامل بوی بد آن

آموزش دلایل بوی بد یخچال را از مهمترین عامل شروع می‌کنیم که همان وجود باقیمانده‌های غذا در یخچال است. بهتر است قبل از هر بار پر کردن یخچال، آن را با اسفنج آغشته به سرکه سفید یا یک شوینده ملایم تمیز کنید. تمیز کردن لاستیک دور درب، داخل دسته و تمام گوشه و کناره‌های یخچال فراموش نشود. باقی ماندن ذرات غذا و فاسد شدن آن می‌تواند عامل بوی بد یخچال شما باشد.

خطر: هرگز از مواد شوینده سمی یا سفید کننده‌ها برای شستن داخل یخچال استفاده نکنید. تماس این مواد با مواد غذایی باعث مسمومیت می‌شود. همچنین قطعات پلاستیکی یخچال در برخورد با این مواد شیمیایی تغییر رنگ داده و زرد می‌شوند.

جمع شدن کپک و قارچ باعث بوی بد یخچال

جمع شدن کپک و قارچ باعث بوی بد یخچال

 قارچ‌ها در هر فضایی قابلیت رشد دارند و عاشق رطوبت هستند. این موجودات به‌راحتی مواد غذایی را آلوده می‌کنند و غالباً با چشم دیده نمی‌شوند. پس بهتر است اجازه ندهید تاریخ انقضای مواد غذایی داخل یخچال بگذرد و هرچه سریع‌تر آنها را از داخل یخچال خارج کنید چون یکی از عوامل بوی بد یخچال خواهند بود.

بوی بد یخچال ناشی از دمای بیش از حد بالا یا پایین آن

بوی بد یخچال ناشی از دمای بیش از حد بالا یا پایین آن

یکی از اولین اقدامات پس از استشمام بوی بد یخچال بررسی دمای دستگاه است. اگر یخچال به اندازه کافی سرد نباشد، مواد غذایی داخل آن به سرعت کپک می‌زنند و عامل بوی بد یخچال می‌شوند. حتی امکان آلودگی مواد غذایی با باکتری‌هایی مثل سالمونلا وجود دارد. از طرف دیگر ، پایین بودن بیش از حد دمای یخچال باعث بوی نم و رطوبت ناشی از تشکیل برفک خواهد شد. بنابراین بهتر است از سالم بودن ترموستات یخچال مطمئن شوید. می‌توانید از یک مولتی‌متر برای بررسی وجود جریان در ترموستات استفاده کنید. در صورت خراب بودن ترموستات، آن را تعویض کنید تا دمای یخچال تنظیم و عامل بوی بد یخچال برطرف شود.

نکته: دمای مناسب برای یخچال بین ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد است.

تشکیل برفک از دلایل بوی بد یخچال

تشکیل برفک از دلایل بوی بد یخچال

اگر عملیات برفک‌زدایی یخچال به درستی انجام نشود، جمع شدن برفک عملکرد آن را مختل می‌کند و دمای یخچال نوسان خواهد داشت. در مقاله دیگری به تعمیر مشکل برفک زدن یخچال پرداخته‌ایم.

تذکر: دقت کنید لامپ داخل یخچال پس از بستن درب آن روشن نماند. گرمای این لامپ تنظیم دمای داخل یخچال را مختل کرده و باعث تشکیل برفک می‌شود. می‌توانید دوربین گوشی خود را روشن کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا مطمئن شوید پس از بستن درب، لامپ یخچال خاموش می‌شود.

کثیف بودن سینی تخلیه یخچال از عوامل بوی بد آن

کثیف بودن سینی تخلیه یخچال از عوامل بوی بد آن

اگر بوی ترشیدگی و نم در داخل خانه حس می‌کنید، حتماً سینی تخلیه یخچال را بررسی کنید. این سینی معمولاً در بالای کمپرسور و در پشت یخچال قرار دارد و وظیفه آن جمع کردن آب ناشی از فرایند دیفراست یا برفک‌زدایی است. اگر آب ناشی از تقطیر که به داخل سینی می‌ریزد، پر از باکتری‌هایی باشد که از مواد غذایی تولید شده‌اند، سینی تخلیه بو می‌گیرد و باید تمیز شود تا عامل بوی بد یخچال برطرف شود.

بوی بد یخچال و خراب شدن کمپرسور

بوی بد یخچال و خراب شدن کمپرسور

اگر یخچال شما بوی سوختگی می‌دهد، ممکن است مشکل از خرابی کمپرسور باشد. برای جلوگیری از بالا رفتن دمای کمپرسور، حتماً یخچال را چند سانتیمتر از دیوار پشت فاصله بدهید. بهتر است هر چند وقت یک بار گرد و خاک جمع شده روی کمپرسور و کندانسور را با یک پارچه خشک و یک برس نرم تمیز کنید. اگر بوی پلاستیک به مشامتان رسید، جعبه متصل به موتور را بررسی کنید. شاید مشکل از رله استارت یخچال باشد.

خطر: برای جلوگیری از برق‌گرفتگی، حتماً قبل از انجام هرگونه عیب‌یابی و تعمیر یخچال، دستگاه را از برق بکشید.

 از کار افتادن فن دلیل بوی بد یخچال

 از کار افتادن فن دلیل بوی بد یخچال

وظیفه فن یخچال خنک نگه داشتن موتور یا کمپرسور و بهبود گردش هوا در اطراف کندانسور است. فن نزدیک به کندانسور قرار دارد و اگر کار نکند، دمای کندانسور بالا رفته و یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌شود تا مواد غذایی را سالم نگه دارد. بنابراین پیامد این خرابی، فاسد شدن مواد غذایی و بوی بد یخچال خواهد بود.

مواردی که ذکر کردیم، دلایل بوی بد یخچال بودند و برطرف کردن این دلایل بوی بد را از یخچال شما دور می‌کند ولی چند راهکار ساده برای خوشبو کردن یخچال هم وجود دارد:

  • یک ظرف جوش‌شیرین را با درب باز در یخچال قرار دهید تا بوی بد را جذب کند. بعد از سه ماه آن را تعویض کنید.
  • کمی آبلیمو روی یک دستمال بچکانید و طبقه‌های یخچال را با آن پاک کنید. آبلیمو باکتری‌های یخچال را نابود کرده و آن را خوشبو می‌کند. می‌توانید چند عدد لیمو را نصف کرده و در یخچال قرار دهید.
  • دانه‌های آسیاب شده قهوه را در سینی پهن کرده و داخل یخچال قرار دهید.
  • توپک‌های پنبه‌ای را به وانیل مایع آغشته و به مدت یک روز در یخچال بگذارید.
  • غذاها را در ظرف در بسته نگه دارید.

 اگر مایلید اطلاعات کامل‌تری در مورد یخچال و تعمیر و نگهداری آن به دست آورید، فیلم آموزش یخچال را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما جدیدترین اطلاعات در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال را به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.