دلایل افت فشار پکیج دیواری و راه حل آن

یکشنبه, 13 تیر 1400
1145

دلایل افت فشار پکیج دیواری و راه حل آن

افت فشار پکیج دیواری یکی از معمول‌ترین مشکلات این دستگاه است ولی خوشبختانه راه حل برطرف کردن آن ساده بوده و احتیاج به هزینه و تخصص زیادی ندارد. ما در اینجا به دلایل افت فشار پکیج دیواری و راه حل برطرف کردن آن می‌پردازیم.

 اگر قبل از از ادامه خواندن این مقاله، مقاله آشنایی با قطعات پکیج دیواری را مطالعه کنید، درک بهتری از دلایل افت فشار پکیج خواهید داشت.

فشار پکیج دیواری چیست؟

فشار پکیج دیواری چیست؟

پکیج دیواری شما آب سرد را گرم می‌کند و آن را در مداری از لوله‌ها و رادیاتور‌ها در سراسر خانه به جریان می‌اندازد. فشار آب پکیج شما برای ادامه این فرآیند باید ثابت باشد. فشار آب در اکثر پکیج‌های مدرن توسط حلقه پرکننده حفظ می‌شود. حلقه پر کننده لوله‌ای است که پکیج را به ورودی آب سرد ساختمان وصل می‌کند. فشار ثابت پکیج به معنای داشتن آب گرم و گرمای رادیاتورهاست. در صورت افت فشار بیش از حد پکیج، دستگاه باید سخت‌تر کار کند تا شرایط را متعادل نگه دارد بنابراین مصرف انرژی آن بالاتر می‌رود.

دلایل افت فشار پکیج دیواری چیست؟

دلایل افت فشار پکیج دیواری چیست؟

دو عامل یا بهتر بگوییم مقصر اصلی برای افت فشار پکیج وجود دارد:

1- نشتی

اگر افت فشار پکیج شما تدریجی و ادامه‌دار است، احتمالاً یک نشتی در سیستم وجود دارد. حتی یک نشتی کوچک هم می‌تواند کم کم فشار پکیج را پایین بیاورد. لوله‌ها و رادیاتورهای پکیج را به دنبال اتصالات مرطوب بررسی کنید. لکه‌های آب روی زمین در محل قرارگیری اتصالات پکیج هم می‌تواند حاکی از نشتی دستگاه شما باشد. اگر نشانه‌ای از نشتی نیافتید، احتمالاً نشتی آب مربوط به خود دستگاه پکیج می‌شود.

تذکر: یافتن محل نشتی دستگاه پکیج‌ دیواری کار یک متخصص است. پس اگر تخصص و دانش کافی نسبت به این دستگاه ندارید، هیچ اقدامی نکنید و با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

تذکر: ممکن است لوله‌هایی که از کف رد شده‌اند و قابل دیدن نیستند، نشتی داشته باشند. در این صورت هم باید با متخصص تماس بگیرید.

2- هواگیری رادیاتورها

معمول‌ترین دلیل افت فشار پکیج هواگیری رادیاتورهاست. این کار باعث پایین آمدن فشار سیستم پکیج می‌شود. وقتی شما یک رادیاتور را هواگیری می‌کنید، در واقع اجازه می‌دهید هوا از آن خارج شود. بنابراین فشار سیستم پایین آمده و تعادل لازم برای به جریان انداختن آب را بر هم می‌زند. خبر خوب این است که تعمیر این مشکل بسیار ساده است.

نکته: غیر از دو مورد اصلی که ذکر کردیم، سوراخ بودن مبدل حرارتی و باز ماندن شیر پرکن هم در موارد نادر می‌توانند باعث افت فشار پکیج شوند. در شرایطی که فشار آب ساختمان کمتر از فشار پکیج باشد، باز ماندن شیر پرکن باعث افت فشار پکیج خواهد شد.

چگونه فشار پکیج را بررسی کنیم؟

معمولاً در جلوی پکیج شما یک فشارسنج آب قرار دارد که محدوده فشار بالا و پایین بر روی آن با رنگ‌های سبز و قرمز مشخص شده‌اند. منطقه‌ای که با سبز مشخص شده محدوده فشار طبیعی پکیج بین ۱ تا ۱.۵ بار است. محدوده قرمز هم حداکثر فشار ایمن کارکرد پکیج را نشان می‌دهد.

چگونه فشار پکیج را بررسی کنیم؟

افت فشار پکیج دیواری

فشار طبیعی پکیج در شرایط سرد بودن رادیاتورها

فشار طبیعی پکیج در شرایط سرد بودن رادیاتورها

فشار طبیعی پکیج در شرایط گرم بودن رادیاتورها

فشار طبیعی پکیج در شرایط گرم بودن رادیاتورها

فشار بالای پکیج دیواری

فشار بالای پکیج دیواری

تذکر: شرایط پکیج‌های مختلف گاهی با هم متفاوت است. پس حتما دفترچه راهنمای پکیج را برای به دست آوردن محدوده فشار طبیعی پکیج چک کنید.

اگر عقربه فشارسنج پکیج از محدوده سبز رنگ پایین‌تر اافتاده داده بود، یعنی فشار پکیج شما بیش از حد پایین آمده و باید اقدام کنید.

نکته: اگر رادیاتورهای خانه آنطور که باید گرم نیستند، یعنی فشار پکیج شما نامناسب است و باید آن را بررسی کنید.

اگر فشار پکیج شما در محدوده بالا یعنی ۲.۷۵ بار قرار دارد، باید آن را پایین بیاورید. مطالعه مقاله آموزش دلایل بالا رفتن پکیج دیواری و راه حل آن به شما در این کار کمک می‌کند.

چگونه فشار پکیج را به محدوده طبیعی برگردانیم؟

چگونه فشار پکیج را به محدوده طبیعی برگردانیم؟

وقتی مطمئن شدید افت فشار پکیج به‌خاطر نشتی اتصالات و لوله‌ها نیست یا اگر نشتی آنها توسط متخصص تعمیر شده، حالا می‌توانید برای بالا بردن فشار پکیج خود اقدام کنید.

 سیستم‌های پکیج با هم متفاوت هستند و قبل از اقدام به هرگونه تعمیری باید دفترچه راهنمای آن را چک کنید ولی فشار اکثر پکیج‌ها را می‌توان طبق مراحلی که در ادامه برایتان می‌آوریم، به شرایط طبیعی بازگرداند.

نکته: افزایش فشار پکیج یعنی اجازه ورود آب بیشتر به سیستم از طریق حلقه پرکننده. دو نوع مختلف حلقه پرکننده وجود دارد: حلقه پرکننده داخلی و حلقه پر کننده خارجی. ولی مراحل افزایش فشار پکیج در هر دو مورد تقریباً یکسان هستند.

  1. پکیج دیواری خود را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.
  2. مطمئن شوید حلقه پرکننده از هر دو طرف کاملا متصل و محکم است.
  3. هر دو شیر حلقه پرکننده را باز کنید تا آب سرد ساختمان وارد سیستم شود. باید صدای ورود آب را بشنوید.
  4. فشار پکیج را بررسی کنید. اجازه دهید عقربه فشار سنج به 1 تا ۱.۵ بار برسد. این عدد بستگی به مدل پکیج متفاوت است.
  5. هر دو شیر حلقه پرکننده را ببندید تا جریان آب به داخل سیستم قطع شود.
  6. پکیج را روشن کنید. اگر پکیج شما دکمه ریست دستی دارد، آن را فشار دهید و حواستان باشد فشار آب ثابت بماند.
  7. اگر حلقه پر کننده پکیج شما از نوع خارجی است، آن را از دستگاه باز کنید. ممکن است کمی آب خارج شود. نگران نشوید. کاملاً طبیعی است. حلقه پرکننده را در جای ایمن نگه دارید.

تذکر: شیرهای حلقه پرکننده را یکی یکی ببندید نه با هم.

افت فشار پکیج چه خطراتی دارد؟

 

افت فشار پکیج چه خطراتی دارد؟

خوشبختانه افت فشار پکیج اصلاً جای نگرانی ندارد و آسیبی به پکیج شما نمی‌رساند. ولی می‌تواند بر عملکرد درست سیستم گرمایشی شما تاثیر گذاشته و باعث پایین آمدن دمای خانه و بالا رفتن مصرف انرژی شود. پس بهتر است برای راحتی خودتان و صرفه‌جویی مالی، به آن رسیدگی کنید.

افت فشار پکیج یکی از مشکلات معمول این دستگاه است که به‌راحتی برطرف می‌شود اگر می‌خواهید از پس تعمیرات پیچیده این دستگاه برآیید، فیلم آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو را از دست ندهید تا با یادگیری نکات جامعی که متخصصان ما در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج ارائه می‌دهند، به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.