چرا تلویزیون تصویر ندارد؟

چهارشنبه, 20 مهر 1401
342

قطع شدن و سیاه شدن تصویر تلویزیون هنگام تماشای آن اتفاق ناخوشایندی است که معمولاً به‌خاطر قطع شدن برق تلویزیون رخ می‌دهد. ولی اگر تصویر تلویزیون سیاه شود و همچنان صدا داشته باشد، آن‌وقت باید به‌دنبال دلیل مهم‌تری بگردید. این مشکل در انواع تلویزیون‌ها با برندهای مختلف بوجود می‌آید و تقریباً رایج است. در این مقاله قصد داریم به دلایل مختلف قطع تصویر تلویزیون و راه‌حل‌های احتمالی رفع این مشکل بپردازیم.

در مقاله‌های قبل درمورد دیگر مشکلات تصویر تلویزیون مثل خطوط افقی و خطوط عمودی روی تصویر صحبت کرده‌ایم که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.

خراب شدن برد منبع تغذیه یا ورودی برق تلویزیون

خراب شدن برد منبع تغذیه یا ورودی برق تلویزیون

معمول‌ترین دلیل از دست رفتن تصویر تلویزیون خراب شدن برد منبع تغذیه تلویزیون است. تلویزیون با توجه به مدل آن می‌تواند غیر از برد تی‌کان، برد تغذیه دیگری هم داشته باشد. خراب شدن این برد باعث می‌شود تصویر تلویزیون سیاه شود ولی همچنان صدا داشته باشد.

خراب شدن بک‌لایت یا نور پس‌زمینه صفحه تلویزیون

خراب شدن بک‌لایت یا نور پس‌زمینه صفحه تلویزیون

تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی از یک بک‌لایت یا نور پس‌زمینه برای نمایش و روشن کردن صفحه تلویزیون استفاده می‌کنند. خراب شدن و از بین رفتن این نور باعث تاریک شدن تصویر تلویزیون می‌شود، درحالی‌که تلویزیون همچنان صدا دارد.

نکته: تلویزیون را روشن و خانه را تاریک کنید. نور یک چراغ‌قوه را از زوایای مختلف روی صفحه تلویزیون بتابانید. اگر قادر به دیدن تصویر هستید، یعنی نور پس‌زمینه ازبین‌رفته و باید بک‌لایت‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

تذکر: برای پیشگیری از خرابی بک‌لایت‌ها تلویزیون را به مدت طولانی روشن نگه ندارید. روشنایی تلویزیون هم بهتر است بین ۷۰ تا ۸۰ باشد.

شل شدن اتصالات تلویزیون

در بسیاری از اوقات دلیل قطع تصویر تلویزیون بسیار ساده است، یعنی شل شدن سیم‌ها و اتصالات پشت تلویزیون. بررسی کنید کابل‌های پشت تلویزیون به‌درستی متصل شده باشند. اگر تلویزیون شما از کابل‌های HDMI استفاده می‌کند، شاید لازم باشد کابل جدیدی تهیه کنید.

نکته: کابل مخصوص تصویر تلویزیون معمولاً زردرنگ است. اگر تصویر تلویزیون با محکم کردن کابل مخصوص به آن بازنگشت، یعنی باید کابل را تعویض کنید، البته اگر مطمئن هستید که دلیل دیگری برای این مشکل وجود ندارد.

تذکر: گاهی مشکل نبودن تصویر تلویزیون اتصال اشتباه کابل‌ها است. شاید HDMI را به پورت نامناسب وصل کرده‌اید.

خراب شدن پنل یا صفحه نمایش تلویزیون

اگر تصویر تلویزیون به‌ناگهان سیاه شده، احتمالاً دلیل آن خرابی صفحه نمایش تلویزیون است. دراین‌صورت تنها راه بازگرداندن تصویر، خرید یک صفحه جدید یا یک تلویزیون جدید است.

نکته: دمای بالا یا بالا رفتن ناگهانی شدت جریان برق می‌تواند باعث خراب شدن صفحه‌ تلویزیون شود.

قرار گرفتن تلویزیون روی حالت ذخیره انرژی

قرار گرفتن تلویزیون روی حالت ذخیره انرژی

بعضی تلویزیون‌ها یک ویژگی با عنوان power saver یا ذخیره انرژی دارند که در صورت روشن بودن طولانی‌مدت تلویزیون صفحه نمایش را خاموش می‌کند ولی صدا همچنان پخش می‌شود. بخش تنظیمات تلویزیون خود را بررسی کرده و در صورت وجود این گزینه، آن را خاموش کنید.

تذکر: مطمئن شوید تلویزیون شما روی sleep timer قرار نداشته باشد، دراین‌صورت سر زمان تعیین‌شده خاموش می‌شود.

برهم خوردن تنظیمات تصویر تلویزیون

با کلیک بر روی دکمه menu و رفتن به بخش تنظیمات تلویزیون مطمئن شوید که ویژگی‌های تصویر تلویزیون مثل نور آن درست تنظیم شده‌اند.

۶ موردی که برایتان توضیح دادیم دلایل اصلی نبودن تصویر تلویزیون هستند. قبل‌از این‌که این موارد را بررسی کنید و به فکر تعمیر یا تعویض قطعات بیفتید، بهتر است چند مورد را در تلویزیون خود امتحان کنید شاید موفق به بازگرداندن تصویر تلویزیون شوید.

  • تلویزیون را یک شب خاموش نگه دارید و از برق بکشید. صبح دوباره آن را روشن کنید. احتمال بازگشت تصویر تلویزیون وجود دارد.
  • تلویزیون را خاموش و تمام دستگاه‌های جانبی مثل پلی‌استیشن را از آن جدا کنید. چند دقیقه صبر کنید و بعد دستگاه‌ها را وصل و تلویزیون را روشن کنید.
  • تنظیم ورودی تلویزیون را بررسی کنید. شاید تلویزیون شما به‌جای HDMI روی DVI تنظیم شده‌است. همه ورودی‌ها را امتحان کنید.
  • دکمه menu را فشار دهید. اگر هیچ منویی روی تصویر تلویزیون ظاهر نشد، احتمالاً مشکل از تی‌کان یا برد اینورتر و یا نور پس‌زمینه است و به یک تعمیر اساسی نیاز دارد.

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درمورد مشکلات تصویر تلویزیون و عیب‌یابی و تعمیر آن به دست آورید، دوره آموزش تلویزیون و مانیتور در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب و راه‌اندازی، تعویض قطعات، روش تست قطعات، عیب‌یابی، تعمیرات و تشخیص قطعات و پایه‌ها را به شما آموزش می‌دهند.