انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ

سه شنبه, 12 مهر 1401
800

وقتی در مورد ظرفیت و اندازه کولر گازی مورد نیاز برای فضای خانه یا محل کار صحبت می‌کنیم، منظورمان ابعاد فیزیکی آن نیست، منظور ظرفیت سرمایش کولر گازی است که با واحد BTU سنجیده می‌شود. BTU مخفف عبارت British Thermal Unit و به‌معنای واحد گرمایی انگلستان است. هر واحد BTU برابر با مقدار گرمایی است که ۱ پوند آب ۶۰ درجه فارنهایت را در فشار ۱ اتمسفر به ۶۱ درجه فارنهایت می‌رساند. BTU در واقع واحدی است که نشان می‌دهد کولر گازی شما برای بیرون راندن گرما از محیط تهویه چه مقدار انرژی مصرف می‌کند.

هدف اصلی از انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی افزایش کارآمدی این دستگاه و کاهش هزینه‌های شماست. انتخاب یک ظرفیت درست برای کولر گازی بر طول عمر آن و آرامش و راحتی شما تاثیر می‌گذارد.

مشکلات انتخاب ظرفیت نامناسب کولر گازی

مشکلات انتخاب ظرفیت نامناسب کولر گازی

هرگز برای صرفه‌جویی مالی، یک کولر گازی با ظرفیت پایین تهیه نکنید یا تصور نکنید اصطلاح هرچه بزرگ‌تر بهتر درمورد سرمایش کولر گازی هم صادق است و به سراغ یک دستگاه بزرگ بروید. بالاتر بودن یا پایین‌تر بودن ظرفیت کولر گازی نسبت به متراژ محل تهویه، هر کدام معایب خاص خود را دارد:

نشانه‌های پایین بودن ظرفیت کولر گازی

  • خنک نشدن فضای تهویه

اگر کولر گازی نسبت‌به فضای خانه ظرفیت پایینی داشته باشد، هوای کمتری برای چگالش جذب کرده و سرمای کمتری تولید می‌کند. بنابراین علی‌رغم فعالیت بالای دستگاه نمی‌تواند دمای هوای محل تهویه را پایین بیاورد و به دمای مورد نظر برساند، مخصوصاً اگر هوای بیرون شدیداً گرم باشد. اگر با وجود روشن بودن مداوم کولر گازی، همچنان احساس گرما می‌کنید، یا ظرفیت کولر شما مناسب نیست یا یک مشکل جدی برای دستگاه به‌وجودآمده و باید از یک متخصص کمک بگیرید.

  • خاموش نشدن کولر گازی به‌طور اتوماتیک

کولرهای گازی اتوماتیک یک ترموستات دارند که وقتی دمای محیط به دمای انتخابی شما رسید، دستگاه را خاموش می‌کنند و با بالا رفتن دوباره دما دستگاه را روشن می‌کنند. اگر دستگاه کولر گازی شما خاموش نمی‌شود، یعنی برای خنک کردن محیط با مشکل مواجه شده و احتمالاً ظرفیت کولر گازی پایین است.

  • بالا رفتن قبض برق ساختمان

یک کولر گازی کم‌ظرفیت انرژی بیشتری مصرف می‌کند، چون باید سخت‌تر و طولانی‌مدت تر کار کند تا دما را به حد دلخواه شما برساند و متأسفانه در آخر هم ناموفق است.

نشانه‌های بالا بودن بیش‌ازحد ظرفیت کولر گازی

  • کوتاه شدن دوره‌ سرمایش کولر گازی

همان‌طور که گفتیم ترموستات در کولر گازی دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند و به‌محض رسیدن آن به دمای انتخاب‌شده دستگاه را خاموش می‌کند و با بالا رفتن دما دوباره آن را روشن می‌کند. ولی وقتی ظرفیت دستگاه بالاتر از حد نیاز باشد، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن کولر گازی زیاد و نزدیک به‌هم خواهد بود، چون دما به‌سرعت پایین می‌آید.

  • بالا رفتن هزینه برق

هرچه ظرفیت کولر گازی بیشتر باشد، مسلماً برق بیشتری مصرف می‌کند. دراین‌بین، کوتاه شدن دوره‌های سرمایش هم بر میزان مصرف برق می‌افزاید، چون هر بار روشن‌شدن دوباره کولر گازی نیاز به ورودی بیشتر برق دارد.

  • مرطوب شدن بیش‌ازحد محیط

وظیفه کولر گازی جذب گرما و رطوبت اضافی از محیط است. در دوره‌های سرمایش کوتاه در کولرهای گازی دارای ظرفیت بالاتر از حد نیاز، فرصت کافی برای جذب رطوبت وجود ندارد. بنابراین نتیجه یک هوای خنک ولی مرطوب است که آسایش شما را مختل می‌کند و گاهی باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

  • صدای اضافی کولر گازی

کولرهای گازی جدید کاملاً بی‌صدا هستند. بنابراین یکی از دلایل سروصدای اضافی کولر گازی می‌تواند بالا بودن بیش‌ازحد ظرفیت آن باشد. البته این مشکل دلایل دیگری هم دارد که در مقاله آموزش ۱۰ صدای غیرمعمول کولر گازی به آن پرداخته‌ایم.

محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی بر حسب متراژ

برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی، ابتدا باید مساحت محیط تهویه را که می‌تواند منزل یا محل کار شما باشد به‌درستی اندازه بگیرید. برای انجام این کار به دانش ریاضی زیادی نیاز ندارید. کافیست طول و عرض اتاق را در هم ضرب کنید تا مساحت محیط تهویه برحسب مترمربع به دست بیاید.

تذکر: اگر محیط تهویه شما شکل مربع یا مستطیل ندارد و یک چندضلعی نامنظم است، اول آن را به شکل‌های هندسی منظم مثل مربع‌، مستطیل و مثلث تقسیم‌بندی کنید. بعد مساحت هر قسمت را به‌طور جداگانه حساب کرده و با هم جمع بزنید.

در مقیاس بین‌المللی، معمولاً مساحت محیط براساس فوت مربع محاسبه می‌شود و بعد برای بدست آوردن ظرفیت کولر گازی، عدد به‌دست‌آمده را در ۲۵ ضرب می‌کنند تا حداقل ظرفیت مورد نیاز برای کولر گازی بر حسب BTU به دست بیاید.

نکته: هر ۱ مترمربع برابر با ۱۰.۷۶۴ فوت مربع است.

برای مثال اگر مساحت محیط تهویه شما ۱۲ مترمربع است، تقریباً برابر با ۱۳۰ فوت مربع می‌شود. با ضرب ۱۳۰ در ۲۵ عدد ۳.۲۵۰ بدست می‌آید. بنابراین برای این فضا می‌توان یک کولر با ظرفیت حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ BTU استفاده کرد.

در جدول زیر می‌توانید ظرفیت مورد نیاز برای کولر گازی را برحسب مترمربع مشاهده کنید که با توجه به همین فرمول به‌صورت تقریبی به‌دست‌آمده است:

مساحت اتاق (متر مربع)

ظرفیت مورد نیاز BTU

9 تا 14

5000

14 تا 23

6000

23 تا 28

7000

28 تا 32

8000

32 تا 37

9000

37 تا 42

10000

42 تا 51

12000

51 تا 65

14000

65 تا 93

18000

93 تا 111

21000

111 تا 130

23000

130 تا 140

24000

140 تا 185

30000

185 تا 232

34000

 

تذکر: مسئله مهم این است که این اعداد و ارقام برای شرایط ایده‌آل است و عوامل بسیاری بر آن تاثیر می‌گذارند. بنابراین معمولاً ظرفیت کولر گازی از رقمی که در این محاسبه بدست می‌آید بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

عوامل مؤثر در انتخاب ظرفیت کولر گازی

ارتفاع سقف محیط تهویه: اگر سقف محل تهویه از حد طبیعی بلندتر باشد، باید ظرفیت بالاتری را برای کولر گازی در نظر بگیرید.

نور خورشید: اگر اتاق شما در طی روز شدیداً آفتاب‌گیر است، ۱۰ درصد به ظرفیت کولر گازی اضافه کنید و اگر محیط تهویه در بیشتر ساعات روز سایه است، ۱۰ درصد از ظرفیت آن کم کنید.

تعداد افراد: اگر بیشتر از ۲ نفر از یک فضا استفاده می‌کنند، در ازای هر نفر ۶۰۰ BTU به ظرفیت کولر گازی اضافه کنید.

آشپزخانه: اگر دریچه کولر گازی شما در آشپزخانه نصب می‌شود، ۴۰۰۰ BTU به ظرفیت آن اضافه کنید.

آب‌وهوا: مناطق دارای آب‌وهوای گرم نیاز به ظرفیت سرمایش بالاتری برای کولر گازی دارند.

نمای خارجی ساختمان: رنگ و نوع مصالح استفاده‌شده در نمای خارجی خانه می‌تواند بر مقدار جذب و انعکاس گرما تاثیر بگذارد. مثلاً رنگ روشن نور خورشید را منعکس می‌کند یا آجر گرما را جذب کرده و به مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد.

عایق‌بندی: عایق‌بندی خانه در تابستان مانع ورود گرما و در زمستان مانع خروج گرما می‌شود. بنابراین کارایی کولر گازی بالاتر می‌رود و به ظرفیت پایین‌تری نیاز است.

پنجره‌ها: پنجره‌های دوجداره اتلاف انرژی کمتری دارند و نیاز شما به کولرهای دارای ظرفیت بالاتر را برطرف می‌کنند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع کولرهای گازی، نصب، عیب‌یابی و تعمیر آنها به دست آورید، دوره آموزش کولر گازی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم در مورد این وسیله پرکاربرد را در اختیار شما قرار می‌دهند.