آموزش هفت اشتباه رایج در نصب پکیج دیواری

یکشنبه, 17 اسفند 1399
1512

در این مقاله قرار است به آموزش اشتباهات نصب پکیج دیواری بپردازیم. روند نصب پکیج دیواری طولانی و زمان‌بر است و معمولاً تا قبل از پایان کار متوجه اشتباهات خود نمی‌شویم. پس اگر از قبل با این اشتباهات آشنا باشیم و آموزش نصب پکیج دیواری را دیده باشیم، مسلماً در زمان و هزینه ما صرفه‌جویی خواهد شد.

 در این مقاله آموزش ۷ اشتباه رایج در نصب پکیج دیواری را خواهیم داشت که با توجه به آنها از درصد خطای ما هنگام کار کم می‌شود.

1- اندازه نامناسب پکیج دیواری

اندازه نامناسب پکیج دیواری

 این تصور را نداشته باشید که یک پکیج بزرگتر و دارای ظرفیت بالاتر همواره بهتر است. واقعیت اینگونه نیست. باید پکیج دیواری مناسب با اندازه خانه یا محل کارتان را تهیه کنید، نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک.

  • اگر  پکیج دیواری شما خیلی کوچک باشد یعنی ظرفیت پایینی داشته باشد، مجبور است برای گرم کردن فضای خانه یا محل کار شما بیش از حد کار کند تا بتواند به دمای مورد نظر برسد و مسلما آسیب می‌بیند.
  •  اگر پکیج بزرگ و دارای ظرفیت بسیار بالا را برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنید، خیلی زود به دمای مورد نظر می‌رسد و مجبور است به طور مداوم و در فاصله زمانی کوتاه خودش را خاموش و روشن کند که باعث فرسایش سریع قطعات حساس آن می‌شود. بنابراین طول عمر پکیج پایین آمده و هزینه انرژی مصرف شده افزایش می‌یابد.
  •  شرایط و الزامات مقررات نصب برای پکیج خریداری شده باید رعایت شود.

2- اندازه نامناسب لوله ورودی گاز 

قبل از آموزش سایر اشتباهات نصب پکیج دیواری و آغاز نصب بهتر است نگاهی به لوله ورودی گاز پکیج خود بیندازید. اندازه نامناسب این لوله باعث بدترین مشکل در پکیج‌دیواری می‌شود یعنی پکیج شما به خاطر کافی نبودن جریان گاز روشن نخواهد شد و اختلالات عملکردی ایجاد شده خطرآفرین خواهند بود.

نکته: اکثر شرکت‌ها جدول ظرفیت گاز را در دفترچه راهنمای پکیج قرار می‌دهند. در این جدول قطر لوله گاز با توجه به طول آن آورده شده است. حتما با توجه به این اطلاعات پکیج خود را نصب و راه اندازی کنید.

3- عدم توجه به نکات نصب در دفترچه راهنما

عدم توجه به نکات نصب در دفترچه راهنما

آموزش نصب درست پکیج دیواری و نکات آن در دفترچه راهنمای دستگاه آمده است. هدف از ارائه این دفترچه خواندن و توجه به توصیه‌های آن است، کاری که اکثر افراد انجام نمی‌دهند. هر کارخانه سازنده مراحل خاص و متفاوتی را بیان کرده که با دنبال کردن آنها می‌توانید با موفقیت پکیج دیواری خود را نصب کنید. عدم توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده می‌تواند زمان شما را هدر داده و امنیت شما را به خطر بیندازد.

4- عدم برقراری اتصال به زمین

گاهی بسیاری از مشکلات پکیج دیواری مربوط به مسئله اتصال به زمین آن است. اگر این اتصال به‌درستی برقرار نشود، احتمال اختلال در عملکرد پکیج و در نهایت کاهش بازدهی، کاهش ایمنی و کاهش عمر دستگاه وجود دارد. یکی از مسائل مهم در آموزش پکیج دیواری، اتصال الکتریکی آن به زمین است که از برق‌دار شدن بدنه هم جلوگیری می‌کند. پس هم برای ایجاد شعله مناسب و کارکرد درست پکیج دیواری در بخش احتراق ضروری است و هم برای ایمنی کسانی که از پکیج دیواری استفاده می‌کنند.

تذکر: حتما از ارتباط بین اتصال به زمین برد الکترونیکی دستگاه و بدنه دستگاه کاملا مطمئن شوید.

5- تهویه نامناسب هوا

تهویه نامناسب هوا

سیستم گرمایشی پکیج دیواری گازهای سمی مثل مونوکسید کربن تولید می‌کند که باید از ساختمان خارج شوند. اگر قطر لوله دودکش برای خروج این گازهای سمی مناسب نباشد، گاز در هوای داخل خانه جمع می‌شود که بسیار برای سلامت شما خطرناک است. بنابراین شدیدا توصیه می‌شود دودکش پکیج دیواری به‌درستی نصب شده و اندازه مناسبی داشته باشد.

 نکته: فاصله بین کلاهک دودکش تا محل نصب پکیج احتراق باز (بدون فن) باید حداقل ۴ متر و قطر لوله هم حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد.

 تذکر: دودکش پکیج دیواری باید مستقل و فقط مخصوص به همین یک دستگاه باشد. از دوکش مشترک استفاده نشود.

6- سیستم نامناسب لوله‌کشی

سیستم نامناسب لوله‌کشی

طی آموزش نصب پکیج دیواری باید بدانید که دستگاه پکیج دیواری تنها نیمی از کار گرم کردن محل کار یا زندگی شما را انجام می‌دهد. نیمی دیگر بر عهده سیستم لوله‌کشی است. اگر لوله‌کشی پکیج دیواری شما به‌درستی انجام نشده باشد و مطابق با ظرفیت پکیج نباشد، دستگاه برای گرم کردن گوشه گوشه خانه شما با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین دقت کنید لوله‌کشی پکیج دیواری مطابق با ظرفیت گرمایشی دستگاه باشد.

 اگر پکیج خود را تعویض و یک پکیج نو نصب کرده‌اید، این فرصت را دارید که لوله‌کشی قبلی را بررسی و تمیز کرده و گرد و خاک و آشغال‌های احتمالی را از داخل آن خارج کنید. در صورت لزوم لوله‌کشی را متناسب با ظرفیت پکیج عوض کنید. نصب درست دستگاه در گروی ارتباط درست پکیج با سیستم لوله‌کشی آن است.

 تذکر: حواستان به آب‌بندی درست اتصالات لوله‌کشی هم باشد که با نشتی آب حین عملکرد پکیج دیواری مواجه نشوید. نشتی آب حتی به مقدار خیلی اندک، باعث کاهش شدید عمر دستگاه می‌شود.

خطر: وارد شدن ذرات خارجی موجود در لوله‌ها به اجزای داخلی پکیج ازقبیل پمپ، مبدل و شیرها در صورت تمیز نکردن آنها باعث آسیب دیدن و یا حتی خسارت کلی پکیج دیواری می‌شود.

7- مکان نامناسب نصب پکیج دیواری

 پکیج برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد و باید در محلی نصب شود که گردش هوای کافی وجود داشته باشد. بنابراین نصب پکیج در داخل کابینت‌های بسته یک اشتباه بزرگ است. اگر مجبور به این کار شدید، درب کابینت را از نوع کرکره‌ای انتخاب کنید یا کابینت از بالا و پایین کاملا باز باشد تا اکسیژن مورد نیاز دستگاه تامین شود. نصب پکیج در داخل کابینت باعث کاهش دقت سرویس‌کار در بررسی عملکرد دستگاه و همچنین عدم دسترسی او به اجزای داخلی دستگاه هنگام سرویس و تنظیمات می‌شود و این امر در نهایت باعث اختلال در عملکرد دستگاه و تشدید حوادث خطرناک می‌گردد‌.

نکته: نباید پکیج دیواری را بالای اجاق گاز یا سایر وسایل گرمایشی نصب کرد.

نکاتی که در راستای آموزش پکیج دیواری در این مقاله متذکر شدیم، شایع‌ترین اشتباهات در نصب این دستگاه هستند و تماما به تأیید مهندس هادی خجسته، از متخصصین ما در سامانه رهجو رسیده‌اند. اگر تمایل دارید از آموزش‌های بیشتر مهندس خجسته استفاده کنید و دقیقاً با روند نصب پکیج دیواری آشنا شوید، حتما فیلم آموزش پکیج دیواری را در سامانه رهجو تهیه کنید. متخصصین ما شما را با جزئیات نصب و راه اندازی و حتی تعمیر و عیب‌یابی پکیج دیواری آشنا می‌کنند.