۶ علت گرم نشدن آب ماشین لباسشویی و راه‌حل آن

سه شنبه, 22 شهریور 1401
382

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی یکی از مشکلات رایج و مهم این وسیله پرکاربرد خانگی است که نه‌تنها باعث پائین آمدن کیفیت شستشو در لباسشویی می‌شود، بلکه حاکی از خراب شدن یکی از قطعات اصلی دستگاه است. پس باید فورا آن را عیب‌یابی و تعمیر کرد.

مشکل گرم نشدن آب در ماشین‌های لباسشویی جدید توسط یک کد خطا نشان داده می‌شود. ولی در مدل‌های قدیمی‌تر کافیست ماشین را در دمای بالا روشن کنید و بعد از چند دقیقه دست خود را روی شیشه‌ جلو قرار دهید. اگر شیشه سرد باشد یعنی آب ماشین لباسشویی گرم نشده‌است.

خطر: در ماشین‌های لباسشویی که درب آنها از بالا باز می‌شود، تنها راه مطمئن شدن از گرم شدن آب تماس دست با آن است که ممکن است باعث سوختگی و آسیب دیدن شما شود.

نکته: گاهی گرم نشدن آب لباسشویی به‌خاطر انتخاب یک برنامه خاص است. برای مثال در برنامه‌ شستشوی لباس‌های پشمی آب گرم نمی‌شود. پس، قبل‌از اقدام به هر کاری، برنامه شستشوی ماشین لباسشویی را بررسی کنید.

در این مقاله قصد داریم ۶ دلیل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی و راه‌های برطرف کردن آن را توضیح دهیم. اگر مقاله مربوط به آموزش اجزا و قطعات ماشین لباسشویی را خوانده باشید، راحت‌تر می‌توانید ما را در عیب‌یابی این مشکل همراهی کنید.

مشکل تخلیه آب دلیل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی 

اگر شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بیش‌از اندازه در ورودی فاضلاب قرار گرفته باشد، آب به‌طور مداوم از لباسشویی تخلیه می‌شود و دستگاه مجبور است برای جبران آب ازدست‌رفته، دوباره آبگیری کند. بنابراین آب فرصت گرم شدن و رسیدن به دمای مورد نظر را نخواهد داشت.

تذکر: برای تضمین عملکرد درست ماشین لباسشویی، هنگام نصب، شلنگ تخلیه باید حداقل ۶۵ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد و ۱۰ سانتی‌متر از سر آن داخل خروجی فاضلاب قرار بگیرد. هوا باید در اطراف شلنگ تخلیه جریان داشته باشد.

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی به‌خاطر خراب شدن المنت گرم‌کننده   

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی به‌خاطر خراب شدن المنت گرم‌کننده   

وظیفه المنت گرم کردن آب در داخل ماشین لباسشویی است، پس خراب شدن این قطعه مانع گرم شدن آب می‌شود. گاهی خراب شدن المنت باعث توقف عملیات شستشو شده و چراغ خطای لباسشویی را هم روشن می‌کند. با استفاده از یک مولتی‌متر می‌توانید از درست بودن المنت مطمئن شوید. اگر جریان صفر نمایش داده شود، یعنی باید المنت را تعویض کنید.

نکته: در برخی مدل‌ها، در صورت توقف شستشوی لباسشویی آن را روی برنامه cold wash  یا «شستشو با آب سرد»  تنظیم کرده و دکمه استارت را فشار دهید. اگر شستشو تکمیل شد، یعنی مشکل از المنت بوده و باید تعمیر یا تعویض شود.

خراب شدن ترموستات عامل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی

خراب شدن ترموستات عامل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی

ترموستات به تایمر خبر می‌دهد که دمای آب به دمای مورد نظر در برنامه شستشو رسیده‌است. خراب شدن ترموستات مانع گرم شدن آب شده و گاهی عملیات شستشو را در نیمه راه متوقف می‌کند. همان‌طور که در مورد المنت گفتیم، می‌توانید برنامه شست‌وشو را روی آب سرد قرار دهید. اگر شستشوی لباسشویی تکمیل شد و المنت هم سالم است، مشکل گرم شدن نشدن آب لباسشویی از ترموستات بوده و باید تعویض شود.

فرسودگی سیم‌کشی لباسشویی دلیل گرم نشدن آب

سیم‌هایی که اجزای مختلف لباسشویی را به‌هم متصل می‌کنند، رابط‌هایی در دو سر خود دارند که ممکن است اکسیده شده، قطع‌شده و یا سوخته باشند. خراب شدن رابط سیم متصل به المنت یا ترموستات که از اجزای دخیل در گرم کردن آب لباسشویی هستند، فرآیند گرم شدن آب را مختل می‌کند. پس سیم‌کشی ماشین لباسشویی خود را به‌درستی بررسی کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی به‌خاطر خراب شدن سوئیچ فشار یا هیدروستات

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی به‌خاطر خراب شدن سوئیچ فشار یا هیدروستات

وظیفه سوئیچ فشار یا هیدروستات کنترل سطح آب در ماشین لباسشویی است. اگر این سوئیچ خراب شود، ماشین لباسشویی مجوز گرم کردن آب را دریافت نمی‌کند، بنابراین آب ماشین لباسشویی گرم نمی‌شود. سوئیچ‌های فشار قدیمی را می‌توان توسط یک مولتی‌متر بررسی کرد. اما سوئیچ فشار در مدل‌های جدید الکترونیکی است و باید برای اطمینان از عملکرد درست آن از یک متخصص کمک بگیرید.

خراب شدن برد کنترل عامل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی 

همان‌طور که می‌دانید برد کنترل مغز متفکر لباسشویی است و عملکرد آن را کنترل می‌کند. خراب شدن برد کنترل اجازه گرم کردن آب را به آن نمی‌دهد. اگر تمام بخش‌های دیگر لباسشویی را بررسی کرده‌اید و سالم بوده‌اند، ‌دلیل گرم نشدن آب لباسشویی می‌تواند خراب شدن برد کنترل باشد.

مسائلی که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، از مهم‌ترین دلایل گرم نشدن آب ماشین لباسشویی هستند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درمورد این وسیله پرکاربرد خانگی به دست آورید، دوره آموزش ماشین لباسشویی در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.