معرفی ۲۰ نوع آچار برای تعمیر لوازم خانگی

چهارشنبه, 22 بهمن 1399
2863

هر تعمیرکار ماهری به یک سری ابزارهای اولیه و ضروری برای تعمیر لوازم خانگی نیاز دارد. یکی از این ابزارهای ضروری آچار است. آچارها از پرکاربرترین ابزارها در زندگی روزمره ما هستند که تا وقتی به آنها نیاز نداشته باشیم، به اهمیتشان پی نمی‌بریم. آچارها انواع مختلفی دارند که از مدل‌های ساده‌تر آنها در نصب و تعمیر لوازم خانگی و از انواع پیچیده‌تر و نادرتر در تعمیرات صنعتی استفاده می‌شود. ما در اینجا شما را با ۲۰ نوع آچار مختلف مورد نیاز برای تعمیر لوازم خانگی آشنا می‌کنیم.

1- آچار فرانسه

آچار فرانسه

این آچار پرکاربرد را با عنوان «آچار تنظیم‌شونده» هم می‌شناسند. دهانه آچار فرانسه دو فک ثابت و متحرک دارد که با چرخاندن یک پیچ می‌توان فاصله فک متحرک را تا فک ثابت تغییر داد. به این ترتیب از این آچار برای باز و بسته کردن انواع پیچ‌ها در اندازه‌های مختلف در تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌شود.

2- آچار دوسر تخت

آچار دوسر تخت

این آچار از پرکاربردترین و معمول‌ترین ابزارها در نصب و تعمیر لوازم خانگی است. همانطور که از نام این آچار پیداست، دوسر تخت و U شکل دارد که اندازه یکی کمی بزرگتر است. طراحی باز این آچار باعث شده بتوان از آن هم به صورت افقی و هم عمودی برای باز و بست پیچ و مهره‌ها استفاده کرد.

تذکر: یکی از نکات منفی استفاده از آچار دو سر سخت این است که احتمال ایجاد لبه‌های گرد بر روی مهره‌ها را افزایش می‌دهد.

3- آچار آلن

آچار آلن

یک ابزار  L یا T شکل با مقطع شش‌ضلعی است که از آن برای باز و بست پیچ‌هایی که سر شش ضلعی دارند استفاده می‌شود. شش ضلعی بودن سر این آچار باعث تسهیل و تسریع باز کردن پیچ‌ها حین تعمیر لوازم خانگی شده و احتمال آسیب‌دیدگی پیچ و آچار را پایین می‌آورد. این آچار را می‌توان در اندازه‌های مختلف تهیه کرد.

تذکر: حتماً از آچار مناسب با اندازه پیچ مورد نظر استفاده کنید. یک آچار بزرگ می‌تواند به سر پیچ یا مهره و یا خود ابزار آسیب رسانده و آن را تغییر شکل دهد.

4- آچار دوسر رینگ

آچار دوسر رینگ

این نوع اچار در دوسر خود یک حلقه بسته دارد و از آن برای باز و بست پیچ‌های شش‌ضلعی یا مربعی حین تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌شود. در برخی مدل‌ها دو سر حلقه‌ای آچار  نسبت به دسته آن بالاتر یا پایین‌تر قرار گرفته‌اند تا گرفتن پیچ و بست‌ها راحت‌تر باشد. اندازه حلقه دو سر آچار معمولاً متفاوت است.

نکته: این نوع آچارها از  گردشدگی لبه‌های پیچ که هنگام استفاده از آچارهای دوسر تخت به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کنند.

5- آچارهای یک سر تخت و یک سر رینگ (ترکیبی)

آچارهای یک سر تخت و یک سر رینگ (ترکیبی)

یک سر این آچار یک حلقه بسته برای باز و بست پیچ‌های شش ضلعی یا مربعی و سر دیگر آن تخت و U شکل است. از این آچار برای باز کردن مهره‌های سخت حین تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌شود. با سر حلقه‌ای مهره را شل کرده و با سر تخت سریع آن را خارج می‌کنند.

نکته: معمولاً دو سر این نوع آچار هم اندازه هستند.

6- آچار کوتاه

آچار کوتاه

نوع کوچک‌تر از آچارهای یک سر تخت و یک سر رینگ است. اندازه کوچک آن به شما اجازه می‌دهد در جایی که فضای محدودی برای تعمیر لوازم خانگی دارید هم قدرت عمل داشته باشید.

7- آچار پاکلاغی یا کرافوت

آچار پاکلاغی یا کرافوت

این نوع آچار هیچ دسته‌ای ندارد و به دسته آچار جغجغه‌ای یا آچار بکس متصل می‌شود. از این آچار معمولاً برای باز و بست پیچ و مهره‌ها در فضای تنگ استفاده می‌شود. این آچار بیشتر برای باز کردن پیچ و مهره‌های داخل ماشین آلات کاربرد دارد، مخصوصاً وقتی قصد ندارید قطعات کناری را برای باز کردن آن مهره خاص بردارید.

8- آچار بکس پنوماتیک

آچار بکس پنوماتیک

ظاهر این آچار شبیه دریل بی‌سیم است. این آچار یا با برق و باتری کار می‌کند و یا با کمپرسور هوا. این نوع آچار گشتاور بیشتری ایجاد کرده و از آن برای خارج کردن پیچ و مهره‌های سخت حین تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌شود.

تذکر: استفاده از آچار بکس پنوماتیک در تعمیراتی که دقت فراوان نیاز دارند توصیه نمی شود.

9- آچار تسمه‌ای

آچار تسمه‌ای

این آچار تسمه‌ای از جنس پلاستیک یا چرم دارد و فاقد دندانه فلزی است. نوار تسمه‌ای این آچار به دور لوله‌های دارای شکل‌های نامتعارف و لوله‌های PVC یا لوله‌های دارای پوشش پلاستیک پیچیده می‌شود. با سفت کردن این تسمه و چرخاندن دسته آچار می‌توان اتصالات را هنگام نصب و تعمیر لوازم خانگی باز و بسته کرد.

10- آچار شلاقی

آچار شلاقی

نوعی از آچارهای قابل تنظیم است که فک‌های آن دندان دارند و متناسب با قطر لوله تنظیم می‌شود. از این آچار برای چرخاندن لوله‌های آهنی و اتصالات لوله‌ای حین نصب و تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌شود. طول بلند دسته این آچار  که می‌تواند از جنس فولاد، آلومینیوم یا هر فلز دیگری باشد، نیروی گشتاور بالایی فراهم کرده و  باز و بست لوله‌ها را راحت می‌کند. سری این آچار حتماً از جنس فولاد است.

تذکر: از این آچار نباید برای باز و بست پیچ و مهره‌های معمولی استفاده کرد چون به دندانه‌های آنها آسیب می‌رساند.

11- آچار جغجغه ای

آچار جغجغه ای

نوعی از آچار با سری‌های قابل تعویض است که به تعمیرکار کمک می‌کند انواع پیچ‌ها و مهره‌ها را باز کند. داخل حلقه این آچار یک چرخ جغجغه به کار رفته که چرخش بست‌ها در فضاهای بسته را راحت‌تر می‌کند. در  آچارهای معمولی برای چرخش کامل مهره باید آچار را بردارید و دوباره جایگذاری کنید. ولی در مورد آچار جغجغه‌ای محدودیت وجود ندارد و نیازی به خارج کردن آچار نیست. به این ترتیب سرعت و کارآمدی شما در تعمیر لوازم خانگی بیشتر می‌شود .

12- آچار یک سر تخت و یک سر جغجغه

آچار یک سر تخت و یک سر جغجغه

سر جغجغه‌ای این آچار این امکان را به شما می‌دهد که هنگام تعمیر لوازم خانگی در فضای محدود که دسته آچارهای تخت بعد از هر پیچش به جایی برخورد می‌کند، مجبور نباشید مدام موقعیت آچار را تغییر دهید.

13- آچار بکس

آچار بکس

استوانه سر این آچار هنگام قرار گرفتن بر روی پیچ و مهره، کل آن را دربرمی‌گیرد. هنگام استفاده از این نوع آچار نیازی نیست پس از هر دور چرخش کلا آچار را بیرون بیاورید. تنها کافیست دست‌ آچار را برداشته و دوباره وصل کنیم. سر آچار بر روی پیچ و مهره باقی می‌ماند.

14- آچار تمساحی

آچار تمساحی

نامگذاری این نوع آچار به‌خاطر شکل ظاهری آن است. فک بالایی دهانه تمساح مانند آن دندانه‌دار و فک پایینی صاف است. این نوع آچار در قدیم که بیشتر مهره‌ها سرهای مربعی داشتند، کاربرد بیشتری داشت. جایگزینی مهره‌های شش گوش محبوبیت این آچار را برای تعمیر لوازم خانگی کم کرده است.

15- آچار بسین

آچار بسین

شکل ظاهری این آچار بسیار خاص است: یک دسته T شکل منتهی به یک سر منحنی دندانه‌دار. از این آچار مخصوص برای باز و بست اتصالات زیر سینک استفاده می‌شود.

16- آچار بیونیک

آچار بیونیک

برای استفاده از این آچار خاص، آن را به دور مهره مورد نظر قرار داده و با فشار دسته‌ها محکم کنید. به این ترتیب حلقه‌ای ایجاد می‌شود که مهره را  محکم در بر می‌گیرد. در واقع آچار بیونیک هم از جمله آچارهای قابل تنظیم است که برای باز و بست انواع مهره‌ها در اندازه‌های مختلف حین تعمیر لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

17- آچار چکش‌خور

آچار چکش‌خور

این آچار یک آچار کوتاه با ضخامت زیاد است که در دو نوع تخت و حلقه‌ای وجود دارد. برای استفاده از این آچار حین نصب و تعمیر لوازم خانگی ابتدا قسمت پیچ‌خور آچار را روی پیچ و مهره قرار می‌دهیم و بعد با چکش به انتهای صاف آچار ضربه میزنیم تا نیروی بالایی وارد شود و پیچ در صورت بسته شدن، محکم در جای خود باقی بماند.

نکته: از آچار چکش‌خور بیشتر در فلزکاری‌های خاص و اتصالات بزرگ و همچنین در مواردی که امکان استفاده از آچار با دسته بزرگ برای وارد کردن نیرو وجود ندارد، استفاده می‌شود.

18- آچار میمونی

آچار میمونی

یک مدل قدیمی از آچارهای تنظیم شونده برای تعمیر لوازم خانگی است که فک‌های قابل تنظیم آن دندان ندارند و صاف هستند. راستای فک این آچارعمود بر راستای دسته آن است.

19- آچار کلاغی

آچار کلاغی

سرهای صاف و بدون دندانه این آچار به یک دسته وصل هستند و با زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه نسبت به آنها قرار گرفته‌اند. از این نوع آچار برای باز و بست لوله‌ها و پیچ و مهره‌ها با اندازه‌های مختلف و همچنین نگه داشتن  اتصالات استفاده می‌شود.

20- آچار پینی

آچار پینی

این آچار دو قسمت برآمده دارد که در سر برخی پیچ‌های خاص که دو سوراخ دارند، فرو رفته و آنها را باز می‌کند. امکان باز کردن این نوع پیچ‌ها به خاطر شکل خاصشان بدون این آچار وجود ندارد.

بیش از ۵۰ نوع آچار با کاربردهای مختلف وجود دارد. ما در اینجا تنها ۲۰ مورد از آچارهایی را که در تعمیر لوازم خانگی به کار می‌روند، معرفی کردیم. اگر می‌خواهید با سایر ابزارهای تخصصی جهت تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله کولر گازی، یخچال، پکیج‌دیواری، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سردخانه آشنا شوید، حتماً ویدیوهای آموزشی سامانه رهجو را تماشا کنید. متخصصین ما در این ویدیوها جدیدترین اطلاعات در مورد کاربرد ابزارهای لازم و حتی عیب‌یابی و تعمیر لوازم خانگی را در اختیار شما قرار می‌دهند.