هر آنچه باید در مورد سرویس پکیج دیواری بدانید

سه شنبه, 30 شهریور 1400
749

سرویس و نگهداری از پکیج دیواری اهمیت بسیاری برای طولانی کردن عمر و بالا بردن بازدهی پکیج دارد. با افزایش عمر پکیج دیواری، بقایای کربن ایجاد شده از احتراق در دمای بالا، تجمع گرد و خاک هوا و همچنین میکروارگانیسم‌های داخل سیستم آب، بر ظرفیت تبادل گرمایی پکیج دیواری تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای اینکه دستگاه شما در شرایط مساعدی بوده و کارایی بالایی داشته باشد، سرویس منظم پکیج دیواری را فراموش نکنید.

زمان‌بندی سرویس پکیج دیواری

با توجه به مدل‌های مختلف پکیج دیواری، کیفیت گاز مصرفی و شرایط جوی در مناطق مختلف، دوره‌های سرویس متفاوتی لازم است ولی در شرایط معمول باید به نکات زیر توجه کنید:

  • باید سالی یک بار پکیج دیواری خود را بررسی کنید، حتی اگر از آن استفاده نکرده باشید.
  • قطعات مربوط به احتراق و خروج محصولات احتراق باید قبل از آغاز فصل سرما در هر سال بررسی و سرویس شوند.
  • هر دو سال یک بار، قطعات مربوط به آب گرم پکیج دیواری باید تعمیر و سرویس شوند.
  • بعد از هر سه سال استفاده از پکیج دیواری، باید تمام قطعات و سیستم گرمایشی پکیج تمیز و سرویس شوند.

 موارد مورد بررسی در سرویس پکیج دیواری

  • تغییرات فشار سیستم گرمایشی پکیج را بررسی کنید تا در محدوده ۱ تا 1.5 باشد.
  • از محکم بودن لوله‌های هوا و آب و اتصالات آنها مطمئن شوید.
  • از عدم نشتی پکیج دیواری و سالم بودن لوله ورودی گاز به پکیج اطمینان حاصل کرده و لوله لاستیکی آن را به طور مداوم تعویض کنید.
  • به طبیعی بودن شعله پکیج دیواری هنگام روشن بودن آن توجه کنید و حواستان به عدم گرفتگی دودکش پکیج باشد.
  • حین روشن بودن پکیج، به عملکرد بخش‌های مختلف مثل شرایط احتراق و گرم کردن آب و مخصوصاً تغییرات دما و فشار و صدای اضافی پکیج توجه کنید.

 نحوه سرویس پکیج دیواری

سرویس قطعات مربوط به احتراق پکیج دیواری

1. تمیز کردن مشعل و نازل پکیج دیواری

تمیز کردن مشعل و نازل پکیج دیواری

آلودگی‌های روی فن در بالای مشعل و مبدل حرارتی اصلی گاهی جدا شده و در کف پکیج می‌نشینند. این آلودگی‌ها می‌توانند سوراخ‌های مشعل را گرفته و کارایی احتراق را پایین بیاورند. بنابراین لازم است حین سرویس پکیج دیواری، سطح مشعل و بخش‌های داخلی به طور منظم تمیز شوند تا احتراق درست دستگاه تضمین شود.

تذکر: برای تمیز کردن کربن‌های جمع شده روی مشعل حتماً از یک برس نرم استفاده کنید. حتی می‌توانید آن را زیر شیر آب بگیرید و بعد از خشک شدن دوباره نصب کنید.

2. تمیز کردن الکترود جرقه‌زن پکیج دیواری

از یک کاغذ سمباده برای تمیز کردن کربن جمع شده روی سطح الکترود جرقه‌زن استفاده کنید. عایق سطح الکترود هم باید بررسی شود. فاصله الکترود جرقه‌زن تا سطح مشعل هم باید تنظیم باشد.

نکته: فاصله الکترود جرقه‌زن تا سطح مشعل بین ۳ تا ۳.۵ میلیمتر مناسب است.

خطر: افزایش فاصله الکترود جرقه‌زن تا سطح مشعل باعث کند شدن فرایند روشن شدن شعله و در نهایت انفجاری روشن شدن پکیج می‌شود.

3. تمیز کردن و تعمیر دودکش پکیج دیواری

تمیز کردن و تعمیر دودکش پکیج دیواری

آلودگی و جمع شدن حشرات و حیوانات کوچک یا هر چیز دیگری در دودکش پکیج دیواری می‌تواند باعث گرفتگی آن شود. برای تمیز کردن دودکش، بست نگهدارنده آن را شل کرده، دودکش را بیرون بیاورید و با آب تمیز کنید. وقتی دودکش کاملا خشک شد، عایق لاستیکی آنرا بررسی و با کمی گریس چرب کنید و در جای خود قرار دهید.

سرویس و نگهداری مبدل حرارتی پکیج دیواری

آلودگی‌های موجود در هوا، ناخالصی‌های گاز مصرفی یا کافی نبودن احتراق باعث ترکیب محصولات احتراق با رطوبت گاز موجود در دودکش شده و مخصوصاً در دمای پایین باعث تشکیل رسوبات جامد می‌شود. همچنین فعالیت فن باعث پخش شدن برخی آلودگی‌ها روی سطح مبدل حرارتی می‌شود که با گذر زمان افزایش یافته و بر کارآمدی مبدل و روند خروج گاز تاثیر می‌گذارد. بنابراین سطح خارجی مبدل حرارتی را باید به طور مداوم تمیز کنید.

نکته: از یک برس مسی برای پاک کردن رسوبات و آلودگی‌ها از سطح مبدل حرارتی استفاده کنید.

تمیز کردن و سرویس فن و ونتوری پکیج دیواری

وظیفه فن در پکیج دیواری بیرون راندن مداوم گاز حاصل از احتراق و وارد کردن هوا از محیط بیرون است. کارآمدی پکیج دیواری وابسته به وجود هوای کافیست. بالا رفتن آلودگی هوا باعث می‌شود ذرات جامد این آلودگی‌ها به سطح پره‌ها چسبیده و مانع عملکرد درست آن شوند. به صدای فن توجه و آن را با یک برس نرم تمیز کنید

تذکر: هرگز از روغن و گریس برای چرب کردن محور فن استفاده نکنید چون به یاتاقان فن آسیب می‌رساند.

سرویس حسگر دمای پکیج دیواری

سرویس حسگر دمای پکیج دیواری

در برخی پکیج‌های دیواری از سنسورهایی برای بررسی دقیق دمای آب گرم شده در پکیج استفاده می‌شود. پراب سر این حسگر در داخل مبدل حرارتی قرار گرفته است. جمع شدن جرم و رسوبات روی سطح پراب، اندازه‌گیری دما را با خطا مواجه می‌کند. سطح پراب را با یک وسیله نرم تمیز کنید و مراقب باشید به پوشش روی حسگر آسیب وارد نشود.

سرویس منبع انبساط پکیج دیواری

برای سرویس منبع انبساط پکیج دیواری، شلنگ متصل به پایین منبع را شل کرده و آب باقی مانده در آن را خالی کنید. با استفاده از یک فشارسنج، فشار کیسه هوای منبع انبساط را اندازه بگیرید. اگر کافی نبود، آن را به یک پمپ هوا مجهز به فشارسنج وصل کنید و فشار را تا 1 بار بالا بیاورید.

سرویس پمپ آب پکیج دیواری

مطمئن شوید که پمپ آب به طور طبیعی و بدون هیچ سر و صدای اضافی کار می‌کند. با استفاده از یک سوزن آلودگی‌های داخل شیار پمپ را تمیز کنید. از یک برس نرم برای تمیز کردن تمام بخش‌های بیرونی و داخلی پمپ استفاده کنید.

سرویس لوله‌های گرمایشی پکیج دیواری

سرویس لوله‌های گرمایشی پکیج دیواری

بعد از ۳ تا ۵ سال از عمر پکیج دیواری یا هرگاه که حس کردید کارایی پکیج شما پایین آمده و هزینه گاز مصرفی آن بالا رفته است، باید لوله‌های پکیج را تمیز کنید. این کار توسط یک دستگاه مخصوص و یک مایع شوینده مخصوص برای تمیز کردن دیواره داخلی لوله‌ها انجام می‌شود. در انتها هم لوله‌ها را با آب تمیز بشویید.

آنچه در اینجا آموختید نحوه سرویس پکیج دیواری و زمان‌بندی آن به طور خلاصه بود. اگر طالب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، فیلم آموزش پکیج دیواری در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما شما را با به‌روزترین اطلاعات در مورد نصب، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری آشنا می‌کنند تا به‌راحتی تبدیل به یک تعمیرکار حرفه‌ای شوید.