7 دلیل احتمالی که کولر گازی خنک نمی‌کند

شنبه, 10 خرداد 1399
1301

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌‌تواند برای ما بیفتد این است که در گرمای یک روز تابستانی کولر ­گازی ما درست کار نکند. این مشکل که کولر­ گازی خنک نمی‌کند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل فنی هستند و برخی غیر­فنی.

 ما در اینجا به معمول­‌ترین دلایل خنک نکردن کولر گازی می‌پردازیم:

1- مسدود شدن فیلتر هوا

 اگر فیلتر هوا مسدود شده باشد، در این ­صورت هوا به درستی جریان پیدا نمی‌‌کند .اگر با چنین مشکلی مواجه شدید کافیست فیلتر را تمیز و یا تعویض کنید. ویدئوی آموزش کولر گازی به شما در این کار کمک می کند.

2- کویل‌های کثیف

اگر کولر ­گازی شما به اندازه کافی خنک نمی کند، شاید یک دلیل آن کثیف شدن و جرم گرفتن کویل­‌ها باشد. در یک کولر­ گازی، اواپراتور مثل یک رادیاتور عمل می‌کند و گرما را از بین می‌­برد. کویل­‌های این اواپراتور باید تمیز باشند تا بتوانند گرما را از بین ببرند. هر چه این کویل­‌ها جرم بیشتری بگیرند، کارآمدی کولر کمتر می­‌شود و کولر گازی خنک نمی‌کند.

3- کافی نبودن مقدار کولانت یا مایع سرد کننده

کولانت در داخل کویل­‌های تبخیر­کننده جریان می­‌یابد و هوایی را که در اطراف آن جریان دارد خنک می­‌کند و این هوای خنک را به محیط می­‌فرستد. اگر سطح مایع خنک‌کننده کافی نباشد، کویل­‌ها نمی­‌توانند هوا را خنک کنند و کولرگازی خنک نمی‌کند. بنابراین باید مقدار کافی از این مایع در دستگاه قرار بگیرد.

4- خراب شدن سنسورهای کنترل دما

سنسور کنترل دما یک گیرنده است که دمای اتاق را حس کرده و به کمپرسور اشاره می­‌کند روند خنک کردن را آغاز یا متوقف کند. اگر سنسور کنترل دما غیر­فعال شود، کولر­ گازی خنک نمی کند یا یکسره کار خواهد کرد.

5- خراب شدن قطعات

یک دلیل فنی دیگر می‌تواند خراب شدن خازن کمپرسور، برد کنترل کولر­ گازی، ترمیستور یا سنسور دمایی و موتور یا گرفته شدن کپیلاری تیوپ (لوله موئین) باشد.

6- اندازه نامناسب کولر­ گازی

 اشتباه رایجی که مردم انجام می­‌دهند این است که کولر ­گازی را بر­طبق بودجه خود خریداری می‌کنند نه نیاز فضایی که قرار است در آن نصب شود. یک کولر کوچک در یک اتاق بزرگ نمی­‌تواند سرمای مناسب را در اوج تابستان فراهم کند.

7- خراب شدن کنترل از راه دور کولر ­گازی

گاهی ممکن است کنترل از راه دور دستگاه کولر­ گازی نتواند سیگنال­‌های لازم را به دستگاه برساند. تعویض ساده کنترل این مشکل را حل می کند.

اینها ساده­‌ترین مشکلات کولر ­گازی بودند که به­‌راحتی قابل رفع هستند ولی برای اطلاعات بیشتر  و آشنایی با نحوه دقیق­‌تر عیب­‌یابی این کولر­ها می­‌توانید از فیلم­‌های آموزش کولر گازی ما استفاده کنید.