۸ نشانه لزوم تعمیر تلویزیون

چهارشنبه, 13 بهمن 1400
419

تعمیر تلویزیون گاهی یک امر اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. ازآنجایی‌که تلویزیون یک وسیله خانگی پرکاربرد است و ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز روشن می‌ماند، احتمال خرابی آن بیشتر و تعمیر تلویزیون یک اقدام بدیهی است، چون با توجه به قیمت این دستگاه، تصور نمی‌شود تمایلی برای خرید مکرر آن وجود داشته باشد. در این‌جا قصد داریم به برخی مشکلات رایج تلویزیون بپردازیم که تعمیر فوری آنها می‌تواند جلوی خرابی‌های بیشتر و هزینه بالاتر برای تعمیر تلویزیون را بگیرد.

سوختن یا گیر کردن پیکسل‌های صفحه نمایش تلویزیون

سوختن یا گیر کردن پیکسل‌های صفحه نمایش تلویزیون

هیچ‌چیزی آزاردهنده‌تر از دیدن پیکسل‌های رنگی روی صفحه نمایش تلویزیون نیست. این پیکسل‌ها معمولاً به‌صورت نقاط سیاه یا سبز خود را نشان می‌دهند. در این شرایط قبل از این‌که صفحه نمایش تلویزیون خود را تعویض کنید، به‌دنبال راهی برای تعمیر تلویزیون باشید. شاید امیدی باشد. شاید پیکسل شما نسوخته و فقط گیر کرده‌است. گیر کردن پیکسل‌ها به‌خاطر مشکل ترانزیستور به وجود می‌آید. این پیکسل‌ها رنگ‌های مختلفی دارند و معمولاً به رنگ سفید، قرمز، سبز یا آبی دیده می‌شوند و گاهی فقط از جای خود خارج شده‌اند و می‌توان آنها را دوباره به حالت معمول بازگرداند.

نکته: یک پیکسل سوخته هرگز روشن نمی‌شود، اما مشکل گیر کردن پیکسل‌ها را با تعمیر ساده تلویزیون می‌توان برطرف کرد.

تذکر: اگر لکه رنگی روی صفحه تلویزیون مشاهده کردید، صفحه‌تان را به یک بازی یا به کامپیوتر خود متصل کنید. اگر پیکسل‌های رنگی برطرف شوند، یعنی مشکل از اتصالات بوده و نیازی به تعویض و تعمیر صفحه نمایش تلویزیون نیست.

اختلال در رنگ صفحه نمایش تلویزیون

اختلال در رنگ صفحه نمایش تلویزیون

اگر رنگ صفحه‌ تلویزیون شما به‌هم‌ریخته است، بدین معناست که دستگاه شما عملکرد درستی ندارد. این مشکل معمولاً تدریجی به وجود می‌آید. یعنی شاید ابتدا هیچ تغییری در تصویر احساس نکنید، ولی به‌تدریج رنگ‌های تصویر به‌هم می‌ریزند. اختلال در رنگ تصویر یک مشکل نسبتاً ساده است و تعمیر تلویزیون در این شرایط کار سخت و نگران‌کننده‌ای نیست.

نمایش خطوط روی صفحه تلویزیون

نمایش خطوط روی صفحه تلویزیون

اگر متوجه خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون شدید، حتما مسأله را جدی بگیرید. دلیل این مشکل معمولاً شل شدن سیم‌ها و کابل‌ها یا شل شدن و خراب شدن برد و یا خرابی صفحه نمایش است. اما قبل‌از اقدام به تعمیر تلویزیون، دو کار ساده را انجام دهید:

  1. تلویزیون را یک‌بار خاموش و روشن کنید.
  2. تلویزیون را خاموش کنید و از برق بکشید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه خاموش بماند و بعد روشن کنید. شاید مشکل حل‌شده باشد.

نکته: قرار گرفتن وسایل مغناطیسی در نزدیکی تلویزیون هم می‌تواند باعث ایجاد این خطوط شود. پس اطراف دستگاه خود را بررسی کنید تا کار به تعمیر تلویزیون نکشد.

گیر کردن صفحه نمایش تلویزیون بر روی یک تصویر

گیر کردن صفحه نمایش تلویزیون بر روی یک تصویر

این اتفاق زمانی می‌افتد که یک تصویر روی صفحه گیر می‌کند، یعنی حتی با عوض کردن کانال تلویزیون یا وصل شدن یک رسانه دیگر هم عوض نمی‌شود. این مشکل را شاید بتوان با تنظیم نور و کنتراست تلویزیون حل کرد. در تلویزیون‌های جدید یک ویژگی به‌عنوان pixel shift یا تغییر پیکسل وجود دارد که با روشن کردن آن تصویر کمی حرکت می‌کند تا پیکسل‌های استفاده‌شده عوض شوند. اگر مشکل برطرف نشد، تعمیر تلویزیون غیرقابل‌اجتناب خواهد بود.

تذکر: این مشکل را با سوختن صفحه تلویزیون اشتباه نگیرید. گیر کردن تصویر یک مشکل موقتی و قابل‌حل است. اما سوختن صفحه نمایش یک مشکل جدی است که در آن تصویر روی صفحه نمایش برای مدت‌زمان طولانی باقی می‌ماند. دراین‌صورت پنل تلویزیون باید تعویض شود.

تیره شدن و تار شدن تصویر تلویزیون

تیره شدن و تار شدن تصویر تلویزیون

یک مشکل آزاردهنده دیگر در مورد تلویزیون تار شدن تصویر است که تعمیر تلویزیون را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. دراین‌صورت جزئیات کوچک‌تر تصویر از بین می‌روند و کیفیت آن ضعیف می‌شود. دلیل این مشکل معمولاً سیگنال دریافتی تلویزیون است. خبر خوب این است که این مشکل به‌راحتی قابل‌حل است و می‌توانید تا مدت‌ها از تلویزیون خود استفاده کنید.

قطع شدن صدای تلویزیون

اگر کیفیت تصویر تلویزیون خوب است ولی هیچ صدایی شنیده نمی‌شود، مشکل از خرابی برد یا بلندگوی تلویزیون است. قبل‌از تعمیر تلویزیون، صدای آن را با کنترل از راه دور تا انتها بلند کنید. مطمئن شوید ورودی صدا درست وصل شده‌است. تلویزیون روی حالت mute یا بی‌صدا قرار ندارد و هدفون به تلویزیون متصل نیست. همچنین بررسی کنید تمام کابل‌ها درست به پشت تلویزیون متصل شده‌اند و شل نیستند. اگر مشکل برطرف نشد، باید برد تلویزیون را به دست تعمیرکار بسپارید.

سیاه شدن تصویر تلویزیون

سیاه شدن تصویر تلویزیون

اگر با این مشکل روبرو شدید، احتمالاً عمر دستگاه تلویزیون شما رو به اتمام است. اگر بلندگوهای تلویزیون درست کار می‌کنند اما تصویر ندارید، مشکل از بک‌لایت‌ یا نور پس‌زمینه تلویزیون است. این نور تصویر را روی صفحه تلویزیون شما می‌اندازد و در صورت نبود آن، تصویر کم‌نور یا سیاه می‌شود. تنها راه‌حل تعمیر این مشکل تلویزیون، تعویض بک‌لایت است.

نکته: با یک چراغ‌قوه نور را به‌صورت مورب روی صفحه تلویزیون بیندازید. اگر متوجه شدید که تصویر وجود دارد، اما نوری در پس‌زمینه نیست، یعنی مشکل از بک لایت است.

لرزش و پرش تصویر تلویزیون

لرزش و پرش تصویر تلویزیون

این مشکل بیشتر در تلویزیون‌های LED رایج است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین آنها شل شدن یا خراب شدن کابل‌های تلویزیون است.

نکته: در صورت خراب شدن کابل‌های HDMI، تصویر برفکی و لرزان می‌شوند. اگر سایر انواع کابل‌های آنالوگ خراب‌شده باشند، روشنایی و شدت رنگ تصویر تغییر ناگهانی خواهد داشت.

راه‌حل تعمیر تلویزیون در این شرایط ساده است: محکم کردن یا تعویض کابل‌ها 

اگر از یک ‌چندراهی برای اتصال چندین دستگاه از جمله تلویزیون استفاده کرده‌اید، احتمالاً با مشکل لرزش تصویر مواجه می‌شوید، چون برق کافی به تلویزیون شما نمی‌رسد.

گاهی هم مشکل از برد کنترل است که به بک‌لایت‌های LED فرمان خاموش شدن می‌دهد. درهرصورت این مشکل را جدی بگیرید تا با هزینه‌های اضافی تعویض تلویزیون مواجه نشوید.

مواردی که ذکر کردیم ۸ مشکل رایجی است که ما را به سمت تعمیر تلویزیون و یافتن یک تعمیرکار ماهر سوق می‌دهد. اما اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد تلویزیون و مانیتور بدست آورید و خودتان تبدیل به یک تعمیرکار شوید، دوره آموزش تلویزیون و مانیتور را در سامانه رهجو از دست ندهید. متخصصین ما تمام نکات لازم در مورد نصب و راه‌اندازی، تعویض قطعات، تست قطعات، عیب‌یابی و تعمیر تلویزیون را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید کسب‌وکار جدید و پردرآمد خود را آغاز کنید.