۷ علت برق داشتن بدنه یخچال

چهارشنبه, 18 آبان 1401
651

تمام وسایل برقی خانه ازجمله بدنه یخچال امکان برق دار شدن را دارند. یخچال از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل‌شده و سیم‌کشی برق پیچیده‌ای دارد، مخصوصاً یخچال‌های الکترونیکی جدید. بنابراین احتمال اتصالی و برق دار شدن بدنه یخچال وجود دارد. با توجه به این‌که بدنه یخچال فلزی است، خیلی راحت می‌تواند در صورت وجود اتصالی، برق را منتقل کند. دلایل متعددی برای برق دار شدن بدنه یخچال وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین عوامل آن می‌پردازیم.

خطر: درست است که برق بدنه یخچال معمولاً بسیار ناچیز بوده و در حد یک شوک کوچک ظاهر می‌شود، اما می‌تواند مخصوصاً برای کودکان خطر شوک شدید الکتریکی و مرگ هم در پی داشته باشد.

فرسودگی و لخت شدن سیم‌ها دلیل برق داشتن بدنه یخچال

بخش بدون روکش و لخت شده‌ سیم می‌تواند جریان را به بخش‌ها و قطعات دیگر یخچال منتقل کند. به‌این‌ترتیب بدنه یخچال برق دار می‌شود. برای حل کردن این مشکل باید سیم فرسوده را پیدا کرده و آن را تعویض کنید.

تذکر: در برخی یخچال فریزرها به‌سادگی نمی‌توانید به بخش‌های داخلی دسترسی داشته باشید، دراین‌صورت حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

تغییر فصل و برق دار شدن بدنه یخچال

تغییر فصل و برق دار شدن بدنه یخچال

زمستان هوای خشک و الکتریسیته ساکن با خود می‌آورد. اگر بدنه یخچال شما در زمستان برق دار می‌شود، افزایش رطوبت محیط می‌تواند مشکل را برطرف کند. این اتفاق در مناطقی که دارای آب‌وهوای خشک هستند هم می‌افتد. از یک دستگاه بخار برای مرطوب کردن هوا استفاده کنید.

نکته: می‌توانید برای جلوگیری از شوک الکتریکی هنگام لمس بدنه یخچال، یک سکه یا کلید همراه خود داشته باشید و قبل‌از لمس بدنه یخچال، اول سکه را لمس کنید.

تذکر: الیاف مصنوعی بسیار نسبت‌به الکتریسیته ساکن حساس هستند. بنابراین از لباس‌هایی با الیاف طبیعی مثل پشم یا پنبه استفاده کنید.

خیس شدن اجزای داخلی یخچال عامل برق داشتن بدنه

اگر آب به قطعات داخلی یخچال راه پیدا کند، می‌تواند اتصالی ایجاد کرده و جریان برق را به سرتاسر یخچال برساند و باعث برق دار شدن بدنه یخچال شود. دراین‌صورت با لمس دستگیره یا بدنه یخچال شوک الکتریکی را تجربه خواهید کرد. برای جلوگیری از این مشکل همواره از خشک بودن زمین و محیط اطراف وسایل برقی ازجمله یخچال مطمئن شوید.

برق داشتن بدنه یخچال به‌خاطر نوسان جریان

اگر از دستگاه محافظ برای یخچال خود استفاده نمی‌کنید، در صورت نوسان ناگهانی و افزایش شدت جریان برق، احتمال برق دار شدن بدنه یخچال وجود دارد.

ارتباط خراب شدن کمپرسور و برق داشتن بدنه یخچال

ارتباط خراب شدن کمپرسور و برق داشتن بدنه یخچال

آسیب دیدن سیم‌پیچ‌های کمپرسور و اتصال آن‌ها به بدنه آن می‌تواند باعث برق‌ داشتن کل بدنه یخچال شود. نوسان جریان برق و قطع مکرر آن‌هم می‌تواند باعث اتصالی برق کمپرسور شود. چون کویل‌های کمپرسور تحمل نوسان جریان را ندارند، بنابراین جریان برق را به‌راحتی به بدنه یخچال منتقل می‌کنند. در صورت خرابی کمپرسور یا اتصالی سیم‌پیچ‌های آن باید کمپرسور را تعویض کنید.

عدم اتصال به زمین دلیل برق داشتن بدنه یخچال

اتصال به زمین در تمام دستگاه‌های برقی برای جلوگیری از شوک الکتریکی لازم است. اتصال به زمین باعث می‌شود جریان برق اضافی مستقیم به زمین منتقل شود. معمولاً پریزها و دوشاخه‌های برق صفحه اتصال به زمین را دارند، اما می‌توانید برای حل این مشکل یک سیم را از یکی از پیچ‌های یخچال به صفحه ارت پریز برق وصل کنید تا برق اضافی به زمین منتقل شود.

خطر: در صورت نداشتن پریز دارای ارت یا همان اتصال به زمین، هرگز سیم را به لوله آب وصل نکنید. یک اتفاق کوچک می‌تواند آب ساختمان را برق دار کرده و خطر جانی برای افراد داشته باشد.

برقراری اتصال کوتاه در قطعات داخلی عامل برق داشتن بدنه یخچال

فرسودگی یا خرابی برخی قطعات یخچال ممکن است باعث بروز اتصالی شده و بدنه یخچال را برق دار کند. با شناسایی قطعه‌ خراب و تعویض یا تعمیر آن می‌توانید مشکل برق دار شدن بدنه یخچال را برطرف کنید.

اتصالی سرپیچ لامپ و تأثیر آن بر برق داشتن بدنه یخچال

سوختن لامپ داخلی یخچال گاهی باعث اتصالی سیم‌ها با بدنه یخچال و برق داشتن بدنه یخچال می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، ابتدا یخچال را خاموش کرده و بعد لامپ و سیم‌پیچ آن را عوض کنید.

انواع مختلفی از یخچال‌ها وجود دارند و ما در اینجا دلایل معمول برق‌ داشتن بدنه یخچال را که معمولاً بین همه آنها مشترک است بیان کردیم. اگر به اطلاعات بیشتری درمورد این وسیله پرکاربرد خانگی نیاز دارید، دوره آموزش یخچال در سامانه رهجو را از دست ندهید. متخصصین ما تمام اطلاعات لازم درمورد نصب، راه‌اندازی، سرویس، عیب‌یابی و تعمیر یخچال را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به یک تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.