10 ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی

تعمیر کولر گازی یا هر دستگاه دیگری به ابزارهای خاصی نیاز دارد. تعمیر کولر گازی یا هر دستگاه دیگری به ابزارهای خاصی نیاز دارد.  بهترین تکنسین‌های دنیا هم نمی‌توانند بدون ابزار لازم نیاز مشتریان خود را برطرف کنند. البته لازم نیست تمام انواع ابزارها را برای تعمیر کولر گازی در اختیار داشته باشید ولی استفاده از ابزار مناسب، کار تعمیر را تسریع و تسهیل می‌کند.

  قبلا در مقاله‌‍ای دیگر شما رابا ابزارهای اولیه جهت تعمیر انواع لوازم خانگی آشنا کرده‌ایم. در اینجا به معرفی چند ابزار ضروری در تعمیر کولر گازی می‌پردازیم ولی اطلاعات بیشتر را می‌توانید در بخش آموزش ابزار و تجهیزات کولر گازی در سامانه ما به دست آورید.

تذکر: قبل از آغاز تعمیر هرگونه لوازم خانگی از جمله کولر گازی و استفاده از ابزارها حتماً از لباس‌های محافظ و عینک ایمنی استفاده کنید.

1- اره رفت و برگشتی

10 necessary tools for installation and repairing ac units

توانایی این نوع اره‌ها در بریدن انواع مواد آنها را به ابزاری ارزشمند و انعطاف‌پذیر تبدیل کرده که تقریباً تمام تکنیسین‌ها برای تعمیرات خود مخصوصاً تعمیر کولر گازی از آن استفاده می‌کنند. این اره تیغه‌ای دارد که با حرکت رفت و برگشتی برای بریدن انواع مواد مانند چوب، لوله‌ها و ... مناسب است.

نکته: هر تیغه از این اره‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارد. در صورت لزوم تیغه‌های اره را متناسب با سطح موردنظر عوض کنید. در غیر این صورت امکان آسیب دیدن تیغه یا شکستن آن وجود دارد.

تذکر: دقت کنید تیغه اره تیز باشد تا یک برش تمیز داشته باشید.

2- پمپ خلأ (پمپ وکیوم)

10 ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی

کاربرد پمپ خلأ خارج کردن رطوبت و مولکول‌های هوا و سایر گازها از سیستم کولر گازی و ایجاد یک فشار منفی یا خلأ نسبی هنگام تعمیر کولر گازی است. از این ابزار معمولاً قبل از شارژ مبرد استفاده می‌شود.

3- گیج فشار مبرد

10 necessary tools for installation and repairing ac units

این ابزار بخشی جدایی‌ناپذیر از عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی و سیستم‌های خنک کننده است. از گیج فشار برای بررسی فشار لوله‌های کولر گازی، تشخیص نشتی احتمالی، اضافه کردن مقدار کم مبرد یا تخلیه و شارژ دوباره آن استفاده می‌شود.

4- پیچ گوشتی با دسته‌های عایق

10 ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی

هر تعمیرکاری باید یک مجموعه پیچ‌گوشتی‌های لازم را برای کار خود داشته باشد. این مجموعه باید شامل انواع پیچ‌گوشتی‌های فیلیپس، تخت، پیچ‌گوشتی‌های آلن و ستاره‌ای در انواع و اندازه‌های مختلف باشد تا بتواند از پس پیچ‌های مختلف سیستم کولر گازی برآید.

تذکر: برای جلوگیری از برق گرفتگی حتما دقت کنید دسته پیچ‌گوشتی شما عایق باشد.

5- آچارهای لوله‌گیر و انبردست‌ها

10 necessary tools for installation and repairing ac units

داشتن یک مجموعه آچارهای لولهگیر شما را در تعمیر انواع کولرگازی کمک خواهد کرد. از آچارها برای محکم کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌کنند. اتصالات کولر گازی معمولاً از جنس مس یا برنج هستند، بنابراین باز و بست آنها نیاز به آچارهای مناسب دارد. انواع انبردست‌ها مانند انبردست‌های سوزنی، کلاغی، انبرقفلی‌ها و سیم لخت‌کن‌ها برای تعمیر کولر گازی ضروری هستند.

6- مولتی‌متر

مولتی متر

امنیت در تعمیر لوازم خانگی از جمله کولر گازی در درجه اول اهمیت قرار دارد و از آنجایی که سیستم‌های تهویه ارتباط زیادی با سیستم‌های برقی دارند، بنابراین تعمیرکاران باید مجهز به ابزارهایی جهت بررسی جریان برق در سیم‌ها و اندازه‌گیری ولتاژ و مقاومت باشند.

 مولتی‌متر یک ابزار الکترونیکی است که چندین کار را با هم انجام می‌دهد. یک مولتی‌متر معمولی می‌تواند ولتاژ جریان برق و مقاومت را اندازه‌گیری کند. مولتی‌مترها در دو مدل آنالوگ و دیجیتال وجود دارند و برای انواع فعالیت‌ها از تست‌های ساده مثل اندازه‌گیری ولتاژ باتری گرفته تا تشخیص خطا در دستگاه‌های پیچیده به کار می‌روند.

خطر: هرگز در محیط‌های مرطوب از مولتی‌متر استفاده نکنید.

7- اره آهن‌بُر

اره آهن بُر

برای بریدن لوله‌های مسی در تعمیر کولر گازی کاربرد دارند. از این اره برای بریدن انواع فلزات استفاده می‌شود و می‌توان تیغه آن را با توجه به نوع فلزی که برش می‌دهید تغییر داد. تیغه‌های مختلف این اره تعداد دندانه‌های متفاوتی دارند. درست است این نوع اره‌ها مخصوص برش فلزات هستند، ولی می‌توان از آنها برای بریدن مواد دیگر مثل لوله‌های پلاستیکی و حتی سطوح چوبی هم استفاده کرد.

تذکر: همواره از تیغه مناسب برای سطوح مختلف استفاده کنید تا به خودتان و ابزار آسیب نرسد.

تذکر: وارد کردن فشار بیش از اندازه هنگام استفاده از اره باعث شکستن تیغه آن می‌شود.

8- سایکرومتر (رطوبت سنج)

سایکرومتر (رطوبت سنج)

از این ابزار برای اندازه‌گیری رطوبت هوا استفاده می‌شود. سایکرومتر این کار را با مقایسه تفاوت دمای بین یک ترمومتر (دماسنج) خشک و یک ترمومتر تر انجام می‌دهد. اختلاف دما بین این دو ترمومتر به مقدار رطوبت موجود در هوا بستگی دارد.

تذکر: همواره با دست تمیز از این ابزار استفاده کنید. آلودگی و چربی و حتی گرمای دست باعث خطا در اندازه‌گیری این ابزار می‌شود.

9- ترمومتر (دماسنج)

ترمومتر (دماسنج)

از ترمومتر برای اندازه گیری دما استفاده می‌شود و یک ابزار بسیار ضروری در تعمیر کولر گازی است. از ترمومتر مخصوص تعمیر کولر گازی برای اندازه‌گیری دمای هوا، آب، مبرد و دمای لوله‌های مسی استفاده می‌شود. بررسی دما برای تعیین مکان دقیق خطر یا نقص دستگاه، ضروری است.

10- نشت‌یاب مبرد

نشت‌یاب مبرد

شیوه‌های متفاوتی برای تشخیص نشتی مبرد در فرایند تعمیر کولر گازی وجود دارد که یکی از راحت‌ترین راه‌ها استفاده از نشت‌یاب الکترونیکی است. در این ابزار از جریان برق برای شناسایی نشتی استفاده می‌شود. کاهش جریان برق نشان‌دهنده نشتی مبرد است. هرچه جریان کاهش بیشتری پیدا کند، میزان نشتی بیشتر است.

 ابزارهایی که معرفی کردیم ابزارهای معمول مورد نیاز برای تعمیر کولر گازی هستند. برای آشنایی با عملکرد ابزارهای تخصصی‌تر می توانید از فیلم آموزش تعمیر کولرگازی در سامانه رهجو استفاده کنید. متخصصان ما در این فیلم‌ها اطلاعات دقیق در مورد ویژگی‌ها و کاربرد ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر کولر گازی را در اختیار شما قرار می‌دهند.